Den varma sommaren höll nödcentralerna sysselsatta

Det totala antalet nödmeddelanden minskade i januari–juni 2021 jämfört med motsvarande period förra året, men sommarsäsongen var klart mer hektisk än förra året. Servicen vid nödcentralerna kunde tryggas genom en nätverksbaserad verksamhetsmodell och 99 % av meddelandena besvarades inom 30 sekunder.
I januari–juni tog Nödcentralsverket emot 1 324 000 nödmeddelanden (1 347 000 år 2020). Enligt kvalitetschef Tommi Hopearuoho återspeglades restriktionerna och de regionala rekommendationerna i anknytning till coronakrisen som färre nödmeddelanden under januari–april. Under sommarmånaderna var däremot antalet meddelanden större än förra året.
89 procent av nödmeddelandena kunde besvaras på 10 sekunder (95 % år 2020).
- Orsaker till att målet att svara inom 10 sekunder inte höll var främst personalbristen under semesterperioden, den långvariga värmeperioden då det händer och sker mer samt förändringar i restriktioner i anknytning till coronakrisen. Tack vare Nödcentralsverkets nätverksbaserade verksamhetsmodell var det dock möjligt för oss att trygga servicen även i speciella situationer, eftersom 99 procent av nödmeddelandena kunde besvaras på 30 sekunder. I år behandlades nödmeddelandena helt klart mer på ett nätverksmässigt sätt än tidigare, säger Hopearuoho.
Hopearuoho betonar att svarstiden för nödsamtal vanligtvis varierar mycket under dygnet.
- Tid på dygnet, helgdagar, exceptionella situationer som stormar och oväntad personalavgång kan orsaka tillfälliga köer på nödlinjen. De största volymerna i nödmeddelanden sammanföll i januari–juni med skolavslutningens veckoslut och midsommar. I dessa situationer hade nätverkandet en nyckelroll.
Över hälften av uppdragen vidarebefordrades till andra myndigheter
54 % av nödmeddelandena vidarebefordrades till andra myndigheter (52 % år 2020), och resten av meddelandena kunde skötas med instruktioner från nödcentraloperatören.
- Antalet uppdrag inom akutsjukvård, socialjour och räddning ökade medan antalet uppdrag som vidarebefordrades till polisen började minska. Kvantitativt vidarebefordrades flest uppgifter till akutsjukvården, 391 030 (380 000 år 2020), beskriver Hopearuoho.
Samtal som inte hör till nödnumret minskade
Det totala antalet felaktiga meddelanden minskade jämfört med året innan. Felaktiga meddelanden gäller i huvudsak situationer där brådskande myndighetshjälp inte krävs, men där medborgaren inte har känt till någon annan hjälpande instans.
- Under perioden januari−juni tog nödcentralerna emot totalt ca 307 990 (335 200) felaktiga meddelanden gällande ärenden som inte åligger nödcentralen. Felaktiga meddelanden gäller i huvudsak situationer där brådskande myndighetshjälp inte krävs, men där medborgaren inte har känt till någon annan hjälpande instans. Av de felaktiga meddelandena var andelen för okynnesmeddelanden 21 190, vilket var en minskning från året innan (24 200). Riktningen verkar riktigt bra, säger Hopearuoho.
Se även
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.