Uudenvuoden yövuoro on yksi vuoden kiireisimmistä työvuoroista hätäkeskuksissa

Hätäkeskuksissa varaudutaan yhteen vuoden kiireisimmästä yksittäisestä työvuorosta. Uudenvuoden juhlinnassa hätäkeskuksia ja muita 112-viranomaisia työllistää yleensä erityisesti alkoholin vaikutukset, jotka näkyvät muun muassa ilkivaltana ja muuna häiriökäyttäytymisenä sekä ilotulitteiden vaikutukset.
Vuosi sitten hätänumeroon 112 soitettiin uudenvuodenaattona kello 18 alkaen ja uudenvuodenpäivänä yhteensä 14 846 kertaa. Eniten tehtiin ilmoituksia tehtävälajeista ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen ja muu sairastuminen. Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 7 458 hälytystehtävää. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle. Uudet vuodenvaihteen tilastot julkaistaan 2.1.2023.
Hätäkeskuslaitos haluaa muistuttaa uudenvuoden juhlijoita erityisesti vastuullisesta ilotulitteiden käytöstä.
– Uudenvuoden juhlinta ruuhkauttaa erityisesti ensihoitoa. Kaveria tai tuntematonta avuntarvitsijaa ei tule jättää yksin. Jokainen voi omalla toiminnallaan auttaa pienemmissä tilanteissa ilman, että viranomaista tarvitaan paikalle. Ilotulitteiden kanssa tulee olla varovainen ja noudattaa niiden käytöstä annettuja ohjeita – siis miten, missä ja milloin. Suojalaseilla voitaisiin välttää lähes kaikki keskivaikeat ja vaikeat ilotulitteiden aiheuttamat silmävammat, Hätäkeskuslaitoksen sosiaali- ja terveystoimen toimialapäällikkö Ari Ekstrand muistuttaa.
Ilotulitteiden vaikutukset tulee huomioida myös paloturvallisuuden kannalta niin ennen käyttöä, käytön aikana kuin jätteiden käsittelyssä.
Hätänumerosta 112 saa apua kiireelliseen hätätilanteeseen – kiireettömiin tilanteiseen omat päivystysnumerot
Kiireellinen hätätilanne on, kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan vaarassa tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle – tällöin tulee soittaa hätänumeroon 112. Kaikki tilanteet eivät kuitenkaan vaadi hätänumeroon 112 soittamista. Epäselvissä terveyteen liittyvissä tilanteissa neuvoa voi kysyä Päivystysavusta numerosta 116117.
Monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen auttavissa puhelimissa ja chat-palveluissa myös juhlapyhinä. Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovelluksesta löydät muun muassa Päivystysavun, Kriisipuhelimen, Nollalinjan, Myrkytystietokeskuksen sekä Lasten ja nuorten puhelimen yhteystiedot, ja niihin voi soittaa suoraan sovelluksesta.
Päivystysnumeroiden lisäksi 112 Suomi -sovelluksen palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa lähin sydäniskuri sekä tienkäyttäjän palveluita. Sovelluksen lataaminen omaan puhelimeen on hyvää varautumista erilaisiin hätä- ja ongelmatilanteisiin.
Yhteystietoja kiireettömiin ongelmatilanteisiin
- Pelastustoimen palvelut kiireettömiin tilanteisiin.
- Päivystysapu 116117 tarjoaa apua äkillisiin terveysongelmiin ja päivystyspalveluihin hakeutumiseen ja ohjausta sosiaalihuollon palveluihin.
- Poliisin neuvontapalvelu antaa yleisneuvontaa kiireettömissä asioissa.
- Voit jättää rikosilmoituksen poliisin verkkoasioinnissa.
- MIELI ry:n kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua itsetuhoisissa ajatuksissa ja muissa kriiseissä anonyymisti.
- Myrkytystietokeskus antaa ohjeita äkillisten myrkytysten ehkäisyyn ja hoitoon.
- Mannerheimin lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelin antaa luottamuksellista tukea lapsille ja nuorille.
- Lähisuhdeväkivaltaa kohtaavan auttava Nollalinja puhelin.
- Ulkoministeriön päivystys antaa neuvontaa ulkomailla sattuneisiin hätä- ja kriisitilanteisiin.
- Kadonneita lapsia koskeva vihjepuhelin kiireettömiin tilanteisiin.
Hyvää ja turvallista uutta vuotta kaikille!
Se även
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Läsårets slut och sommarlovets början firades på olika håll i Finland på skolavslutningsveckoslutet. På nödlinjen var skolavslutningsveckoslutet mer brådskande än normala sommarveckoslut, och mängden uppdrag som gällde unga var större än normalt.
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Under det kommande veckoslutet firar ungdomar välförtjänt att läsåret slutar och sommarlovet börjar. På nödlinjen syns skolavslutningshelgen vanligen genom större brådska än under ett vanligt sommarveckoslut.
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.