Koulujen päättäjäisviikonloppu yksi vuoden kiireisimmistä

Koulujen päättymisviikonloppu on tavallisesti yksi vuoden kiireisimmistä meille turvallisuusviranomaisille. Lauantaina vastaanotimme klo 18-04 yhteensä 6100 hätäilmoitusta, kun edellislauantaina ilmoituksia oli vastaavaan aikaan 4600.
Suuresta hätäilmoitusmäärästä huolimatta hätäpuheluihin kyettiin vastaamaan nopeasti ja tavoitteiden mukaisesti. Hätäilmoituksista 54 prosenttia välitettiin tehtäväksi muille viranomaisille.
Tehtävät jakaantuivat seuraavasti:
- Poliisi 47 %
- Ensihoito 40 %
- Sosiaalipäivystys 9 %
- Pelastus 4 %
Kolme yleisintä tehtävää olivat:
- Ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen
- Pahoinpitely
- Myrkytys
Se även
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.