Nattskiftet vid nyår är ett av de brådaste arbetsskiftena på nödcentralerna

Nödcentralerna förbereder sig för ett av de brådaste enskilda arbetspassen på året. Vid nyårsfirandet är nödcentralerna och andra 112-myndigheter i allmänhet sysselsatta i synnerhet av alkoholens effekter, som bland annat syns som vandalism och annat störande beteende, samt av effekterna av fyrverkerier.
För ett år sedan ringdes nödnumret 112 sammanlagt 14 846 gånger efter klockan 18 på nyårsafton och på nyårsdagen. De flesta anmälningar gjordes om uppdragstyperna vandalism, brott mot ordningslagen eller annat störande beteende, fall och annat sjukdomsfall. 7 458 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna på basis av nödmeddelandena. De flesta uppdragen förmedlades till akutvården. Den nya statistiken för årsskiftet publiceras 2.1.2023.
Nödcentralsverket vill särskilt påminna nyårsfirarna om att använda fyrverkerier ansvarsfullt.
– Nyårsfirandet belastar särskilt akutvården. En kompis eller en okänd hjälpbehövande ska inte lämnas ensam. Vi kan alla kan hjälpa till i mindre situationer, utan att behöva tillkalla myndigheterna. Det gäller att vara försiktig med fyrverkerier och följa bruksanvisningen – det vill säga hur, var och när fyrverkerier ska användas. Med skyddsglasögon kan man undvika nästan alla medelsvåra och svåra ögonskador orsakade av fyrverkerier, säger Ari Ekstrand, branschchef för hälsovård vid Nödcentralsverket.
Effekterna av fyrverkerier bör också beaktas ur brandsäkerhetssynpunkt, såväl före som under användning och vid avfallshanteringen.
Nödnumret 112 hjälper i brådskande nödsituationer – det finns journummer för icke-brådskande situationer
Det handlar om en brådskande nödsituation när du vet eller misstänker att liv, hälsa, egendom eller miljön är i fara eller du är i akut behov av att få myndighetshjälp till platsen – då ska du ringa nödnumret 112. Alla situationer kräver dock inte att man ringer nödnumret 112. I oklara hälsorelaterade situationer kan du fråga jourtelefonen på numret 116117.
Även under högtiderna har många yrkespersoner och frivilliga hjälparbetare jour på olika organisationers telefonlinjer och chattjänster. I Nödcentralsverkets 112 Suomi-app hittar du till exempel kontaktuppgifterna till Jourhjälpen, Kristelefonen, Nollinjen, Giftinformationscentralen och Barn- och ungdomstelefonen, och du kan ringa dem direkt via appen.
Förutom journumren omfattar 112 Suomi appens tjänsteutbud även bland annat information närmaste hjärtstartare samt tjänster för vägtrafikanter. Att ladda ner appen till den egna telefonen är en bra förberedelse för olika nöd- och problemsituationer.
Kontaktuppgifter för icke-brådskande problemsituationer
- Räddningsväsendets tjänster för icke-brådskande situationer.
- Jourtjänsten 116117 ger hjälp vid plötsliga problem med hälsan och med att hitta rätt jourtjänst samt vägledning om socialvårdstjänsterna.
- Polisens rådgivningstjänstger allmän rådgivning i icke-brådskande ärenden.
- Du kan göra brottsanmälan till polisen via webbtjänsten.
- MIELI ry:s kristelefon erbjuder samtalshjälp anonymt för den som går med självdestruktiva tankar och vid andra kriser.
- Giftinformationscentralen ger information vid förebyggande och vård av akuta förgiftningsfall.
- Mannerheims barnskyddsförbunds telefon för barn och unga ger konfidentiellt stöd till barn och ungdomar.
- Nollinjens telefonjour hjälper dem som råkar ut för våld i närståenderelationer.
- Utrikesministeriets jour ger rådgivning i nöd och krissituationer utomlands.
- Tipstelefonen för försvunna barn är avsedd för icke-brådskande situationer.
Nödcentralsverket önskar ett Gott och Tryggt Nytt År åt alla!
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Appen 112 Suomi 10 år
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.