Vastuullisuus on olennainen osa arjen työtä

Hätäkeskuslaitos tukee valtionhallinnon vastuullisuustyön läpinäkyvyyttä julkaisemalla ensimmäisen vastuullisuusraporttinsa. Raportissa nostetaan esille kolme YK:n kestävän kehityksen tavoitetta, joiden saavuttamista Hätäkeskuslaitos edistää omalla toiminnallaan.
Raportin taustalla on valtiokonttorin ohjeistus, jossa ministeriöitä, virastoja ja laitoksia suositellaan laatimaan toiminnastaan vastuullisuusraportti. Valtiokonttori laatii raporteista valtiotasoisen yhteenvedon, joka tarjoaa sidosryhmille kokonaiskuvan valtionhallinnossa tehtävästä työstä kestävän kehityksen edistämiseksi.
Hätäkeskuslaitoksen vastuullisuusraportoinnin kehyksenä on Yhdistyneiden Kansakuntien kestävän kehityksen toimintaohjelma, Agenda 2030, ja siinä asetetut 17 tavoitetta. Näistä tavoitteista virasto on valinnut kolme, joihin organisaation toiminnalla voidaan vaikuttaa: Taata terveellinen elämä ja hyvinvointi kaiken ikäisille (Tavoite 3), Eriarvoisuuden vähentäminen maiden sisällä ja niiden välillä (Tavoite 10) ja Kulutus ja tuotantotapojen kestävyyden varmistaminen (Tavoite 12).
Terveellinen elämä ja hyvinvointi
Terveyttä ja hyvinvointia koskeva tavoite liittyy kiinteästi Hätäkeskuslaitoksen ydintehtävään, hätäkeskuspalveluiden tuottamiseen laadukkaasti, luotettavasti ja yhdenvertaisesti. Hätäkeskuslaitoksella on merkittävä rooli tiedonvälittäjänä niin normaalioloissa, häiriötilanteissa kuin poikkeusoloissakin.
Tekemällä sujuvaa ja tehokasta yhteistyötä auttamisen ketjuun kuuluvien viranomaisten kanssa, Hätäkeskuslaitos edistää kansalaisten turvallisuutta ja takaa terveellistä elämää ja hyvinvointia kaiken ikäisille. Yhteiskunnan kriisinsietokyvyn näkökulmasta Hätäkeskuslaitos sovittaa yhteen kiireellisten hälytysviranomaisten toimintaa ja huolehtii rajallisten resurssien priorisoinnista. Hätäkeskustoiminta on täten yksi niistä tärkeimmistä toiminnoista, jotka vaikuttavat suoraan väestön turvallisuuden tunteeseen sekä luottamukseen viranomaisia ja yhteiskuntaa kohtaan.
Eriarvoisuuden vähentäminen
Hätäkeskuslaitoksen tavoitteena on tuottaa hätäkeskuspalvelut mahdollisimman yhdenmukaisesti riippumatta kansalaisuudesta, etnisestä taustasta, asuinpaikasta tai muista apua tarvitsevan henkilökohtaisista ominaisuuksista. Erityisryhmien tarpeisiin on räätälöityjä palveluja, kuten esimerkiksi mahdollisuus tehdä hätäilmoitus tekstiviestillä, tulkkauspalvelu yli 30 kielelle, eCall-hälytyspalvelu, vaaratiedotteiden antaminen eri saamenkielillä, sijaintitietolomakkeet turisteja ym. varten yhdeksällä eri kielellä, 112 Suomi -sovellus suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä viittomakielen tulkkauspalvelu yhteistyössä KELA:n kanssa.
Uusia, yhdenvertaisuutta parantavia hätäilmoitustapoja suunnitellaan jatkuvasti. Yksi esimerkki on Euroopan hätänumerojärjestön organisoima ”Pan-European Mobile Emergency Apps” -projekti (PEMEA), jossa toteutetun arkkitehtuurin avulla eurooppalaiset 112-sovellukset toimivat yli maiden rajojen.
Kulutus- ja tuotantotapojen kestävyys
Yhteiskuntavastuun käsite liittyy tiiviisti kestävän kehityksen periaatteisiin. Hätäkeskuslaitos onkin sitoutunut tulevina vuosina tuottamaan hätäkeskuspalvelut entistä energiatehokkaammin, kiinnittämään huomiota viraston toimitilojen energiatehokkuuteen ja toteuttamaan hankinnat kestäviä tuotantotapoja edistäen sekä pyrkimällä vähentämään matkustamisesta aiheutuvia päästöjä.
Ensimmäinen vastuullisuusraportti
Nyt julkaistu vastuullisuusraportti on Hätäkeskuslaitoksen ensimmäinen, joten vertailua aiempien vuosien tavoitteiden toteutumiseen ei voitu tehdä. Yhtenä kehittämistarpeena Hätäkeskuslaitoksessa on tunnistettu lisätä vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyvien asioiden käsittelyä siten, että ne ovat osa päivittäistä agendaa organisaatiossa.
Tutustu myös
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Katsaus vuoteen 2024
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.