Traumasta voi puhua

112 Hätäkeskus -podcastin kolmannen jakson aiheina ovat posttrauma sekä siihen liittyvä posttrauma-työpaja, joista keskustelemassa ovat vuoromestari Miia Pohjolainen ja psykoterapeutti Markku Andelin. Keskustelua johtaa viestintäasiantuntija Patrick Tiainen.
Miten trauma määritellään, ja mikä sen voi aiheuttaa? Mitä traumatisoitumisesta voi seurata? Entä mitä on posttraumatyö ja mitä tehdään Hätäkeskuslaitoksen posttraumatyöpajoissa? Esimerkiksi näihin kysymyksiin vastataan 112 Hätäkeskus -podcastin kolmannessa jaksossa. Podcastin kaikki jaksot ovat kuunneltavissa Spotifyssa sekä Apple Podcastissa.
Trauman syyt ja seuraukset yksilöllisiä
Trauma syntyy traumaattisesta tilanteesta. Traumaattista tilannetta ei voi määritellä toisen puolesta, vaan se, mikä kellekin on kuormittavaa, on aina yksilöllistä. Ihmisillä on myös erilaisia tapoja reagoida traumoihin, ja traumatisoituminen voi ilmetä hyvin laajana oireiden kirjona, kuten ärtyneisyytenä, uniongelmina tai takaumina.
Psykoterapeutti Markku Andelin huomauttaa podcastissa, ettei trauma aina välttämättä synny vain yksittäisestä tilanteesta, vaan myös kumulatiivinen stressi voi hiipiä pikkuhiljaa kasautuvien, kuormittavien tilanteiden myötä.
Hätäkeskuspäivystäjän työssä mieli käy usein traumaattisissa tilanteissa, vaikka itselle ei varsinaisesti käy mitään. Myös mielikuvat siitä, mitä olisi voinut käydä, saattavat traumatisoida. Kuormitusta voi lisätä se, että päivystäjä saa harvoin tietää tapauksen lopputulosta ja tarina jää ikään kuin kesken.
Vaikka kuormittavat asiat ovat yksilöllisiä, nostaa vuoromestari Miia Pohjolainen podcastissa esimerkinomaisesti esiin lapsiin kohdistuvat tapaukset, jotka tyypillisesti traumatisoivat monia. Myös omaa elämää lähelle tulevat tapaukset ovat usein kuormittavia. Miten päivystäjä jaksaa?
– Se onkin hyvä kysymys, ja kaikki eivät jaksakaan, Pohjolainen toteaa.
Vertaistukea posttraumatyöpajasta
Jos hätäpuheluiden aiheuttama trauma jää käsittelemättä, voi sen vangiksi jäädä Markku Andelinin mukaan kahdella tavalla: hätäkeskuspäivystäjälle voi syntyä pelko tietynlaisia puheluita kohtaan tai vanha trauma voi nousta pinnalle takaumana samankaltaisen puhelun kohdalla. Posttraumatyö on työtä, jota tehdään traumatisoituneiden henkilöiden kanssa.
Miia Pohjolainen kertoo Hätäkeskuslaitoksen posttraumatyöpajojen olevan luennoista, koulutuksesta ja vertaistuesta muodostuvia kokonaisuuksia, joissa osallistujilla on mahdollisuus terapeutin tapaamiseen, luonnon rauhassa ulkoiluun sekä rentoutumiseen. Niissä voidaan käsitellä joko yksittäisiä traumatisoivia tilanteita tai kumulatiivista stressiä. Tärkeää on, että ympäristö on rauhallinen.
Hätäkeskuslaitoksella on takana nyt kaksi posttraumatyöpajaa, ja niistä saatu palaute on ollut positiivista. Jokainen työpajaan osallistunut on aluksi arvioinut sinne tulemisen syyn häiritsevyyden, ja kuukautta myöhemmin arvio on tehty uudelleen. Podcastin vieraat kertovat, että kaikilla häiritsevyys on laskenut, osalla jopa nollaan.
Posttraumatyön myötä on huomattu, miten valtava vaikutus keskustelulla ja asioiden jakamisella on työyhteisössä, ja tässä suhteessa harppaus aiemmasta on ollut merkittävä.
– Normalisoidaan sitä, että työ voi olla kuormittavaa ja traumatisoivaa. Tuo tietynlaista turvallisuudentunnetta, kun siitä voi puhua, Markku Andelin toteaa.
Tutustu myös
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.