Hätäkeskuslaitoksessa nollatoleranssi häirinnälle ja epäasialliselle kohtelulle
Turvallisuustoimijoiden kokema seksuaalinen häirintä tuli julkisuuteen Instagramissa toimivalla anonyymillä @emergencyservicestoo-tilillä, joka avattiin 21. elokuuta. Tilillä kerrotaan nimettömästi turvallisuustoimijoiden, kuten pelastusalan, ensihoidon, sopimuspalokuntien ja hätäkeskustyöntekijöiden kokemasta seksuaalisesta häirinnästä ja -väkivallasta.
Yksi Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöstrategisista painopistealueista on työhyvinvointi. Henkilöstön työkykyä ja työyhteisöjen toimivuutta edistetään aktiivisin toimenpitein ja työntekijöiden työkykyä alentavat tekijät pyritään tunnistamaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
- Osa tätä työkyvyn alenemisen ehkäisyä on, että olemme määritelleet toimintamallit ja ohjeistukset puuttumiseksi epäasialliseen käytökseen ja häirintään. Perusperiaate on, että kaikenlaiseen häirintään ja epäasialliseen käytökseen on nollatoleranssi, sanoo henkilöstöpäällikkö Antti Koskela.
Haasteena on se, ettei kaikki tapaukset välttämättä tule työnantajan tietoon, eikä niihin näin ollen voida puuttua. Hätäkeskuslaitoksessa kannustetaan henkilöstöä ottamaan häirintään ja epäasialliseen käytökseen liittyvät asiat viipymättä esille.
- Vuosien saatossa esimiehet ovat puuttuneet esille tulleisiin tapauksiin, mutta varmasti on myös tapauksia ja kokemuksia, jotka eivät ole tulleet syystä tai toisesta esimiesten tai muiden asianosaisten tietoon. Kaikilla työyhteisömme jäsenillä on oikeus ja velvollisuus häirinnän ja epäasiallisen kohtelun estämisessä. Meiltä kaikilta vaaditaan rohkeutta ilmoittaa kaikista tapauksista, missä on koettu häirintää ja epäasiallista kohtelua. Näin voimme puuttua väärään toimintaan viipymättä, ja joskus tilanne voi johtaa myös ilmoitukseen työsuojelutarkastajalle tai rikosilmoitukseen poliisille.
Koskela kertoo, että jos tapausten esille ottamisessa on joitain esteitä, pyritään niitä esteitä aktiivisesti vähentämään. Hätäkeskuslaitos haluaa olla vastuullinen ja henkilöstöstään hyvää huolta pitävä työnantaja ja työpaikka.
- Kaikenlaiseen häirintään ja epäasialliseen käytökseen pitää olla nollatoleranssi. Hätäkeskuslaitoksessa suhtaudutaan kaikkiin asiaa koskeviin ilmoituksiin vakavasti ja käsitellään ne nopeasti ja luottamuksellisesti, Koskela sanoo.
Tutustu myös
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.