Det nya ledningssystemet träder i kraft i början av år 2024
Nödcentralsverkets ledningssystem genomgår en reform. Till följd av detta stärker man nödcentralernas roll ytterligare. Ämbetsverkets nya struktur träder i kraft 1.1.2024 och medför också nya uppgifter och utnämningar.
Personalsituationen och arbetstillfredsställelsen blev bättre under början av året
Under början av året rekryterades 61 nya nödcentraloperatörer till Nödcentralsverket, sjukfrånvaron började minska och personalens arbetstillfredsställelse ökade.
Textinmatning i realtid som nödmeddelandemetod 2025
Det kommer att vara möjligt att skicka nödmeddelanden i realtid (RTT) i slutet av 2025. Den nya nödmeddelandemetoden är särskilt användbar för personer som har svårt att höra eller tala. Vid Nödcentralsverket har man redan tagit de första stegen i utvecklingen av RTT.
Utvecklingen av ledningen av arbetsförmågan ger redan resultat
Ledarskapet har varit föremål för utveckling vid Nödcentralsverket under de senaste åren, och arbetet fortsätter. Ett område för utveckling har varit ledning av arbetsförmågan, som förbättrar personalens arbetshälsa.
Betydligt fler nödmeddelanden under första halvåret
Nödcentralsverket fick cirka 1,5 miljoner nödmeddelanden under första halvåret i år. Mängden är 10 procentenheter större än under motsvarande period året innan. Ökning skedde i huvudsak genom kontakter i ärenden som inte hör till nödcentralstjänsterna. Svarstiden på nödmeddelanden låg kvar på en utmärkt nivå.
Nattskiftet vid nyår är ett av de brådaste arbetsskiftena på nödcentralerna

Nödcentralerna förbereder sig för ett av de brådaste enskilda arbetspassen på året. Vid nyårsfirandet är nödcentralerna och andra 112-myndigheter i allmänhet sysselsatta i synnerhet av alkoholens effekter, som bland annat syns som vandalism och annat störande beteende, samt av effekterna av fyrverkerier.
För ett år sedan ringdes nödnumret 112 sammanlagt 14 846 gånger efter klockan 18 på nyårsafton och på nyårsdagen. De flesta anmälningar gjordes om uppdragstyperna vandalism, brott mot ordningslagen eller annat störande beteende, fall och annat sjukdomsfall. 7 458 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna på basis av nödmeddelandena. De flesta uppdragen förmedlades till akutvården. Den nya statistiken för årsskiftet publiceras 2.1.2023.
Nödcentralsverket vill särskilt påminna nyårsfirarna om att använda fyrverkerier ansvarsfullt.
– Nyårsfirandet belastar särskilt akutvården. En kompis eller en okänd hjälpbehövande ska inte lämnas ensam. Vi kan alla kan hjälpa till i mindre situationer, utan att behöva tillkalla myndigheterna. Det gäller att vara försiktig med fyrverkerier och följa bruksanvisningen – det vill säga hur, var och när fyrverkerier ska användas. Med skyddsglasögon kan man undvika nästan alla medelsvåra och svåra ögonskador orsakade av fyrverkerier, säger Ari Ekstrand, branschchef för hälsovård vid Nödcentralsverket.
Effekterna av fyrverkerier bör också beaktas ur brandsäkerhetssynpunkt, såväl före som under användning och vid avfallshanteringen.
Nödnumret 112 hjälper i brådskande nödsituationer – det finns journummer för icke-brådskande situationer
Det handlar om en brådskande nödsituation när du vet eller misstänker att liv, hälsa, egendom eller miljön är i fara eller du är i akut behov av att få myndighetshjälp till platsen – då ska du ringa nödnumret 112. Alla situationer kräver dock inte att man ringer nödnumret 112. I oklara hälsorelaterade situationer kan du fråga jourtelefonen på numret 116117.
Även under högtiderna har många yrkespersoner och frivilliga hjälparbetare jour på olika organisationers telefonlinjer och chattjänster. I Nödcentralsverkets 112 Suomi-app hittar du till exempel kontaktuppgifterna till Jourhjälpen, Kristelefonen, Nollinjen, Giftinformationscentralen och Barn- och ungdomstelefonen, och du kan ringa dem direkt via appen.
Förutom journumren omfattar 112 Suomi appens tjänsteutbud även bland annat information närmaste hjärtstartare samt tjänster för vägtrafikanter. Att ladda ner appen till den egna telefonen är en bra förberedelse för olika nöd- och problemsituationer.
Kontaktuppgifter för icke-brådskande problemsituationer
- Räddningsväsendets tjänster för icke-brådskande situationer.
- Jourtjänsten 116117 ger hjälp vid plötsliga problem med hälsan och med att hitta rätt jourtjänst samt vägledning om socialvårdstjänsterna.
- Polisens rådgivningstjänstger allmän rådgivning i icke-brådskande ärenden.
- Du kan göra brottsanmälan till polisen via webbtjänsten.
- MIELI ry:s kristelefon erbjuder samtalshjälp anonymt för den som går med självdestruktiva tankar och vid andra kriser.
- Giftinformationscentralen ger information vid förebyggande och vård av akuta förgiftningsfall.
- Mannerheims barnskyddsförbunds telefon för barn och unga ger konfidentiellt stöd till barn och ungdomar.
- Nollinjens telefonjour hjälper dem som råkar ut för våld i närståenderelationer.
- Utrikesministeriets jour ger rådgivning i nöd och krissituationer utomlands.
- Tipstelefonen för försvunna barn är avsedd för icke-brådskande situationer.
Nödcentralsverket önskar ett Gott och Tryggt Nytt År åt alla!