Nödcentralsverket inledde samarbete med Olycksutredningscentrale
Nödcentralsverket och Olycksutredningscentralen har ingått ett samarbetsavtal. Nödcentralsverkets ledningscentral tar nu också emot samtal som kommit till Olycksutredningscentralens journummer.
Lasse Matilainen, chef för Nödcentralsverkets ledningscentral, säger att man genom samarbetet strävar efter att påskynda och effektivisera olycksundersökningar.
"Syftet med åtgärden är att ta emot anmälningar om olyckor och informera utredare från Olycksutredningscentralen snabbt och effektivt. Tjänsten syftar till arbete i realtid dygnet runt. I praktiken innebär samarbetet att Nödcentralsverkets ledningscentral tar emot anmälningar om allvarliga olyckor eller tillbud i enlighet med 16 § i lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser."
Enligt 16 § i lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser är flera myndigheter, operatörer som tillhandahåller trafikledningstjänster samt trafikoperatörer skyldiga att utan dröjsmål underrätta Olycksutredningscentralen om en händelse som enligt anmälarens bedömning kan bli föremål för utredning.
"Syftet med samarbetet är att främja anmälningspliktiga aktörers tjänster enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser, Olycksutredningscentralens insatsberedskap, dataskydd och datasäkerhet vid hantering av anmälningar om olyckor. Det syftar också till att förbättra den övergripande säkerheten i samhället", säger Matilainen.
Även Veli-Pekka Nurmi, chef för Olycksutredningscentralen, anser att samarbetet är viktigt med tanke på en effektiv användning av statliga resurser och ett smidigt samarbete.
"Detta viktiga samarbetsprojekt visar hur statens begränsade resurser kan användas på ett förnuftigt och effektivt sätt över förvaltningsområdenas gränser. Samtidigt förbättras den övergripande säkerheten i Finland i och med att Nödcentralsverkets ledningscentral får en ännu bättre överblick över säkerhetsläget och allvarliga olyckor i Finland", säger Veli-Pekka Nurmi, chef för Olycksutredningscentralen.
Samarbetsavtalet mellan Nödcentralsverket och Olycksutredningscentralen undertecknades 26.11.2020. Avtalsperioden började 1.1.2021 och gäller till utgången av 2022.
"Årets två första månader reserverades för förberedelser som bland annat omfattade personalutbildning. Den 1 mars började man tillhandahålla definierade informationstjänster. Hittills har vi redan förmedlat några anmälningar om olyckor till Olycksutredningscentralen och samarbetet har fått en bra start", säger Matilainen.
Se även
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.