Nödcentralsverkets anseende är det tredje bästa inom den offentliga förvaltningen

I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseendet bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. Gränsbevakningsväsendet och räddningsverken fick delad första plats med betyget 3,95.
Nödcentralsverkets anseende som helhet fick tredje plats med betyget 3,85 (på skalan 1–5). Nödcentralsverkets direktör Taito Vainio anser att det är betydelsefullt att aktörerna inom den inre säkerheten har förtjänat medborgarnas förtroende under den kris som skakat hela Europa. Enligt undersökningar stärker tillit människors känsla av trygghet.
- Varje säkerhetsmyndighet spelar sin egna, viktiga roll i Finland när det gäller att upprätthålla en känsla av trygghet. Vi på Nödcentralsverket är alltid nära vid en nödsituation, eftersom vi dygnet runt svarar på nödmeddelanden på i genomsnitt 3 sekunder, oavsett om anmälan görs från staden, fjällen eller vattendragen. Den kundnöjdhetsundersökning som vi genomförde i början av året visar också att nödcentralsverksamheten i Finland har en positiv inverkan på den upplevda känslan av trygghet.
Nödcentralsverket har varit med i anseendeundersökningens jämförelse sedan år 2018. Då var Nödcentralsverket på första plats med betyget 3,84, medan anseendet som helhet år 2019 sjönk till 3,65. År 2020 var verket på plats tre (3,84) och förra året igen på topplaptsen (3,9).
Tutustu myös
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Kaksikielinen päivystäjäkurssi valmistui Pelastusopistolta
Katso kesän tärkeimmät puhelinnumerot ja ohjeet
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 20.6. ja sunnuntain 22.6. välisenä aikana yhteensä noin 24 900 hätäilmoitusta (28 300 vuonna 2024), joista 12 400 välitettiin tehtäväksi viranomaisille (14 000 vuonna 2024).