Uudenvuoden yövuoro on yksi vuoden kiireisimmistä työvuoroista hätäkeskuksissa
Hätäkeskuksissa varaudutaan yhteen vuoden kiireisimmästä yksittäisestä työvuorosta. Uudenvuoden juhlinnassa hätäkeskuksia ja muita 112-viranomaisia työllistää yleensä erityisesti alkoholin vaikutukset, jotka näkyvät muun muassa ilkivaltana ja muuna häiriökäyttäytymisenä sekä ilotulitteiden vaikutukset.
Vuosi sitten hätänumeroon 112 soitettiin uudenvuodenaattona kello 18 alkaen ja uudenvuodenpäivänä yhteensä 14 846 kertaa. Eniten tehtiin ilmoituksia tehtävälajeista ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen ja muu sairastuminen. Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 7 458 hälytystehtävää. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle. Uudet vuodenvaihteen tilastot julkaistaan 2.1.2023.
Hätäkeskuslaitos haluaa muistuttaa uudenvuoden juhlijoita erityisesti vastuullisesta ilotulitteiden käytöstä.
– Uudenvuoden juhlinta ruuhkauttaa erityisesti ensihoitoa. Kaveria tai tuntematonta avuntarvitsijaa ei tule jättää yksin. Jokainen voi omalla toiminnallaan auttaa pienemmissä tilanteissa ilman, että viranomaista tarvitaan paikalle. Ilotulitteiden kanssa tulee olla varovainen ja noudattaa niiden käytöstä annettuja ohjeita – siis miten, missä ja milloin. Suojalaseilla voitaisiin välttää lähes kaikki keskivaikeat ja vaikeat ilotulitteiden aiheuttamat silmävammat, Hätäkeskuslaitoksen sosiaali- ja terveystoimen toimialapäällikkö Ari Ekstrand muistuttaa.
Ilotulitteiden vaikutukset tulee huomioida myös paloturvallisuuden kannalta niin ennen käyttöä, käytön aikana kuin jätteiden käsittelyssä.
Hätänumerosta 112 saa apua kiireelliseen hätätilanteeseen – kiireettömiin tilanteiseen omat päivystysnumerot
Kiireellinen hätätilanne on, kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan vaarassa tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle – tällöin tulee soittaa hätänumeroon 112. Kaikki tilanteet eivät kuitenkaan vaadi hätänumeroon 112 soittamista. Epäselvissä terveyteen liittyvissä tilanteissa neuvoa voi kysyä Päivystysavusta numerosta 116117.
Monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen auttavissa puhelimissa ja chat-palveluissa myös juhlapyhinä. Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovelluksesta löydät muun muassa Päivystysavun, Kriisipuhelimen, Nollalinjan, Myrkytystietokeskuksen sekä Lasten ja nuorten puhelimen yhteystiedot, ja niihin voi soittaa suoraan sovelluksesta.
Päivystysnumeroiden lisäksi 112 Suomi -sovelluksen palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa lähin sydäniskuri sekä tienkäyttäjän palveluita. Sovelluksen lataaminen omaan puhelimeen on hyvää varautumista erilaisiin hätä- ja ongelmatilanteisiin.
Yhteystietoja kiireettömiin ongelmatilanteisiin
- Pelastustoimen palvelut kiireettömiin tilanteisiin.
- Päivystysapu 116117 tarjoaa apua äkillisiin terveysongelmiin ja päivystyspalveluihin hakeutumiseen ja ohjausta sosiaalihuollon palveluihin.
- Poliisin neuvontapalvelu antaa yleisneuvontaa kiireettömissä asioissa.
- Voit jättää rikosilmoituksen poliisin verkkoasioinnissa.
- MIELI ry:n kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua itsetuhoisissa ajatuksissa ja muissa kriiseissä anonyymisti.
- Myrkytystietokeskus antaa ohjeita äkillisten myrkytysten ehkäisyyn ja hoitoon.
- Mannerheimin lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelin antaa luottamuksellista tukea lapsille ja nuorille.
- Lähisuhdeväkivaltaa kohtaavan auttava Nollalinja puhelin.
- Ulkoministeriön päivystys antaa neuvontaa ulkomailla sattuneisiin hätä- ja kriisitilanteisiin.
- Kadonneita lapsia koskeva vihjepuhelin kiireettömiin tilanteisiin.
Hyvää ja turvallista uutta vuotta kaikille!
Tutustu myös
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.