Hätäkeskuslaitoksessa nollatoleranssi häirinnälle ja epäasialliselle kohtelulle
Turvallisuustoimijoiden kokema seksuaalinen häirintä tuli julkisuuteen Instagramissa toimivalla anonyymillä @emergencyservicestoo-tilillä, joka avattiin 21. elokuuta. Tilillä kerrotaan nimettömästi turvallisuustoimijoiden, kuten pelastusalan, ensihoidon, sopimuspalokuntien ja hätäkeskustyöntekijöiden kokemasta seksuaalisesta häirinnästä ja -väkivallasta.
Yksi Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöstrategisista painopistealueista on työhyvinvointi. Henkilöstön työkykyä ja työyhteisöjen toimivuutta edistetään aktiivisin toimenpitein ja työntekijöiden työkykyä alentavat tekijät pyritään tunnistamaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
- Osa tätä työkyvyn alenemisen ehkäisyä on, että olemme määritelleet toimintamallit ja ohjeistukset puuttumiseksi epäasialliseen käytökseen ja häirintään. Perusperiaate on, että kaikenlaiseen häirintään ja epäasialliseen käytökseen on nollatoleranssi, sanoo henkilöstöpäällikkö Antti Koskela.
Haasteena on se, ettei kaikki tapaukset välttämättä tule työnantajan tietoon, eikä niihin näin ollen voida puuttua. Hätäkeskuslaitoksessa kannustetaan henkilöstöä ottamaan häirintään ja epäasialliseen käytökseen liittyvät asiat viipymättä esille.
- Vuosien saatossa esimiehet ovat puuttuneet esille tulleisiin tapauksiin, mutta varmasti on myös tapauksia ja kokemuksia, jotka eivät ole tulleet syystä tai toisesta esimiesten tai muiden asianosaisten tietoon. Kaikilla työyhteisömme jäsenillä on oikeus ja velvollisuus häirinnän ja epäasiallisen kohtelun estämisessä. Meiltä kaikilta vaaditaan rohkeutta ilmoittaa kaikista tapauksista, missä on koettu häirintää ja epäasiallista kohtelua. Näin voimme puuttua väärään toimintaan viipymättä, ja joskus tilanne voi johtaa myös ilmoitukseen työsuojelutarkastajalle tai rikosilmoitukseen poliisille.
Koskela kertoo, että jos tapausten esille ottamisessa on joitain esteitä, pyritään niitä esteitä aktiivisesti vähentämään. Hätäkeskuslaitos haluaa olla vastuullinen ja henkilöstöstään hyvää huolta pitävä työnantaja ja työpaikka.
- Kaikenlaiseen häirintään ja epäasialliseen käytökseen pitää olla nollatoleranssi. Hätäkeskuslaitoksessa suhtaudutaan kaikkiin asiaa koskeviin ilmoituksiin vakavasti ja käsitellään ne nopeasti ja luottamuksellisesti, Koskela sanoo.
Tutustu myös
Katsaus vuoteen 2024
Näin opastat hätänumeron käyttöä eri kohderyhmille
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.