Helteinen kesä piti hätäkeskukset kiireisinä

Hätäilmoitusten kokonaismäärä laski tammi-kesäkuun 2021 aikana viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, mutta kesäkausi oli selkeästi viime vuotta vilkkaampi. Hätäkeskuspalvelu kyettiin turvaamaan verkottuneella toimintamallilla, ja 99 prosenttiin ilmoituksista vastattiin 30 sekunnissa.
Hätäkeskuslaitos vastaanotti tammi-kesäkuun aikana 1 324 000 hätäilmoitusta (1 347 000 vuonna 2020). Laatupäällikkö Tommi Hopearuohon mukaan koronakriisiin liittyvät rajoitukset ja alueelliset suositukset näkyivät tammi-huhtikuun aikana hätäilmoitusten laskuna. Kesäkuukausina ilmoitusmäärä sen sijaan oli viime vuoteen verrattuna suurempi.
Hätäilmoituksista 89 prosenttiin kyettiin vastaamaan 10 sekunnissa (95 % vuonna 2020).
- 10 sekunnin vastausaikatavoitteen heikentyminen johtui pääosin lomakauden henkilöstövajeesta, pitkään jatkuneesta hellejaksosta, jolloin ihmisille sattuu ja tapahtuu enemmän, sekä koronakriisiin liittyvien rajoitusten muutoksista. Hätäkeskuslaitoksen verkottuneen toimintamallin avulla kykenimme kuitenkin erityistilanteissakin turvaamaan, ja 99 prosenttiin hätäilmoituksista kyettiin vastaamaan 30 sekunnissa. Tänä vuonna hätäilmoituksia käsiteltiin selkeästi enemmän verkottuneesti kuin aikaisemmin, kuvailee Hopearuoho.
Hopearuoho korostaa, että hätäpuheluiden vastausajoissa on tavallisesti suurta vuorokausikohtaista vaihtelua.
- Vuorokaudenaika, juhlapyhät, erityistilanteet kuten myrskyt sekä yllättävät henkilöstöpoistumat saattavat aiheuttaa hetkellisiä ruuhkapiikkejä hätälinjaan. Suurimmat volyymit hätäilmoituksissa osuivat tammi-kesäkuun aikana koulujen päättymisviikonloppuun ja juhannukseen. Näissä tilanteissa verkottuminen oli avainasemassa.
Yli puolet tehtävistä välitettiin muille viranomaisille
Hätäilmoituksista 54 % välitettiin tehtäväksi muille viranomaisille (52 % vuonna 2020), ja loput ilmoituksista pystyttiin hoitamaan hätäkeskuspäivystäjän ohjeistuksella.
- Ensihoidon, sosiaalipäivystyksen ja pelastuksen tehtävämäärissä oli kasvua, kun taas poliisille välitettyjen tehtävien määrä kääntyi laskuun. Määrällisesti eniten tehtäviä välitettiin ensihoidolle, 391 030 (380 000 vuonna 2020), kuvailee Hopearuoho.
Hätänumeroon kuulumattomat puhelut vähenivät
Virheellisten hätäilmoitusten kokonaismäärä laski edelliseen vuoteen verrattuna. Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta.
- Tammi-kesäkuun aikana hätäkeskukset vastaanottivat yhteensä noin 307 990 (335 200) virheellistä ilmoitusta, jotka eivät olisi kuuluneet hätäkeskuksen hoidettavaksi. Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta. Virheellisistä ilmoituksista ilkivaltaisten ilmoitusten osuus oli 21 190, ja laski viime vuoden vastaavasta ajasta (24 200). Suunta vaikuttaa oikein hyvältä, sanoo Hopearuoho.
Tutustu myös
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.