ILMO-järjestelmä lähettää 10.1.2023 alkaen sähköposti-ilmoituksia – Päivitäthän sopimusvastaavien tiedot

Hätäkeskuslaitoksen sähköinen ILMO-asiointipalvelujärjestelmä lähettää 10.1.2023 alkaen hakemuksiin ja sopimuksiin liittyviä automaattisia ilmoituksia sähköpostilla ilmoitinlaitesopimuksiin sopimusvastaaviksi merkityille henkilöille.
Asiakasviesteillä pyritään parantamaan Hätäkeskuslaitoksen ja asiakkaiden välistä viestintää. On erittäin tärkeää, että asiakkaat huolehtivat sopimusvastaavien tietojen ajantasaisuudesta ILMO-järjestelmässä ja varmistavat, että jokaiselle sopimukselle on merkitty sopimusvastaava. Lisätietoja sopimusvastaavan tietojen ylläpidosta ja yleisimmistä ohjeista löydät verkkosivuiltamme Usein kysyttyä -osiosta.
ILMO-järjestelmää kehitetään asiakaspalautteiden perusteella. Mikäli järjestelmän käytössä on ongelmia, haluat antaa kehitysehdotuksia tai palautetta niin ILMO-järjestelmään kuin ilmoitinlaitetoimintaan liittyen, voit olla yhteydessä Hätäkeskuslaitokseen palautelomakkeella tai lähettää sähköpostia osoitteeseen [email protected].
ILMO-järjestelmällä tarkoitetaan Hätäkeskuslaitoksen palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaiden sähköistä asiointipalvelua, jossa asiakkaat voivat lähettää liittymishakemuksen, tarkastella ja ylläpitää sopimuksia sekä irtisanoa sopimuksen. Ilmo-järjestelmä julkaistiin yritys- ja yhteisöasiakkaiden käyttöön joulukuussa 2021.
Tutustu myös
Testaushistoria nähtävillä ILMO-järjestelmässä
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.