Nödcentralsverket har det tredje bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen
Enligt T-Medias undersökning Luottamus & Maine (Tillit & Anseende) har Nödcentralsverket enligt medborgarna det tredje bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Enligt medborgarna var de bästa delområdena vad gäller Nödcentralsverkets anseende produkter och tjänster.
Den här gången ingick 74 organisationer i jämförelsen. Enligt analysen var det genomsnittliga vitsordet för anseendet för alla undersökta organisationer 3,34 (på skalan 1–5). Nödcentralsverkets anseende blev det tredje bästa med vitsordet 3,84. I år kom räddningsväsendet på första plats och Meteorologiska institutet på andra plats.
Snabb, viktig och sakkunnig hjälp i nödsituationer
Enligt undersökningen är produkter och tjänster (4,23) samt hållbarhet (4,09) Nödcentralsverkets viktigaste styrkor. Genom att satsa på dessa förblir stödet från intressentgrupperna starkt och utvecklas positivt. Delområdet produkter och tjänster har varit starkt även under tidigare år, men resultatet har uppvisat en uppåtgående trend år 2018 (4,20) och 2019 (3,92).
– Det gör mig väldigt nöjd att den tjänst som vi erbjuder fick bästa resultatet av delområdena för vårt anseende. Var och en av oss vill att hjälpen finns så nära som möjligt och lättillgänglig då vi råkar ut för en nödsituation. Vi på Nödcentralsverket erbjuder nödcentralstjänst dygnet runt i numret 112. Upp till 97 % av finländarna känner till detta nummer. För närvarande använder också över 1,8 miljoner finländare vår mobilapp 112 Suomi. Det är möjligt att det inte finns någon annan tjänst som är mer känd än 112 i Finland. Nödnumret 112 är därför en bra utgångspunkt för den viktiga tjänst som vi erbjuder, och det syns också i resultaten av undersökningen om organisationers anseende, konstaterar Nödcentralsverkets direktör Taito Vainio.
Innovationer är det svagaste av Nödcentralsverkets delområden med ett resultat på 3,55. Utvecklingen går emellertid åt rätt håll, eftersom detta delområde fick ett bättre vitsord än under tidigare år (3,41 år 2019 och 3,53 år 2018).
– Vår verksamhet utvecklas och reformeras, och detta är ännu inte helt klart för allmänheten. Vårt tjänsteutbud expanderar hela tiden och innovationer blir allt viktigare i och med att världen och vår verksamhetsmiljö förändras. Framöver vill vi lyfta fram våra tjänster och deras utveckling samt till exempel vårt internationella samarbete mer effektivt, säger Vainio.
En krävande datasystemreform har färdigställts
Nödcentralsverket har ingått i jämförelsen av organisationers anseende sedan 2018. Under det första året kom Nödcentralsverket på första plats med vitsordet 3,84, medan vitsordet sjönk till 3,65 år 2019.
– Ett omfattande och krävande införande av nödcentralers informationssystem genomfördes under 2019. Införandet av systemet krävde stora ansträngningar av alla säkerhetsmyndigheter och hade omfattande operativa konsekvenser för många olika aktörer. De förändringar som systemet medförde i flera olika myndigheters vardag och introduktionen av det nya systemet väckte kritik även i den offentliga debatten. Vi tror att detta har haft en direkt inverkan på vårt anseende. I år signalerar resultaten att förändringen har blivit en integrerad del av vårt dagliga arbete, säger Taito Vainio.
Gott anseende leder till positiv verksamhet och positivt beteende bland intressentgrupperna. I undersökningen granskade man hur anseendet korrelerar med stödet från intressentgrupperna, dvs. tilliten till organisationen, kriskänsligheten, hörandet av åsikterna, att stödja verksamheten med skatteintäkter, att söka arbete samt positiv respons. På basis av dessa kom det fram att Nödcentralsverkets arbetsgivarimage är ett tydligt utvecklingsobjekt. Av de tillfrågade hade 36 procent ingen åsikt om Nödcentralsverket som arbetsplats.
– Detta innebär att vi bör fortfarande utföra omfattande kommunikativt arbete via nya metoder och kanaler för att arbetet och utbildningen av nödcentraloperatörer ska bli bättre känt.
– Trots att vårt resultat är bra och vi är mycket tacksamma för den respons som vi har fått betyder det inte att vi inte skulle behöva fortsätta med vårt utvecklingsarbete. Snarare tvärtom - resultatet ger oss en bra utgångsnivå, men bara att upprätthålla denna nivå kräver betydande arbetsinsatser och att höja nivån kräver ännu mer arbete, konstaterar Vainio.
**
UNDERSÖKNINGEN OM TILLITEN OCH ANSEENDET FÖR DEN OFFENTLIGA FÖRVALTNINGEN 2020
- Syftet med undersökningen var att utreda anseendet av 74 organisationer inom den offentliga förvaltningen bland medborgarna.
- Undersökningens datainsamling genomfördes med hjälp av en elektroniskt frågeblankett 2–29.10.2020.
- I undersökningen deltog sammanlagt 8 057 finländare.
Se även
Det går att prata tryggt om självdestruktivitet
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Goda webben, dåliga webben
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.