Nödcentralsverkets anseende är det tredje bästa inom den offentliga förvaltningen

I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseendet bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. Gränsbevakningsväsendet och räddningsverken fick delad första plats med betyget 3,95.
Nödcentralsverkets anseende som helhet fick tredje plats med betyget 3,85 (på skalan 1–5). Nödcentralsverkets direktör Taito Vainio anser att det är betydelsefullt att aktörerna inom den inre säkerheten har förtjänat medborgarnas förtroende under den kris som skakat hela Europa. Enligt undersökningar stärker tillit människors känsla av trygghet.
- Varje säkerhetsmyndighet spelar sin egna, viktiga roll i Finland när det gäller att upprätthålla en känsla av trygghet. Vi på Nödcentralsverket är alltid nära vid en nödsituation, eftersom vi dygnet runt svarar på nödmeddelanden på i genomsnitt 3 sekunder, oavsett om anmälan görs från staden, fjällen eller vattendragen. Den kundnöjdhetsundersökning som vi genomförde i början av året visar också att nödcentralsverksamheten i Finland har en positiv inverkan på den upplevda känslan av trygghet.
Nödcentralsverket har varit med i anseendeundersökningens jämförelse sedan år 2018. Då var Nödcentralsverket på första plats med betyget 3,84, medan anseendet som helhet år 2019 sjönk till 3,65. År 2020 var verket på plats tre (3,84) och förra året igen på topplaptsen (3,9).
Se även
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Översikt över 2024
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.