Idag utexaminerades en dubbel omgång nya nödcentralsoperatörer från Räddningsinstitutet

Idag har Räddningsinstitutet en festdag då 45 nya nödcentralsoperatörer tagit examen för ett uppskattat och meningsfullt yrke – den första myndighetslänken för hjälp och säkerhet. Nödcentralerna kan erbjuda jobb för alla nyutexaminerade. De utexaminerade underlättar situationen för Nödcentralsverkets operativa personal.
Idag fredagen den 16 december fick de nya nödcentralsoperatörerna, som inledde studierna hösten 2021, sina examensbevis vid Räddningsinstitutet i Kuopio. Den här gången utexaminerades två omgångar nödcentralsoperatörer i stället för en. Att den extrakurs som finansierades genom 2021 års tredje tilläggsbudgetproposition blev av är ytterst viktigt för Nödcentralsverkets framtida serviceförmåga. Nödcentralerna väntar redan på de utexaminerade nödcentralsoperatörerna.
– Vi hoppas alltid att alla som utexamineras från en kurs börjar jobba på nödcentralerna. Nu tog totalt 45 personer examen från de två kurserna och alla skulle kunna få jobb på någon av våra sex nödcentraler. Vi har fått in 43 ansökningar om anställning som nödcentralsoperatör från de utexaminerade och de kan alla placeras på olika nödcentraler efter våra behov, säger Antti Koskela, personalchef vid Nödcentralsverket.
Taito Vainio, direktör för Nödcentralsverket, överlämnade Nödcentralsverkets stipendier till Pauli Manninen (nödcentralsoperatörskurs 38) och Veena Särkinen (nödcentralsoperatörskurs 39).
De utexaminerade nödcentralsoperatörerna får en lång julledighet eftersom arbetet vid nödcentralerna inleds den 9 januari. De första veckorna går till en introduktion på nödcentralerna, varefter de nya operatörerna gradvis får börja arbeta självständigt på nödlinjen.
De nya nödcentralsoperatörerna börjar i ett yrke vars kunnande och yrkesskicklighet finländarna – även enligt undersökningar – uppskattar och som de upplever att man får likvärdig och jämlik service av. Nödcentralsoperatörerna har en viktig roll när det gäller att upprätthålla en känsla av säkerhet.
Nödcentralsoperatörernas antal och kompetens måste tryggas även framöver
Hur Nödcentralsverkets operativa personal ska räcka till har länge varit ett orosmoment. I år har situationen åtminstone tillfälligt underlättats då man istället för två, vilket är det vanliga, höll tre kurser för nödcentralsoperatörer: en slutfördes maj och två nu i december.
– Antalet mottagna nödmeddelanden per nödcentralsoperatör måste ligga på en rimlig nivå. Ett tillräckligt antal operativ personal är en av förutsättningarna för en god arbetshälsa. Den operativa personalens antal, kompetens och även tillgången till tvåspråkig operativ personal måste tryggas framöver, konstaterar Kari Pastuhov, direktör för Nödcentralsverkets förvaltningsavdelning.
Den extra kursen för nödcentralsoperatörer som nu avslutades fyllde ett behov, men utbildningsvolymen borde öka även framöver.
– Tack vare den extra kurs som nu slutfördes kommer vi att nå det mål för årsverken som inrikesministeriet och vi hade ställt upp. Men vi kan också se att den nuvarande utbildningsvolymen måste ökas för att vi även i framtiden ska kunna hålla antalet årsverken på den nivå som vi nu har uppnått. Målet för antalet årsverken baserar sig också på att antalet nödmeddelanden ligger kvar på nuvarande nivå, påpekar Taito Vainio, direktör för Nödcentralsverket.
Reformen av utbildningen inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten är på slutrakan. I reformen föreslås att nödcentralsoperatörens grundexamen förblir en yrkesexamen av liknande typ som den nuvarande.
Välkommen att jobba på Nödcentralsverket!
Bilder: Räddningsinstitutet (information tillagd 19.12.2022)
- Huvudbilden: Ett gruppfoto av de som har tagit examen från nödcentralsoperatörskurserna 38 och 39.
Se även
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
Nödnumret ger säkerhet för barn och ungdomar
Olika betoningar för olika målgrupper
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.