Idag utexaminerades en dubbel omgång nya nödcentralsoperatörer från Räddningsinstitutet

Idag har Räddningsinstitutet en festdag då 45 nya nödcentralsoperatörer tagit examen för ett uppskattat och meningsfullt yrke – den första myndighetslänken för hjälp och säkerhet. Nödcentralerna kan erbjuda jobb för alla nyutexaminerade. De utexaminerade underlättar situationen för Nödcentralsverkets operativa personal.
Idag fredagen den 16 december fick de nya nödcentralsoperatörerna, som inledde studierna hösten 2021, sina examensbevis vid Räddningsinstitutet i Kuopio. Den här gången utexaminerades två omgångar nödcentralsoperatörer i stället för en. Att den extrakurs som finansierades genom 2021 års tredje tilläggsbudgetproposition blev av är ytterst viktigt för Nödcentralsverkets framtida serviceförmåga. Nödcentralerna väntar redan på de utexaminerade nödcentralsoperatörerna.
– Vi hoppas alltid att alla som utexamineras från en kurs börjar jobba på nödcentralerna. Nu tog totalt 45 personer examen från de två kurserna och alla skulle kunna få jobb på någon av våra sex nödcentraler. Vi har fått in 43 ansökningar om anställning som nödcentralsoperatör från de utexaminerade och de kan alla placeras på olika nödcentraler efter våra behov, säger Antti Koskela, personalchef vid Nödcentralsverket.
Taito Vainio, direktör för Nödcentralsverket, överlämnade Nödcentralsverkets stipendier till Pauli Manninen (nödcentralsoperatörskurs 38) och Veena Särkinen (nödcentralsoperatörskurs 39).
De utexaminerade nödcentralsoperatörerna får en lång julledighet eftersom arbetet vid nödcentralerna inleds den 9 januari. De första veckorna går till en introduktion på nödcentralerna, varefter de nya operatörerna gradvis får börja arbeta självständigt på nödlinjen.
De nya nödcentralsoperatörerna börjar i ett yrke vars kunnande och yrkesskicklighet finländarna – även enligt undersökningar – uppskattar och som de upplever att man får likvärdig och jämlik service av. Nödcentralsoperatörerna har en viktig roll när det gäller att upprätthålla en känsla av säkerhet.
Nödcentralsoperatörernas antal och kompetens måste tryggas även framöver
Hur Nödcentralsverkets operativa personal ska räcka till har länge varit ett orosmoment. I år har situationen åtminstone tillfälligt underlättats då man istället för två, vilket är det vanliga, höll tre kurser för nödcentralsoperatörer: en slutfördes maj och två nu i december.
– Antalet mottagna nödmeddelanden per nödcentralsoperatör måste ligga på en rimlig nivå. Ett tillräckligt antal operativ personal är en av förutsättningarna för en god arbetshälsa. Den operativa personalens antal, kompetens och även tillgången till tvåspråkig operativ personal måste tryggas framöver, konstaterar Kari Pastuhov, direktör för Nödcentralsverkets förvaltningsavdelning.
Den extra kursen för nödcentralsoperatörer som nu avslutades fyllde ett behov, men utbildningsvolymen borde öka även framöver.
– Tack vare den extra kurs som nu slutfördes kommer vi att nå det mål för årsverken som inrikesministeriet och vi hade ställt upp. Men vi kan också se att den nuvarande utbildningsvolymen måste ökas för att vi även i framtiden ska kunna hålla antalet årsverken på den nivå som vi nu har uppnått. Målet för antalet årsverken baserar sig också på att antalet nödmeddelanden ligger kvar på nuvarande nivå, påpekar Taito Vainio, direktör för Nödcentralsverket.
Reformen av utbildningen inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten är på slutrakan. I reformen föreslås att nödcentralsoperatörens grundexamen förblir en yrkesexamen av liknande typ som den nuvarande.
Välkommen att jobba på Nödcentralsverket!
Bilder: Räddningsinstitutet (information tillagd 19.12.2022)
- Huvudbilden: Ett gruppfoto av de som har tagit examen från nödcentralsoperatörskurserna 38 och 39.
Se även
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Bemötande av människor är kärnan i nödcentraloperatörens arbete
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.