Nödsamtal fungerar normalt
Kort avbrott i 112-nödtextmedelande hos Telias abonnemang inkommande
På grund av ändringsarbeten kommer det att vara ett 30 minuters avbrott i 112-nödtextmeddanden den 27 januari fr.o.m. kl. 1:00. Avbrottet gäller Telias abonnemang.
På grund av avbrottet styrs inte 112-nödtextmeddalnden till nödcentralen. De personer, vilka inte i brådskande situationer kan ringa ett normalt nödsamtal kan under avbrottet göra en nödanmälan med att skicka ett textmeddelande till 050 518 7433. Numret är ett tillfälligt nummer och det är enbart till för brådskande nödsituationer.
Samtal till 112 fungerar normalt från alla operatörers abonnemang.
Se även
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.