Pelastusopistosta valmistui tänään tuplamäärä uusia hätäkeskuspäivystäjiä

Pelastusopistolla on tänään juhlapäivä 45 uudella hätäkeskuspäivystäjällä, jotka valmistuivat arvostettuun ja merkitykselliseen ammattiin – avun ja turvan ensimmäiseksi viranomaislenkiksi. Hätäkeskuksissa on tarjolla töitä jokaiselle vastavalmistuneelle. Valmistuvat kurssit helpottavat Hätäkeskuslaitoksen päivystyshenkilöstön tilannetta.
Syksyllä 2021 opintonsa aloittaneet uudet hätäkeskuspäivystäjät saivat tutkintotodistuksensa Pelastusopistolla Kuopiossa tänään perjantaina 16.12.2022. Tällä kertaa hätäkeskuspäivystäjäkursseja valmistui yhden sijaan kaksi. Vuoden 2021 kolmannesta lisätalousarvioesityksestä rahoitetun ylimääräisen kurssin toteutuminen on äärimmäisen tärkeää Hätäkeskuslaitoksen tulevaisuuden palvelukyvyn kannalta. Valmistuneita hätäkeskuspäivystäjiä odotetaan jo hätäkeskuksissa.
– Meillä on aina toiveena saada kaikki hätäkeskuspäivystäjäkurssilta valmistuneet töihin hätäkeskuksiin. Kursseilta valmistui nyt yhteensä 45 henkilöä, joille kaikille olisi tarjolla töitä jossain meidän kuudesta hätäkeskuksesta. Olemme saaneet valmistuneilta 43 hakemusta hätäkeskuspäivystäjän tehtäviin ja heidät kaikki voidaan nimittää eri hätäkeskuksiin tarpeemme mukaan, Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöpäällikkö Antti Koskela kertoo.
Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio luovutti Hätäkeskuslaitoksen stipendit Pauli Manniselle (hätäkeskuspäivystäjäkurssi 38) ja Veena Särkiselle (hätäkeskuspäivystäjäkurssi 39).
Valmistuneet hätäkeskuspäivystäjät saavat pitkän joululoman, sillä työt hätäkeskuksissa alkavat 9. tammikuuta. Ensimmäiset viikot hätäkeskuksissa täyttyvät perehdytyksellä, jonka jälkeen uudet hätäkeskuspäivystäjät saavat vähitellen työskennellä itsenäisesti hätälinjassa.
Uudet hätäkeskuspäivystäjät aloittavat ammatissa, jonka osaamista ja ammattitaitoa suomalaiset tutkimustenkin mukaan arvostavat, ja joilta he kokevat saavansa yhdenvertaista ja tasa-arvoista palvelua. Hätäkeskuspäivystäjien rooli turvallisuuden tunteen ylläpitäjänä on merkittävä.
Hätäkeskuspäivystäjien määrä ja osaaminen on turvattava jatkossakin
Hätäkeskuslaitoksen päivystyshenkilöstön riittävyydestä ollaan oltu huolissaan jo pidemmän aikaa. Tänä vuonna tilanteeseen on tullut ainakin hetkellisesti helpotusta, kun perinteisen kahden valmistuvan hätäkeskuspäivystäjäkurssin sijaan valmistui kolme kurssia, yksi toukokuussa ja kaksi nyt joulukuussa.
– Vastaanotettujen hätäilmoitusten määrä hätäkeskuspäivystäjää kohden tulee olla kohtuullisella tasolla. Päivystyshenkilöstön riittävä määrä on yksi edellytys työhyvinvoinnille. Päivystyshenkilöstön määrä, osaaminen ja myös kaksikielisen päivystyshenkilöstön saatavuus on turvattava jatkossa, Hätäkeskuslaitoksen hallinto-osaston johtaja Kari Pastuhov toteaa.
Nyt valmistunut ylimääräinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi tuli tarpeeseen, mutta koulutusmäärää tulisi kasvattaa myös jatkossa.
– Pääsemme nyt valmistuvan ylimääräisen kurssin avulla sisäministeriön kanssa asetettuun henkilötyövuositavoitteeseen. Nähtävissä on kuitenkin myös se, että nykyistä koulutusmäärää joudutaan kasvattamaan, jotta kykenemme myös tulevaisuudessa pitämään henkilötyövuosimäärän nyt saavutetulla tasolla. Henkilötyövuosimäärätavoitteen lähtökohtana on myös se, että hätäilmoitusten määrä pysyy nykyisellä tasolla, Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio sanoo.
Pelastustoimen ja hätäkeskustoiminnan koulutusuudistus on loppusuoralla. Uudistuksessa hätäkeskuspäivystäjän perustutkintoa esitetään säilytettäväksi nykyisen kaltaisena ammattitutkintona.
Tervetuloa töihin Hätäkeskuslaitokseen!
Kuvat: Pelastusopisto (tieto lisätty 19.12.2022)
- Pääkuvana valmistuneiden hätäkeskuspäivystäjäkurssien 38 ja 39 yhteisryhmäkuva.
Tutustu myös
Näin opastat hätänumeron käyttöä eri kohderyhmille
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.