Nödcentralsverket
Nödnumret 112
I Finland används endast ett nödnummer. Till nödnumret ringer man endast i brådskande nödsituationer där hjälpande myndigheter behövs på plats.
Publikationen Nödcentralsverksamheten i Finland
I den nya publikationen "Nödcentralsverksamheten i Finland" ges en kortfattad beskrivning av Nödcentralsverkets verksamhet och tjänster. Publikationen är avsedd för alla som är intresserade av 112-verksamheten.
Ole avun ensimmäinen lenkki
Kiinnostaako ura hätäkeskuspäivystäjänä? Haku hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen on auki 29.4.–31.5.2024.
Icke-brådskande problemsituationer
Många oförväntade situationer i vardagen kan skötas utan brådskande myndighetshjälp. Vet du hur du ska agera t.ex. om ett träd fallit omkull på vägen till stugan?Se råd och anvisningar
Nödcentralsverket på lätt svenska
Vad gör nödcentralsverket? Läs om nödcentralsverkets tjänster på vår webbplats. Texterna är lättlästa.Läs om Nödcentralsverket på lätt svenska
Att lära sig är en viktig arbetslivsfärdighet
-
Skiftmästare Katja Kankare från Åbo nödcentral har valts till Årets nödcentraloperatör 2023. Kankare anser att mötet med människor är en viktig del...
Pressmeddelande Premiering29.05.2023 -
År 2021 tog nödnumret emot 7 600 nödmeddelanden per dygn. Av meddelandena förmedlades 53 % vidare till myndigheterna. Antalet förmedlade uppdrag...
Pressmeddelande Nödcentralstjänster24.03.2022