Juhannus työllisti hätäkeskuksia

Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 25.6. ja sunnuntain 27.6. välisenä aikana yhteensä noin 33 000 hätäilmoitusta. Viime vuoden vastaavana aikana hätäilmoituksia vastaanotettiin 32 500, joten juhannus oli hätäkeskusten näkökulmasta katsoen hieman viime vuotta vilkkaampi.
Kesäisin vastaavana ajanjaksona hätäilmoituksia vastaanotetaan keskimäärin noin 27 000. Tähän verrattuna juhannuksen hätäpuheluiden määrä oli koko Suomessa kaikkiaan 18 prosenttia suurempi.
Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput hätäpuhelujen määrässä. Perjantain ja sunnuntain välisenä aikana noin 94 prosenttiin hätäilmoituksista kyettiin vastaamaan 30 sekunnissa.
Juhannuksena hätäpuhelut koskivat pääosin yleistä häiriökäyttäytymistä, joihin useasti liittyi runsas alkoholin käyttö. Välitetyistä tehtävistä 51 % välitettiin terveystoimelle, 39 % poliisitoimelle, 6 % pelastustoimelle ja 4 % sosiaalitoimelle.
Tutustu myös
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.