Hätäkeskuslaitoksen maine on julkishallinnon kolmanneksi paras
T-Median toteuttaman Luottamus & Maine -tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Jaetulle kärkisijalle sijoittuivat Rajavartiolaitos ja pelastuslaitokset.
Hätäkeskuslaitoksen kokonaismaine sijoittui kolmanneksi arvosanalla 3,85 (asteikko 1-5). Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio pitää merkityksellisenä, että koko Eurooppaa ravistelevan kriisin aikana sisäisen turvallisuuden toimijat ovat ansainneet kansalaisten luottamuksen. Luottamus tutkitusti vahvistaa ihmisten turvallisuuden tunnetta.
- Jokaisella turvallisuusviranomaisella on Suomessa oma tärkeä roolinsa turvallisuuden tunteen ylläpitämisessä. Me Hätäkeskuslaitoksessa olemme aina hätätilanteessa lähellä, sillä vastaamme hätäilmoituksiin ympäri vuorokauden keskimäärin 3 sekunnissa huolimatta siitä, tekeekö ilmoituksen kaupungista, tunturista tai vesistöiltä. Myös alkuvuonna teettämämme asiakastyytyväisyyskysely osoittaa, että hätäkeskustoiminta Suomessa vaikuttaa myönteisesti koettuun turvallisuuden tunteeseen.
Hätäkeskuslaitos on ollut mainetutkimuksen vertailussa mukana vuodesta 2018. Tuolloin Hätäkeskuslaitos sijoittui ensimmäiselle sijalle arvosanalla 3,84, kun taas vuonna 2019 kokonaismaine notkahti arvosanaan 3,65. Vuonna 2020 virasto sijoittui sijalle kolme (3,84) ja viime vuonna jälleen kärkisijalle (3,9).
Tutustu myös
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
Kesän tärkeimmät puhelinnumerot ja ohjeet
EU-hanke tuo hätänumerotietoutta lapsille
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Jo miljoonia latauksia saavuttanut 112 Suomi -sovellus on verraton apu erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa. Tutustu sovelluksen palveluvalikoimaan ja muista käyttää sitä tarvittaessa.
Aloita 112-päivän suunnittelu ajoissa
112-päivä on valtakunnallinen turvallisuuskampanja, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio ensi vuonna hätänumeroon ja hätätilanteiden tunnistamiseen.
Petteri Helisten Kuopion hätäkeskuksen päälliköksi
Petteri Helisten on nimetty Kuopin hätäkeskuksen päälliköksi. Hän aloittaa virassa 1. marraskuuta 2024.
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Älypuhelimiin on nyt saatavilla 112-widget, jonka kautta voi soittaa hätänumeroon. Widgetin voi asentaa puhelimiin, joissa on 112 Suomi -sovellus.