Nödcentralsverket inledde samarbete med Olycksutredningscentrale

Nödcentralsverket och Olycksutredningscentralen har ingått ett samarbetsavtal. Nödcentralsverkets ledningscentral tar nu också emot samtal som kommit till Olycksutredningscentralens journummer.
Lasse Matilainen, chef för Nödcentralsverkets ledningscentral, säger att man genom samarbetet strävar efter att påskynda och effektivisera olycksundersökningar.
"Syftet med åtgärden är att ta emot anmälningar om olyckor och informera utredare från Olycksutredningscentralen snabbt och effektivt. Tjänsten syftar till arbete i realtid dygnet runt. I praktiken innebär samarbetet att Nödcentralsverkets ledningscentral tar emot anmälningar om allvarliga olyckor eller tillbud i enlighet med 16 § i lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser."
Enligt 16 § i lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser är flera myndigheter, operatörer som tillhandahåller trafikledningstjänster samt trafikoperatörer skyldiga att utan dröjsmål underrätta Olycksutredningscentralen om en händelse som enligt anmälarens bedömning kan bli föremål för utredning.
"Syftet med samarbetet är att främja anmälningspliktiga aktörers tjänster enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser, Olycksutredningscentralens insatsberedskap, dataskydd och datasäkerhet vid hantering av anmälningar om olyckor. Det syftar också till att förbättra den övergripande säkerheten i samhället", säger Matilainen.
Även Veli-Pekka Nurmi, chef för Olycksutredningscentralen, anser att samarbetet är viktigt med tanke på en effektiv användning av statliga resurser och ett smidigt samarbete.
"Detta viktiga samarbetsprojekt visar hur statens begränsade resurser kan användas på ett förnuftigt och effektivt sätt över förvaltningsområdenas gränser. Samtidigt förbättras den övergripande säkerheten i Finland i och med att Nödcentralsverkets ledningscentral får en ännu bättre överblick över säkerhetsläget och allvarliga olyckor i Finland", säger Veli-Pekka Nurmi, chef för Olycksutredningscentralen.
Samarbetsavtalet mellan Nödcentralsverket och Olycksutredningscentralen undertecknades 26.11.2020. Avtalsperioden började 1.1.2021 och gäller till utgången av 2022.
"Årets två första månader reserverades för förberedelser som bland annat omfattade personalutbildning. Den 1 mars började man tillhandahålla definierade informationstjänster. Hittills har vi redan förmedlat några anmälningar om olyckor till Olycksutredningscentralen och samarbetet har fått en bra start", säger Matilainen.
Se även
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.