Hätäkeskuslaitoksen maine on julkishallinnon kolmanneksi paras

T-Median toteuttaman Luottamus & Maine -tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Jaetulle kärkisijalle sijoittuivat Rajavartiolaitos ja pelastuslaitokset.
Hätäkeskuslaitoksen kokonaismaine sijoittui kolmanneksi arvosanalla 3,85 (asteikko 1-5). Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio pitää merkityksellisenä, että koko Eurooppaa ravistelevan kriisin aikana sisäisen turvallisuuden toimijat ovat ansainneet kansalaisten luottamuksen. Luottamus tutkitusti vahvistaa ihmisten turvallisuuden tunnetta.
- Jokaisella turvallisuusviranomaisella on Suomessa oma tärkeä roolinsa turvallisuuden tunteen ylläpitämisessä. Me Hätäkeskuslaitoksessa olemme aina hätätilanteessa lähellä, sillä vastaamme hätäilmoituksiin ympäri vuorokauden keskimäärin 3 sekunnissa huolimatta siitä, tekeekö ilmoituksen kaupungista, tunturista tai vesistöiltä. Myös alkuvuonna teettämämme asiakastyytyväisyyskysely osoittaa, että hätäkeskustoiminta Suomessa vaikuttaa myönteisesti koettuun turvallisuuden tunteeseen.
Hätäkeskuslaitos on ollut mainetutkimuksen vertailussa mukana vuodesta 2018. Tuolloin Hätäkeskuslaitos sijoittui ensimmäiselle sijalle arvosanalla 3,84, kun taas vuonna 2019 kokonaismaine notkahti arvosanaan 3,65. Vuonna 2020 virasto sijoittui sijalle kolme (3,84) ja viime vuonna jälleen kärkisijalle (3,9).
Tutustu myös
Näin opastat hätänumeron käyttöä eri kohderyhmille
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.
Näin opastat hätänumeron käyttöä eri kohderyhmille
112-päivä on tehnyt hätänumero-ohjeet suuren yleisön lisäksi lapsille ja nuorille, ikäihmisille ja vieraskielisille. Tutustu ohjeisiin ja ota materiaalit käyttöön.
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Koko väestölle suunnattuun varautumisoppaaseen on koottu ohjeita poikkeuksellisiin tilanteisiin varautumisesta ja niiden aikana toimimisesta. Opas löytyy nyt 112 Suomi -mobiilisovelluksen palveluvalikoimasta.
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Lapset ovat usein esimerkillisiä hätäilmoituksen tekijöitä, sillä he kuuntelevat tarkasti ja noudattavat ohjeita. Eemeli harjoitteli hätätilanteen tunnistamista ja hätänumeron oikeaa käyttöä koulussa järjestetyllä 112-päivän oppitunnilla.
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Hätänumeron oikean käytön opettaminen on turvallisuusteko. Lapsille on tärkeää puhua hätätilanteiden tunnistamisesta ja rohkaista hätäilmoituksen tekemiseen.