Midsommaren sysselsatte nödcentralerna

Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 33 000 nödmeddelandena mellan fredagen 25.6. och söndagen 27.6. Under motsvarande period i fjol var antalet nödmeddelandena 32 500, vilket innebär att midsommaren var något livligare för nödcentralerna än i fjol.
På ett vanligt sommarveckoslut tar nödcentralerna emot i genomsnitt cirka 27 000 nödmeddelandena. Jämfört med detta var det totala antalet nödsamtal i Finland under midsommarhelgen 18 procent större.
Typiska utmaningar under midsommarhelgen är att det uppstår enstaka volymtoppar i antalet nödsamtal varvid svarstiderna blir längre än normalt. Mellan fredag och söndag besvarade nödcentralerna 94 procent av nödsamtalen inom 30 sekunder.
Under midsommarhelgen gällde nödsamtalen i huvudsak allmänt störande beteende som ofta förknippades med rikligt alkoholbruk. Av de förmedlade uppdragen förmedlades 51 % till hälsovårdsväsendet, 39 % till polisväsendet, 6 % till räddningsväsendet och 4 % till socialväsendet.
Se även
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.