Nödcentralsverkets anseende är det tredje bästa inom den offentliga förvaltningen

I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseendet bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. Gränsbevakningsväsendet och räddningsverken fick delad första plats med betyget 3,95.
Nödcentralsverkets anseende som helhet fick tredje plats med betyget 3,85 (på skalan 1–5). Nödcentralsverkets direktör Taito Vainio anser att det är betydelsefullt att aktörerna inom den inre säkerheten har förtjänat medborgarnas förtroende under den kris som skakat hela Europa. Enligt undersökningar stärker tillit människors känsla av trygghet.
- Varje säkerhetsmyndighet spelar sin egna, viktiga roll i Finland när det gäller att upprätthålla en känsla av trygghet. Vi på Nödcentralsverket är alltid nära vid en nödsituation, eftersom vi dygnet runt svarar på nödmeddelanden på i genomsnitt 3 sekunder, oavsett om anmälan görs från staden, fjällen eller vattendragen. Den kundnöjdhetsundersökning som vi genomförde i början av året visar också att nödcentralsverksamheten i Finland har en positiv inverkan på den upplevda känslan av trygghet.
Nödcentralsverket har varit med i anseendeundersökningens jämförelse sedan år 2018. Då var Nödcentralsverket på första plats med betyget 3,84, medan anseendet som helhet år 2019 sjönk till 3,65. År 2020 var verket på plats tre (3,84) och förra året igen på topplaptsen (3,9).
Se även
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Tvåspråkig nödcentraloperatörkurs slutfördes på Räddningsinstitutet
Viktiga nummer och råd för sommaren
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.