Uudenvuoden yövuoro on yksi vuoden kiireisimmistä työvuoroista hätäkeskuksissa

Hätäkeskuksissa varaudutaan yhteen vuoden kiireisimmästä yksittäisestä työvuorosta. Uudenvuoden juhlinnassa hätäkeskuksia ja muita 112-viranomaisia työllistää yleensä erityisesti alkoholin vaikutukset, jotka näkyvät muun muassa ilkivaltana ja muuna häiriökäyttäytymisenä sekä ilotulitteiden vaikutukset.
Vuosi sitten hätänumeroon 112 soitettiin uudenvuodenaattona kello 18 alkaen ja uudenvuodenpäivänä yhteensä 14 846 kertaa. Eniten tehtiin ilmoituksia tehtävälajeista ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen ja muu sairastuminen. Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 7 458 hälytystehtävää. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle. Uudet vuodenvaihteen tilastot julkaistaan 2.1.2023.
Hätäkeskuslaitos haluaa muistuttaa uudenvuoden juhlijoita erityisesti vastuullisesta ilotulitteiden käytöstä.
– Uudenvuoden juhlinta ruuhkauttaa erityisesti ensihoitoa. Kaveria tai tuntematonta avuntarvitsijaa ei tule jättää yksin. Jokainen voi omalla toiminnallaan auttaa pienemmissä tilanteissa ilman, että viranomaista tarvitaan paikalle. Ilotulitteiden kanssa tulee olla varovainen ja noudattaa niiden käytöstä annettuja ohjeita – siis miten, missä ja milloin. Suojalaseilla voitaisiin välttää lähes kaikki keskivaikeat ja vaikeat ilotulitteiden aiheuttamat silmävammat, Hätäkeskuslaitoksen sosiaali- ja terveystoimen toimialapäällikkö Ari Ekstrand muistuttaa.
Ilotulitteiden vaikutukset tulee huomioida myös paloturvallisuuden kannalta niin ennen käyttöä, käytön aikana kuin jätteiden käsittelyssä.
Hätänumerosta 112 saa apua kiireelliseen hätätilanteeseen – kiireettömiin tilanteiseen omat päivystysnumerot
Kiireellinen hätätilanne on, kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan vaarassa tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle – tällöin tulee soittaa hätänumeroon 112. Kaikki tilanteet eivät kuitenkaan vaadi hätänumeroon 112 soittamista. Epäselvissä terveyteen liittyvissä tilanteissa neuvoa voi kysyä Päivystysavusta numerosta 116117.
Monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen auttavissa puhelimissa ja chat-palveluissa myös juhlapyhinä. Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovelluksesta löydät muun muassa Päivystysavun, Kriisipuhelimen, Nollalinjan, Myrkytystietokeskuksen sekä Lasten ja nuorten puhelimen yhteystiedot, ja niihin voi soittaa suoraan sovelluksesta.
Päivystysnumeroiden lisäksi 112 Suomi -sovelluksen palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa lähin sydäniskuri sekä tienkäyttäjän palveluita. Sovelluksen lataaminen omaan puhelimeen on hyvää varautumista erilaisiin hätä- ja ongelmatilanteisiin.
Yhteystietoja kiireettömiin ongelmatilanteisiin
- Pelastustoimen palvelut kiireettömiin tilanteisiin.
- Päivystysapu 116117 tarjoaa apua äkillisiin terveysongelmiin ja päivystyspalveluihin hakeutumiseen ja ohjausta sosiaalihuollon palveluihin.
- Poliisin neuvontapalvelu antaa yleisneuvontaa kiireettömissä asioissa.
- Voit jättää rikosilmoituksen poliisin verkkoasioinnissa.
- MIELI ry:n kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua itsetuhoisissa ajatuksissa ja muissa kriiseissä anonyymisti.
- Myrkytystietokeskus antaa ohjeita äkillisten myrkytysten ehkäisyyn ja hoitoon.
- Mannerheimin lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelin antaa luottamuksellista tukea lapsille ja nuorille.
- Lähisuhdeväkivaltaa kohtaavan auttava Nollalinja puhelin.
- Ulkoministeriön päivystys antaa neuvontaa ulkomailla sattuneisiin hätä- ja kriisitilanteisiin.
- Kadonneita lapsia koskeva vihjepuhelin kiireettömiin tilanteisiin.
Hyvää ja turvallista uutta vuotta kaikille!
Se även
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.