Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2023 on valmistunut. Viime vuonna henkilöstön sairauspoissaolot kääntyivät laskuun, hätäkeskuspäivystäjiä saatiin onnistuneesti rekrytoitua ja henkilökunnan tyytyväisyys lisääntyi.
Ensihoidon tehtävissä punnitaan kiireellisyys ja omaehtoinen hoitoon hakeutuminen
Ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Uuden tehtävänkäsittelyohjeen tavoitteena on ohjata avuntarvitsija oikean avun piiriin jo ensimmäisessä vaiheessa.
Hätäilmoitusten määrä nousi yli kolmeen miljoonaan
Vuonna 2023 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 8 300 hätäilmoitusta joka päivä. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin neljässä sekunnissa.
112-päivän tunnustus Helsingin poliisilaitokselle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Helsingin poliisilaitoksen ennalta estävän toiminnon hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Lisäksi palkitsemistilaisuudessa jaettiin kunniamaininta konstaapeli Michela Söderströmille hätänumeron 112 aktiivisesta viestinnästä.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 112-päivänä
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2024 klo 11.20 alkaen.
Juhannus työllisti hätäkeskuksia
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 25.6. ja sunnuntain 27.6. välisenä aikana yhteensä noin 33 000 hätäilmoitusta. Viime vuoden vastaavana aikana hätäilmoituksia vastaanotettiin 32 500, joten juhannus oli hätäkeskusten näkökulmasta katsoen hieman viime vuotta vilkkaampi.
Kesäisin vastaavana ajanjaksona hätäilmoituksia vastaanotetaan keskimäärin noin 27 000. Tähän verrattuna juhannuksen hätäpuheluiden määrä oli koko Suomessa kaikkiaan 18 prosenttia suurempi.
Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput hätäpuhelujen määrässä. Perjantain ja sunnuntain välisenä aikana noin 94 prosenttiin hätäilmoituksista kyettiin vastaamaan 30 sekunnissa.
Juhannuksena hätäpuhelut koskivat pääosin yleistä häiriökäyttäytymistä, joihin useasti liittyi runsas alkoholin käyttö. Välitetyistä tehtävistä 51 % välitettiin terveystoimelle, 39 % poliisitoimelle, 6 % pelastustoimelle ja 4 % sosiaalitoimelle.