Nattskiftet vid nyår är ett av de brådaste arbetsskiftena på nödcentralerna

Nödcentralerna förbereder sig för ett av de brådaste enskilda arbetspassen på året. Vid nyårsfirandet är nödcentralerna och andra 112-myndigheter i allmänhet sysselsatta i synnerhet av alkoholens effekter, som bland annat syns som vandalism och annat störande beteende, samt av effekterna av fyrverkerier.
För ett år sedan ringdes nödnumret 112 sammanlagt 14 846 gånger efter klockan 18 på nyårsafton och på nyårsdagen. De flesta anmälningar gjordes om uppdragstyperna vandalism, brott mot ordningslagen eller annat störande beteende, fall och annat sjukdomsfall. 7 458 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna på basis av nödmeddelandena. De flesta uppdragen förmedlades till akutvården. Den nya statistiken för årsskiftet publiceras 2.1.2023.
Nödcentralsverket vill särskilt påminna nyårsfirarna om att använda fyrverkerier ansvarsfullt.
– Nyårsfirandet belastar särskilt akutvården. En kompis eller en okänd hjälpbehövande ska inte lämnas ensam. Vi kan alla kan hjälpa till i mindre situationer, utan att behöva tillkalla myndigheterna. Det gäller att vara försiktig med fyrverkerier och följa bruksanvisningen – det vill säga hur, var och när fyrverkerier ska användas. Med skyddsglasögon kan man undvika nästan alla medelsvåra och svåra ögonskador orsakade av fyrverkerier, säger Ari Ekstrand, branschchef för hälsovård vid Nödcentralsverket.
Effekterna av fyrverkerier bör också beaktas ur brandsäkerhetssynpunkt, såväl före som under användning och vid avfallshanteringen.
Nödnumret 112 hjälper i brådskande nödsituationer – det finns journummer för icke-brådskande situationer
Det handlar om en brådskande nödsituation när du vet eller misstänker att liv, hälsa, egendom eller miljön är i fara eller du är i akut behov av att få myndighetshjälp till platsen – då ska du ringa nödnumret 112. Alla situationer kräver dock inte att man ringer nödnumret 112. I oklara hälsorelaterade situationer kan du fråga jourtelefonen på numret 116117.
Även under högtiderna har många yrkespersoner och frivilliga hjälparbetare jour på olika organisationers telefonlinjer och chattjänster. I Nödcentralsverkets 112 Suomi-app hittar du till exempel kontaktuppgifterna till Jourhjälpen, Kristelefonen, Nollinjen, Giftinformationscentralen och Barn- och ungdomstelefonen, och du kan ringa dem direkt via appen.
Förutom journumren omfattar 112 Suomi appens tjänsteutbud även bland annat information närmaste hjärtstartare samt tjänster för vägtrafikanter. Att ladda ner appen till den egna telefonen är en bra förberedelse för olika nöd- och problemsituationer.
Kontaktuppgifter för icke-brådskande problemsituationer
- Räddningsväsendets tjänster för icke-brådskande situationer.
- Jourtjänsten 116117 ger hjälp vid plötsliga problem med hälsan och med att hitta rätt jourtjänst samt vägledning om socialvårdstjänsterna.
- Polisens rådgivningstjänstger allmän rådgivning i icke-brådskande ärenden.
- Du kan göra brottsanmälan till polisen via webbtjänsten.
- MIELI ry:s kristelefon erbjuder samtalshjälp anonymt för den som går med självdestruktiva tankar och vid andra kriser.
- Giftinformationscentralen ger information vid förebyggande och vård av akuta förgiftningsfall.
- Mannerheims barnskyddsförbunds telefon för barn och unga ger konfidentiellt stöd till barn och ungdomar.
- Nollinjens telefonjour hjälper dem som råkar ut för våld i närståenderelationer.
- Utrikesministeriets jour ger rådgivning i nöd och krissituationer utomlands.
- Tipstelefonen för försvunna barn är avsedd för icke-brådskande situationer.
Nödcentralsverket önskar ett Gott och Tryggt Nytt År åt alla!
Se även
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.