Syftet med kampanjen är att öka medborgarnas säkerhetskunskaper

År 2024 går kampanjen under temat "rätt användning av nödnumret". Under nödnummerveckan ges instruktioner för att känna igen nödsituationer, och kampanjen riktas speciellt till barn och ungdomar.
Vad är 112-dagen?

Delta i 112-dagen

I kampanjen kan säkerhetsaktörer och till exempel skolor, arbetsplatser, hobbyklubbar och föreningar dela med sig av värdefull säkerhetsinformation och på så sätt påverka människors känsla av säkerhet. 
Anmäl ditt evenemang

Bloggen

I Finland får man hjälp i nöd

112-dagen är ett bra tillfälle för var och en att tänka på sin roll som säkerhetsfrämjare eller säkerhetsfostrare. Man kan till exempel börja med att gå igenom säkerhetsfrågor i hemmet.

Mod är att anmäla

När man pratar med unga både på sociala medier, ute och på offentliga platser framkommer det situationer där de upplevt eller sett något brottsligt eller något annat oroväckande, men inte har vågat eller kunnat ringa nödcentralen för att kalla på...

En kedja av hjälpande myndigheter finns bara ett telefonsamtal bort

I en situation där du är i akut behov av hjälp av till exempel sjukvården – skulle du vilja synas på sociala medier i det tillståndet?

Våga ringa 112

"Om patienten bara känt till att hen kan ringa nödnumret, hade situationen kanske inte försämrats. Patienten kan troligtvis aldrig mera bo självständigt hemma, vilket är otroligt sorgligt." 

Öva på färdigheter som skapar säkerhet

Barn och ungdomar kan öva på att ringa nödnumret i skolan, med föräldrar eller i hobbyn. Under sådana övningar är det viktigt att hålla några saker i tankarna.

Tillsammans kan vi minska antalet obehöriga samtal till nödnumret

Vi har redan i flera år varit oroliga över antalet nödsamtal som inte hör hemma på nödlinjen. An-talet är fortfarande stort.

Ett barn vill hjälpa

"Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det...

Meddelanden och nyheter

null Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen

Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen

Utgivningsdatum 9.2.2024 12.18
Nyhet
räddningsöverdirektör Kimmo Kohvakka, konstapel Michela Söderström, äldre konstapel Aleksis Gomes, komissarie Katja Nissinen, sakkunnig  Juha Suominen, Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio, Nödcentralens direktör i Kervo Jarmo Laurila.

Nödcentralsverket belönade det förebyggande arbetet vid polisinrättningen i Helsingfors för deras insatser för nödnumret 112. Dessutom tilldelades konstapel Michela Söderström ett hedersomnämnande för aktiv kommunikation om nödnumret 112.

Nödcentralsverket belönar under nödnummerveckan traditionellt en organisation eller person som genom sitt agerande har främjat kännedom om nödnumret och gett vägledning till rätt användning av nödnumret. I år gick priset till det förebyggande arbetet vid polisinrättningen i Helsingfors. Polisinrättningen har i sin kommunikation uppmuntrat unga att ringa nödnumret och gett råd för hur man kan känna igen nödsituationer.  

Polisens personal inom det förebyggande arbetet har via olika kanaler klart och tydligt framhävt att ett nödmeddelande aldrig gör saken värre, men det kan det däremot göra om man låter bli att anmäla. Att bevittna våld, vänners livsfarliga lekar, en ung person som somnat i en snödriva eller våld inom familjen är exempel på situationer där unga kan fundera om de vågar ringa. Ungdomar kan också vara nervösa för att prata i telefon med en främmande människa och fundera om de klarar av att ringa ett nödsamtal. 

Arbetet som gjorts för nödnumret har även kommit fram på nödlinjen: unga som ringt nödsamtal har berättat att publikationerna har gett dem mod att ringa nödnumret i hotande och farliga situationer.

– Unga är en viktig målgrupp för oss, vilket nu syns tydligt även under nödnummerveckan. Aktiv kommunikation i förebyggande arbete har visat sig ha en positiv inverkan på korrekt användning av nödnumret 112, särskilt bland unga. Ungdomarna har vågat be om hjälp i nödsituationer, och det är fint, betonade Nödcentralsverkets generaldirektör Taito Vainio i sitt gratulationstal.

Vid evenemanget tilldelades dessutom konstapel Michela Söderström ett hedersomnämnande. Söderström har på sina egna kanaler på ett förståeligt sätt berättat om korrekt användning av nödnumret 112 på finska och svenska. Hennes budskap har nått många unga människor och det har visat sig ha en positiv inverkan på identifieringen av nödsituationer.

Priset överräcktes vid inrikesministeriet av räddningsöverdirektör Kimmo Kohvakka och Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio fredagen den 9 februari. Priset togs emot av kommissarie Katja Nissinen, äldre konstapel Aleksis Gomes och konstapel Michela Söderström.

112-dagen

Material

På den här sidan hittar du material som du kan använda för kommunikation om 112-dagen. #112dagen

EU:s gemensamma 112-dag

112-dagen som uppfanns i Finland är nu en gemensam nödnummerdag i hela EU. 

Nödnumret 112

I Finland används endast ett nödnummer. Till nödnumret ringer man endast i brådskande nödsituationer där hjälpande myndigheter behövs på plats (polisen, akutvården, räddningsväsendet, socialvården).