Pelastusopistosta valmistui tänään tuplamäärä uusia hätäkeskuspäivystäjiä
Pelastusopistolla on tänään juhlapäivä 45 uudella hätäkeskuspäivystäjällä, jotka valmistuivat arvostettuun ja merkitykselliseen ammattiin – avun ja turvan ensimmäiseksi viranomaislenkiksi. Hätäkeskuksissa on tarjolla töitä jokaiselle vastavalmistuneelle. Valmistuvat kurssit helpottavat Hätäkeskuslaitoksen päivystyshenkilöstön tilannetta.
Syksyllä 2021 opintonsa aloittaneet uudet hätäkeskuspäivystäjät saivat tutkintotodistuksensa Pelastusopistolla Kuopiossa tänään perjantaina 16.12.2022. Tällä kertaa hätäkeskuspäivystäjäkursseja valmistui yhden sijaan kaksi. Vuoden 2021 kolmannesta lisätalousarvioesityksestä rahoitetun ylimääräisen kurssin toteutuminen on äärimmäisen tärkeää Hätäkeskuslaitoksen tulevaisuuden palvelukyvyn kannalta. Valmistuneita hätäkeskuspäivystäjiä odotetaan jo hätäkeskuksissa.
– Meillä on aina toiveena saada kaikki hätäkeskuspäivystäjäkurssilta valmistuneet töihin hätäkeskuksiin. Kursseilta valmistui nyt yhteensä 45 henkilöä, joille kaikille olisi tarjolla töitä jossain meidän kuudesta hätäkeskuksesta. Olemme saaneet valmistuneilta 43 hakemusta hätäkeskuspäivystäjän tehtäviin ja heidät kaikki voidaan nimittää eri hätäkeskuksiin tarpeemme mukaan, Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöpäällikkö Antti Koskela kertoo.
Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio luovutti Hätäkeskuslaitoksen stipendit Pauli Manniselle (hätäkeskuspäivystäjäkurssi 38) ja Veena Särkiselle (hätäkeskuspäivystäjäkurssi 39).
Valmistuneet hätäkeskuspäivystäjät saavat pitkän joululoman, sillä työt hätäkeskuksissa alkavat 9. tammikuuta. Ensimmäiset viikot hätäkeskuksissa täyttyvät perehdytyksellä, jonka jälkeen uudet hätäkeskuspäivystäjät saavat vähitellen työskennellä itsenäisesti hätälinjassa.
Uudet hätäkeskuspäivystäjät aloittavat ammatissa, jonka osaamista ja ammattitaitoa suomalaiset tutkimustenkin mukaan arvostavat, ja joilta he kokevat saavansa yhdenvertaista ja tasa-arvoista palvelua. Hätäkeskuspäivystäjien rooli turvallisuuden tunteen ylläpitäjänä on merkittävä.
Hätäkeskuspäivystäjien määrä ja osaaminen on turvattava jatkossakin
Hätäkeskuslaitoksen päivystyshenkilöstön riittävyydestä ollaan oltu huolissaan jo pidemmän aikaa. Tänä vuonna tilanteeseen on tullut ainakin hetkellisesti helpotusta, kun perinteisen kahden valmistuvan hätäkeskuspäivystäjäkurssin sijaan valmistui kolme kurssia, yksi toukokuussa ja kaksi nyt joulukuussa.
– Vastaanotettujen hätäilmoitusten määrä hätäkeskuspäivystäjää kohden tulee olla kohtuullisella tasolla. Päivystyshenkilöstön riittävä määrä on yksi edellytys työhyvinvoinnille. Päivystyshenkilöstön määrä, osaaminen ja myös kaksikielisen päivystyshenkilöstön saatavuus on turvattava jatkossa, Hätäkeskuslaitoksen hallinto-osaston johtaja Kari Pastuhov toteaa.
Nyt valmistunut ylimääräinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi tuli tarpeeseen, mutta koulutusmäärää tulisi kasvattaa myös jatkossa.
– Pääsemme nyt valmistuvan ylimääräisen kurssin avulla sisäministeriön kanssa asetettuun henkilötyövuositavoitteeseen. Nähtävissä on kuitenkin myös se, että nykyistä koulutusmäärää joudutaan kasvattamaan, jotta kykenemme myös tulevaisuudessa pitämään henkilötyövuosimäärän nyt saavutetulla tasolla. Henkilötyövuosimäärätavoitteen lähtökohtana on myös se, että hätäilmoitusten määrä pysyy nykyisellä tasolla, Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio sanoo.
Pelastustoimen ja hätäkeskustoiminnan koulutusuudistus on loppusuoralla. Uudistuksessa hätäkeskuspäivystäjän perustutkintoa esitetään säilytettäväksi nykyisen kaltaisena ammattitutkintona.
Tervetuloa töihin Hätäkeskuslaitokseen!
Kuvat: Pelastusopisto (tieto lisätty 19.12.2022)
- Pääkuvana valmistuneiden hätäkeskuspäivystäjäkurssien 38 ja 39 yhteisryhmäkuva.
Tutustu myös
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.