Hätäkeskustoiminnan koulutusta uudistetaan
Sisäministeriö on asettanut uudistamishankkeen, jonka tavoitteena on uudistaa hätäkeskustoiminnan koulutusjärjestelmä vastaamaan kansallisia tarpeita ja toimintaympäristön muutoksia.
Hätäkeskuslaitoksen edustajaksi hankkeeseen on nimitetty kehityspäällikkö Heikki Uusitalo kertoo Hätäkeskuslaitoksen kärsineen henkilöstövajeesta jo vuosien ajan.
- Henkilöstövajeeseen haetaan nyt ratkaisuja hätäkeskuspäivystäjien koulutusjärjestelmää kehittämällä. Tarvitsemme tulevaisuudessa entistä joustavampia koulutusmalleja. Koulutusjärjestelmää tulee kehittää siten, että kaikkiin kuuteen hätäkeskukseemme löytyy riittävästi halukkaita työnhakijoita tulevaisuudessa. Niin alueellista koulutusta kuin täydennyskoulutustakin pitää arvioida avoimesti. Tällä hetkellä Hätäkeskuslaitoksessa työskentelee 593 henkilöä, ja hätäkeskuksissa on noin 40 hätäkeskuspäivystäjän vaje.
Uudistamishankkeessa arvioidaan hätäkeskusten tulevaisuuden henkilöstötarpeita ja selvitetään, mitkä ovat toimintaympäristön asettamat vaatimukset hätäkeskustoiminnan koulutukselle. Hankkeen tarkoituksena on myös tehdä esitykset mahdollisista tutkintouudistuksista ja niiden kustannusvaikutuksista sekä koulutuksen organisoinnista. Hankkeessa ei valmistella säädösmuutoksia, vaan mahdolliset lakimuutokset valmistellaan nyt kerättävän tiedon pohjalta erikseen asetettavassa lainsäädäntöhankkeessa.
Uudistamishanke on asetettu ajalle 11.11.2020-31.12.2022. Uusi koulutusjärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön vuosien 2023-2024 aikana.
Tutustu myös
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
Kesän tärkeimmät puhelinnumerot ja ohjeet
EU-hanke tuo hätänumerotietoutta lapsille
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Jo miljoonia latauksia saavuttanut 112 Suomi -sovellus on verraton apu erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa. Tutustu sovelluksen palveluvalikoimaan ja muista käyttää sitä tarvittaessa.
Aloita 112-päivän suunnittelu ajoissa
112-päivä on valtakunnallinen turvallisuuskampanja, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio ensi vuonna hätänumeroon ja hätätilanteiden tunnistamiseen.
Petteri Helisten Kuopion hätäkeskuksen päälliköksi
Petteri Helisten on nimetty Kuopin hätäkeskuksen päälliköksi. Hän aloittaa virassa 1. marraskuuta 2024.
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Älypuhelimiin on nyt saatavilla 112-widget, jonka kautta voi soittaa hätänumeroon. Widgetin voi asentaa puhelimiin, joissa on 112 Suomi -sovellus.