Nödcentralsverkets anseende är det tredje bästa inom den offentliga förvaltningen
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseendet bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. Gränsbevakningsväsendet och räddningsverken fick delad första plats med betyget 3,95.
Nödcentralsverkets anseende som helhet fick tredje plats med betyget 3,85 (på skalan 1–5). Nödcentralsverkets direktör Taito Vainio anser att det är betydelsefullt att aktörerna inom den inre säkerheten har förtjänat medborgarnas förtroende under den kris som skakat hela Europa. Enligt undersökningar stärker tillit människors känsla av trygghet.
- Varje säkerhetsmyndighet spelar sin egna, viktiga roll i Finland när det gäller att upprätthålla en känsla av trygghet. Vi på Nödcentralsverket är alltid nära vid en nödsituation, eftersom vi dygnet runt svarar på nödmeddelanden på i genomsnitt 3 sekunder, oavsett om anmälan görs från staden, fjällen eller vattendragen. Den kundnöjdhetsundersökning som vi genomförde i början av året visar också att nödcentralsverksamheten i Finland har en positiv inverkan på den upplevda känslan av trygghet.
Nödcentralsverket har varit med i anseendeundersökningens jämförelse sedan år 2018. Då var Nödcentralsverket på första plats med betyget 3,84, medan anseendet som helhet år 2019 sjönk till 3,65. År 2020 var verket på plats tre (3,84) och förra året igen på topplaptsen (3,9).
Se även
Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.