NÖDNUMRET 112

Midsommaren sysselsatte nödcentralerna

Utgivningsdatum 28.6.2021 8.17
Pressmeddelande
En nödcentraloperatör vid sitt skrivbord.

Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 33 000 nödmeddelandena mellan fredagen 25.6. och söndagen 27.6. Under motsvarande period i fjol var antalet nödmeddelandena 32 500, vilket innebär att midsommaren var något livligare för nödcentralerna än i fjol.

På ett vanligt sommarveckoslut tar nödcentralerna emot i genomsnitt cirka 27 000 nödmeddelandena. Jämfört med detta var det totala antalet nödsamtal i Finland under midsommarhelgen 18 procent större. 

Typiska utmaningar under midsommarhelgen är att det uppstår enstaka volymtoppar i antalet nödsamtal varvid svarstiderna blir längre än normalt. Mellan fredag och söndag besvarade nödcentralerna 94 procent av nödsamtalen inom 30 sekunder. 

Under midsommarhelgen gällde nödsamtalen i huvudsak allmänt störande beteende som ofta förknippades med rikligt alkoholbruk. Av de förmedlade uppdragen förmedlades 51 % till hälsovårdsväsendet, 39 % till polisväsendet, 6 % till räddningsväsendet och 4 % till socialväsendet.
 

nödcentralstjänster