Hätäkeskustoiminnan koulutusta uudistetaan
Sisäministeriö on asettanut uudistamishankkeen, jonka tavoitteena on uudistaa hätäkeskustoiminnan koulutusjärjestelmä vastaamaan kansallisia tarpeita ja toimintaympäristön muutoksia.
Hätäkeskuslaitoksen edustajaksi hankkeeseen on nimitetty kehityspäällikkö Heikki Uusitalo kertoo Hätäkeskuslaitoksen kärsineen henkilöstövajeesta jo vuosien ajan.
- Henkilöstövajeeseen haetaan nyt ratkaisuja hätäkeskuspäivystäjien koulutusjärjestelmää kehittämällä. Tarvitsemme tulevaisuudessa entistä joustavampia koulutusmalleja. Koulutusjärjestelmää tulee kehittää siten, että kaikkiin kuuteen hätäkeskukseemme löytyy riittävästi halukkaita työnhakijoita tulevaisuudessa. Niin alueellista koulutusta kuin täydennyskoulutustakin pitää arvioida avoimesti. Tällä hetkellä Hätäkeskuslaitoksessa työskentelee 593 henkilöä, ja hätäkeskuksissa on noin 40 hätäkeskuspäivystäjän vaje.
Uudistamishankkeessa arvioidaan hätäkeskusten tulevaisuuden henkilöstötarpeita ja selvitetään, mitkä ovat toimintaympäristön asettamat vaatimukset hätäkeskustoiminnan koulutukselle. Hankkeen tarkoituksena on myös tehdä esitykset mahdollisista tutkintouudistuksista ja niiden kustannusvaikutuksista sekä koulutuksen organisoinnista. Hankkeessa ei valmistella säädösmuutoksia, vaan mahdolliset lakimuutokset valmistellaan nyt kerättävän tiedon pohjalta erikseen asetettavassa lainsäädäntöhankkeessa.
Uudistamishanke on asetettu ajalle 11.11.2020-31.12.2022. Uusi koulutusjärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön vuosien 2023-2024 aikana.
Tutustu myös
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Lapset ovat usein esimerkillisiä hätäilmoituksen tekijöitä, sillä he kuuntelevat tarkasti ja noudattavat ohjeita. Eemeli harjoitteli hätätilanteen tunnistamista ja hätänumeron oikeaa käyttöä koulussa järjestetyllä 112-päivän oppitunnilla.
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Hätänumeron oikean käytön opettaminen on turvallisuusteko. Lapsille on tärkeää puhua hätätilanteiden tunnistamisesta ja rohkaista hätäilmoituksen tekemiseen.
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.