Pelastusopistosta valmistui tänään tuplamäärä uusia hätäkeskuspäivystäjiä

Pelastusopistolla on tänään juhlapäivä 45 uudella hätäkeskuspäivystäjällä, jotka valmistuivat arvostettuun ja merkitykselliseen ammattiin – avun ja turvan ensimmäiseksi viranomaislenkiksi. Hätäkeskuksissa on tarjolla töitä jokaiselle vastavalmistuneelle. Valmistuvat kurssit helpottavat Hätäkeskuslaitoksen päivystyshenkilöstön tilannetta.
Syksyllä 2021 opintonsa aloittaneet uudet hätäkeskuspäivystäjät saivat tutkintotodistuksensa Pelastusopistolla Kuopiossa tänään perjantaina 16.12.2022. Tällä kertaa hätäkeskuspäivystäjäkursseja valmistui yhden sijaan kaksi. Vuoden 2021 kolmannesta lisätalousarvioesityksestä rahoitetun ylimääräisen kurssin toteutuminen on äärimmäisen tärkeää Hätäkeskuslaitoksen tulevaisuuden palvelukyvyn kannalta. Valmistuneita hätäkeskuspäivystäjiä odotetaan jo hätäkeskuksissa.
– Meillä on aina toiveena saada kaikki hätäkeskuspäivystäjäkurssilta valmistuneet töihin hätäkeskuksiin. Kursseilta valmistui nyt yhteensä 45 henkilöä, joille kaikille olisi tarjolla töitä jossain meidän kuudesta hätäkeskuksesta. Olemme saaneet valmistuneilta 43 hakemusta hätäkeskuspäivystäjän tehtäviin ja heidät kaikki voidaan nimittää eri hätäkeskuksiin tarpeemme mukaan, Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöpäällikkö Antti Koskela kertoo.
Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio luovutti Hätäkeskuslaitoksen stipendit Pauli Manniselle (hätäkeskuspäivystäjäkurssi 38) ja Veena Särkiselle (hätäkeskuspäivystäjäkurssi 39).
Valmistuneet hätäkeskuspäivystäjät saavat pitkän joululoman, sillä työt hätäkeskuksissa alkavat 9. tammikuuta. Ensimmäiset viikot hätäkeskuksissa täyttyvät perehdytyksellä, jonka jälkeen uudet hätäkeskuspäivystäjät saavat vähitellen työskennellä itsenäisesti hätälinjassa.
Uudet hätäkeskuspäivystäjät aloittavat ammatissa, jonka osaamista ja ammattitaitoa suomalaiset tutkimustenkin mukaan arvostavat, ja joilta he kokevat saavansa yhdenvertaista ja tasa-arvoista palvelua. Hätäkeskuspäivystäjien rooli turvallisuuden tunteen ylläpitäjänä on merkittävä.
Hätäkeskuspäivystäjien määrä ja osaaminen on turvattava jatkossakin
Hätäkeskuslaitoksen päivystyshenkilöstön riittävyydestä ollaan oltu huolissaan jo pidemmän aikaa. Tänä vuonna tilanteeseen on tullut ainakin hetkellisesti helpotusta, kun perinteisen kahden valmistuvan hätäkeskuspäivystäjäkurssin sijaan valmistui kolme kurssia, yksi toukokuussa ja kaksi nyt joulukuussa.
– Vastaanotettujen hätäilmoitusten määrä hätäkeskuspäivystäjää kohden tulee olla kohtuullisella tasolla. Päivystyshenkilöstön riittävä määrä on yksi edellytys työhyvinvoinnille. Päivystyshenkilöstön määrä, osaaminen ja myös kaksikielisen päivystyshenkilöstön saatavuus on turvattava jatkossa, Hätäkeskuslaitoksen hallinto-osaston johtaja Kari Pastuhov toteaa.
Nyt valmistunut ylimääräinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi tuli tarpeeseen, mutta koulutusmäärää tulisi kasvattaa myös jatkossa.
– Pääsemme nyt valmistuvan ylimääräisen kurssin avulla sisäministeriön kanssa asetettuun henkilötyövuositavoitteeseen. Nähtävissä on kuitenkin myös se, että nykyistä koulutusmäärää joudutaan kasvattamaan, jotta kykenemme myös tulevaisuudessa pitämään henkilötyövuosimäärän nyt saavutetulla tasolla. Henkilötyövuosimäärätavoitteen lähtökohtana on myös se, että hätäilmoitusten määrä pysyy nykyisellä tasolla, Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio sanoo.
Pelastustoimen ja hätäkeskustoiminnan koulutusuudistus on loppusuoralla. Uudistuksessa hätäkeskuspäivystäjän perustutkintoa esitetään säilytettäväksi nykyisen kaltaisena ammattitutkintona.
Tervetuloa töihin Hätäkeskuslaitokseen!
Kuvat: Pelastusopisto (tieto lisätty 19.12.2022)
- Pääkuvana valmistuneiden hätäkeskuspäivystäjäkurssien 38 ja 39 yhteisryhmäkuva.
Se även
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Tvåspråkig nödcentraloperatörkurs slutfördes på Räddningsinstitutet
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.