Hätäkeskustoiminnan koulutusta uudistetaan

Sisäministeriö on asettanut uudistamishankkeen, jonka tavoitteena on uudistaa hätäkeskustoiminnan koulutusjärjestelmä vastaamaan kansallisia tarpeita ja toimintaympäristön muutoksia.
Hätäkeskuslaitoksen edustajaksi hankkeeseen on nimitetty kehityspäällikkö Heikki Uusitalo kertoo Hätäkeskuslaitoksen kärsineen henkilöstövajeesta jo vuosien ajan.
- Henkilöstövajeeseen haetaan nyt ratkaisuja hätäkeskuspäivystäjien koulutusjärjestelmää kehittämällä. Tarvitsemme tulevaisuudessa entistä joustavampia koulutusmalleja. Koulutusjärjestelmää tulee kehittää siten, että kaikkiin kuuteen hätäkeskukseemme löytyy riittävästi halukkaita työnhakijoita tulevaisuudessa. Niin alueellista koulutusta kuin täydennyskoulutustakin pitää arvioida avoimesti. Tällä hetkellä Hätäkeskuslaitoksessa työskentelee 593 henkilöä, ja hätäkeskuksissa on noin 40 hätäkeskuspäivystäjän vaje.
Uudistamishankkeessa arvioidaan hätäkeskusten tulevaisuuden henkilöstötarpeita ja selvitetään, mitkä ovat toimintaympäristön asettamat vaatimukset hätäkeskustoiminnan koulutukselle. Hankkeen tarkoituksena on myös tehdä esitykset mahdollisista tutkintouudistuksista ja niiden kustannusvaikutuksista sekä koulutuksen organisoinnista. Hankkeessa ei valmistella säädösmuutoksia, vaan mahdolliset lakimuutokset valmistellaan nyt kerättävän tiedon pohjalta erikseen asetettavassa lainsäädäntöhankkeessa.
Uudistamishanke on asetettu ajalle 11.11.2020-31.12.2022. Uusi koulutusjärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön vuosien 2023-2024 aikana.
Tutustu myös
Näin opastat hätänumeron käyttöä eri kohderyhmille
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.