Hätäkeskuslaitoksen maine on julkishallinnon kolmanneksi paras

T-Median toteuttaman Luottamus & Maine -tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Jaetulle kärkisijalle sijoittuivat Rajavartiolaitos ja pelastuslaitokset.
Hätäkeskuslaitoksen kokonaismaine sijoittui kolmanneksi arvosanalla 3,85 (asteikko 1-5). Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio pitää merkityksellisenä, että koko Eurooppaa ravistelevan kriisin aikana sisäisen turvallisuuden toimijat ovat ansainneet kansalaisten luottamuksen. Luottamus tutkitusti vahvistaa ihmisten turvallisuuden tunnetta.
- Jokaisella turvallisuusviranomaisella on Suomessa oma tärkeä roolinsa turvallisuuden tunteen ylläpitämisessä. Me Hätäkeskuslaitoksessa olemme aina hätätilanteessa lähellä, sillä vastaamme hätäilmoituksiin ympäri vuorokauden keskimäärin 3 sekunnissa huolimatta siitä, tekeekö ilmoituksen kaupungista, tunturista tai vesistöiltä. Myös alkuvuonna teettämämme asiakastyytyväisyyskysely osoittaa, että hätäkeskustoiminta Suomessa vaikuttaa myönteisesti koettuun turvallisuuden tunteeseen.
Hätäkeskuslaitos on ollut mainetutkimuksen vertailussa mukana vuodesta 2018. Tuolloin Hätäkeskuslaitos sijoittui ensimmäiselle sijalle arvosanalla 3,84, kun taas vuonna 2019 kokonaismaine notkahti arvosanaan 3,65. Vuonna 2020 virasto sijoittui sijalle kolme (3,84) ja viime vuonna jälleen kärkisijalle (3,9).
Tutustu myös
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Katsaus vuoteen 2024
Näin opastat hätänumeron käyttöä eri kohderyhmille
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.