Nödcentralsverkets anseende är det tredje bästa inom den offentliga förvaltningen

I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseendet bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. Gränsbevakningsväsendet och räddningsverken fick delad första plats med betyget 3,95.
Nödcentralsverkets anseende som helhet fick tredje plats med betyget 3,85 (på skalan 1–5). Nödcentralsverkets direktör Taito Vainio anser att det är betydelsefullt att aktörerna inom den inre säkerheten har förtjänat medborgarnas förtroende under den kris som skakat hela Europa. Enligt undersökningar stärker tillit människors känsla av trygghet.
- Varje säkerhetsmyndighet spelar sin egna, viktiga roll i Finland när det gäller att upprätthålla en känsla av trygghet. Vi på Nödcentralsverket är alltid nära vid en nödsituation, eftersom vi dygnet runt svarar på nödmeddelanden på i genomsnitt 3 sekunder, oavsett om anmälan görs från staden, fjällen eller vattendragen. Den kundnöjdhetsundersökning som vi genomförde i början av året visar också att nödcentralsverksamheten i Finland har en positiv inverkan på den upplevda känslan av trygghet.
Nödcentralsverket har varit med i anseendeundersökningens jämförelse sedan år 2018. Då var Nödcentralsverket på första plats med betyget 3,84, medan anseendet som helhet år 2019 sjönk till 3,65. År 2020 var verket på plats tre (3,84) och förra året igen på topplaptsen (3,9).
Se även
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Tvåspråkig nödcentraloperatörkurs slutfördes på Räddningsinstitutet
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Nödcentralsverket förmedlar uppdrag också till social- och krisjouren. Antalet sådana uppdrag ökade med 4 procentenheter år 2024 jämfört med året innan och överskred antalet uppdrag till räddningsväsendet.
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.