Nödcentralsdatasystemet ERICA:
Underhåll och vidareutveckling överförs från Insta till Cinia
Insta Response Oy och Cinia Ab har kommit överens om en affärstransaktion genom vilken Cinia förvärvar rättigheterna till nödcentralsdatasystemet och kommer att ansvara för underhållet och utvecklingen av systemet. Transaktionen blir giltig den 3 maj 2021. Riksomfattande Nödcentralsverket har till uppgift att via nödnumret ta emot alla nödmeddelanden, behandla uppgifterna och larma nödvändiga enheter i ett och samma datasystem. Nödcentralsdatasystemet ERICA är ett av våra nationellt mest kritiska datasystem.
Nödcentralsverket har i ett långsiktigt samarbete med Insta utvecklat ERICA som hjälpt finländare i hela två år. Nödcentralsdatasystemet och utvecklingen av systemet är viktiga när samhället förändras och kraven på nödcentralstjänster ökar. Nödcentralsdatasystemet är ett gemensamt system för säkerhetsmyndigheter och systemet bidrar också till att upprätthålla krisberedskapen.
– Vi har också tidigare samarbetat med Cinia Ab och vårt förtroende är starkt när det gäller att utveckla nödcentralsdatasystemet, säger Taito Vainio, direktör för Nödcentralsverket.
– Genom det här arrangemanget är Insta övertygat om att nödcentralstjänsten även i framtiden kommer att fungera störningsfritt, säger Henry Nieminen, vd för Insta.
– Cinia är leverantör av datanäts-, cybersäkerhets- och programvarulösningar med hög tillgänglighet. Genom det här arrangemanget stärker vi vår position som leverantör av kritiska datasystem och deras cybersäkerhetslösningar. Med vår breda erfarenhet av krävande system kan vi fortsätta att bedriva en tillförlitlig verksamhet i det riksomfattande nödcentralssystemet och på ett högkvalitativt sätt vidareutveckla systemet, säger Ari-Jussi Knaapila, vd för Cinia Ab.
Cinia växer med cirka 45 toppexperter i och med att nästan hela personalen på Insta Response Oy i och med transaktionen förflyttas till Cinia. Överlåtelsen har inga personaleffekter, personerna förflyttas som gamla anställda till Cinia och verksamheten fortsätter tills vidare i Instas nuvarande lokaler i Sarankulma i Tammerfors.
Förändringen påverkar inte 112-tjänsten.
---
Insta är en expertorganisation inom industriautomation, industriell digitalisering, cybersäkerhet och försvarsteknik. Insta hjälper sina kunder att utveckla och säkerställa kapaciteten och resultaten i verksamheten. Genom att kombinera spetskompetens och smart teknik kan vi förbättra våra kunders kapacitet och resultat i en värld som utvecklas och digitaliseras allt snabbare. Människor, kompetens och hållbarhet utgör grunden för vår arbetskultur. Du kan lita på oss.
Finska Cinia är grundat 2015 och erbjuder säkra datanätslösningar och programvarulösningar med hög tillgänglighet. Vår verksamhet bygger på gedigen expertis om modern programutveckling, datanätsteknik och kritiska miljöer. Genom att kombinera våra tjänster och våra samarbetspartners tjänster kan vi ta fram tillförlitliga övergripande lösningar som möjliggör digitala framgångshistorier för våra kunder.
Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.
Se även
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.