Midsommaren sysselsatte nödcentralerna
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 33 000 nödmeddelandena mellan fredagen 25.6. och söndagen 27.6. Under motsvarande period i fjol var antalet nödmeddelandena 32 500, vilket innebär att midsommaren var något livligare för nödcentralerna än i fjol.
På ett vanligt sommarveckoslut tar nödcentralerna emot i genomsnitt cirka 27 000 nödmeddelandena. Jämfört med detta var det totala antalet nödsamtal i Finland under midsommarhelgen 18 procent större.
Typiska utmaningar under midsommarhelgen är att det uppstår enstaka volymtoppar i antalet nödsamtal varvid svarstiderna blir längre än normalt. Mellan fredag och söndag besvarade nödcentralerna 94 procent av nödsamtalen inom 30 sekunder.
Under midsommarhelgen gällde nödsamtalen i huvudsak allmänt störande beteende som ofta förknippades med rikligt alkoholbruk. Av de förmedlade uppdragen förmedlades 51 % till hälsovårdsväsendet, 39 % till polisväsendet, 6 % till räddningsväsendet och 4 % till socialväsendet.
Se även
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.