Hätäpuheluun vastattiin keskimäärin 4 sekunnissa

Vuonna 2021 hätänumeroon tehtiin 7 600 hätäilmoitusta vuorokaudessa. Ilmoituksista 53 % välitettiin tehtäväksi viranomaisille. Välitettyjen tehtävien määrä nousi selvästi edelliseen vuoteen verrattuna.
Hätäkeskuslaitoksessa käsiteltiin vuonna 2021 yhteensä 2 782 980 hätäilmoitusta. Hätäilmoitusten kokonaismäärä pysyi samalla tasolla edellisvuoteen 2020 verrattuna (2 787 190). Avuntarvitsijan hätäilmoitukseen vastattiin keskimäärin 4 sekunnissa (5 sekuntia vuonna 2020).
Vuonna 2021 jatkunut koronakriisi ja siihen liittyneet yhteiskunnan varautumistoimenpiteet heijastuivat myös hätäkeskustoimintaan. Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Tommi Hopearuohon mukaan koronakriisin vaikutukset näkyivät hyvin erityisesti alkuvuoden aikana, jolloin yhteiskunnan eri rajoitustoimenpiteet ja suositukset olivat laajasti käytössä.
- Tällöin hätäilmoitusmäärät olivat selvästi pienemmät kuin aiempina vuosina. Kiireisintä taas oli kesäkuukausina, ja hätäilmoitusmäärät kasvoivat nopeasti jo toukokuun-kesäkuun aikana. Juhannuksena oli yksittäisinä tunteina jopa historiallisen kiireistä, kun ihmiset viettivät vapaammin aikaa ja kelitkin olivat suotuisat. Juhannusviikonloppuna ilmoitusten määrä oli jopa 18 % suurempi kuin normaalina viikonloppuna. Hätäkeskuslaitoksen verkottuneen toimintamallin ja ammattitaitoisen henkilöstön ansioista hätäkeskustoiminta kyettiin kuitenkin henkilöstön lomakaudesta huolimatta turvaamaan.
Sosiaalitoimelle välitettyjen tehtävien määrä kasvoi edelleen
Vuonna 2021 kaikista käsitellyistä hätäilmoituksista 1 488 290 johti tehtävän välittämiseen toimivaltaiselle viranomaistaholle. Välitettyjen tehtävien osuus nousi selvästi edellisvuodesta (1 445 690). Välitetyt tehtävät jakautuivat seuraavasti: terveystoimi 56 %, poliisi 34 %, pelastus 6 % ja sosiaalitoimi 4 %. Toimialojen osuudet kaikista välitetyistä tehtävistä pysyivät samalla tasolla kuin viime vuonna.
- Sosiaalitoimen kohdalla tehtävämäärä on jatkanut kasvuaan jo runsaat viisi vuotta. Tämä kertoo siitä, että ihmiset ovat tietoisempia siitä, että kiireellisistä sosiaalitoimen tehtävistä ilmoitetaan hätänumeroon. Toisaalta myös ihmisten puuttumiskynnys erilaisiin tilanteisiin on madaltunut. Esimerkiksi alaikäisten kiireellisen hoidon- ja huolenpidontarpeen arviointi tehtävien määrä on kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna, kertoo Tommi Hopearuoho.
Hätänumeroon kuulumattomat puhelut laskusuunnassa
Virheellisten ilmoitusten kokonaismäärä laski edelliseen vuoteen verrattuna. Hopearuohon mukaan virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavista tahosta.
- Vuonna 2021 hätäkeskukset vastaanottivat yhteensä noin 620 770 (672 000 vuonna 2021) virheellistä ilmoitusta, jotka eivät olisi kuuluneet hätäkeskuksen hoidettavaksi. Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta. Virheellisistä ilmoituksista ilkivaltaisten ilmoitusten osuus oli 41 000, ja laski edellisvuodesta (48 000). Ilkivaltaisista ilmoituksista teemme tarvittaessa tutkintapyynnön poliisille, sillä jokainen virheellinen yhteydenotto hätäkeskukseen voi viivästyttää oikean avuntarvitsijan palvelua.
Tutustu myös
Sosiaaliset hätätilanteet vaativat auttajalta aikaa
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Koulut päättyivät – hätänumeroon 13 800 ilmoitusta
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Helsingissä. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi valittiin ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta.
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Uusimmassa päivityksessä sovelluksen tiedote-ominaisuutta on paranneltu, ja vaara- ja viranomaistiedotteet on nyt mahdollista jakaa kaverille esimerkiksi viestillä tai somessa.