Vastuullisuus on olennainen osa arjen työtä
![Kuvassa ryhmä hätäkeskuspäivystäjiä.](/documents/25150957/26717136/2020-ryhmäkuva.jpg/75e68d28-8785-d546-d6ba-cc0ab2a50251?t=1639657296092&width=1200)
Hätäkeskuslaitos tukee valtionhallinnon vastuullisuustyön läpinäkyvyyttä julkaisemalla ensimmäisen vastuullisuusraporttinsa. Raportissa nostetaan esille kolme YK:n kestävän kehityksen tavoitetta, joiden saavuttamista Hätäkeskuslaitos edistää omalla toiminnallaan.
Raportin taustalla on valtiokonttorin ohjeistus, jossa ministeriöitä, virastoja ja laitoksia suositellaan laatimaan toiminnastaan vastuullisuusraportti. Valtiokonttori laatii raporteista valtiotasoisen yhteenvedon, joka tarjoaa sidosryhmille kokonaiskuvan valtionhallinnossa tehtävästä työstä kestävän kehityksen edistämiseksi.
Hätäkeskuslaitoksen vastuullisuusraportoinnin kehyksenä on Yhdistyneiden Kansakuntien kestävän kehityksen toimintaohjelma, Agenda 2030, ja siinä asetetut 17 tavoitetta. Näistä tavoitteista virasto on valinnut kolme, joihin organisaation toiminnalla voidaan vaikuttaa: Taata terveellinen elämä ja hyvinvointi kaiken ikäisille (Tavoite 3), Eriarvoisuuden vähentäminen maiden sisällä ja niiden välillä (Tavoite 10) ja Kulutus ja tuotantotapojen kestävyyden varmistaminen (Tavoite 12).
Terveellinen elämä ja hyvinvointi
Terveyttä ja hyvinvointia koskeva tavoite liittyy kiinteästi Hätäkeskuslaitoksen ydintehtävään, hätäkeskuspalveluiden tuottamiseen laadukkaasti, luotettavasti ja yhdenvertaisesti. Hätäkeskuslaitoksella on merkittävä rooli tiedonvälittäjänä niin normaalioloissa, häiriötilanteissa kuin poikkeusoloissakin.
Tekemällä sujuvaa ja tehokasta yhteistyötä auttamisen ketjuun kuuluvien viranomaisten kanssa, Hätäkeskuslaitos edistää kansalaisten turvallisuutta ja takaa terveellistä elämää ja hyvinvointia kaiken ikäisille. Yhteiskunnan kriisinsietokyvyn näkökulmasta Hätäkeskuslaitos sovittaa yhteen kiireellisten hälytysviranomaisten toimintaa ja huolehtii rajallisten resurssien priorisoinnista. Hätäkeskustoiminta on täten yksi niistä tärkeimmistä toiminnoista, jotka vaikuttavat suoraan väestön turvallisuuden tunteeseen sekä luottamukseen viranomaisia ja yhteiskuntaa kohtaan.
Eriarvoisuuden vähentäminen
Hätäkeskuslaitoksen tavoitteena on tuottaa hätäkeskuspalvelut mahdollisimman yhdenmukaisesti riippumatta kansalaisuudesta, etnisestä taustasta, asuinpaikasta tai muista apua tarvitsevan henkilökohtaisista ominaisuuksista. Erityisryhmien tarpeisiin on räätälöityjä palveluja, kuten esimerkiksi mahdollisuus tehdä hätäilmoitus tekstiviestillä, tulkkauspalvelu yli 30 kielelle, eCall-hälytyspalvelu, vaaratiedotteiden antaminen eri saamenkielillä, sijaintitietolomakkeet turisteja ym. varten yhdeksällä eri kielellä, 112 Suomi -sovellus suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä viittomakielen tulkkauspalvelu yhteistyössä KELA:n kanssa.
Uusia, yhdenvertaisuutta parantavia hätäilmoitustapoja suunnitellaan jatkuvasti. Yksi esimerkki on Euroopan hätänumerojärjestön organisoima ”Pan-European Mobile Emergency Apps” -projekti (PEMEA), jossa toteutetun arkkitehtuurin avulla eurooppalaiset 112-sovellukset toimivat yli maiden rajojen.
Kulutus- ja tuotantotapojen kestävyys
Yhteiskuntavastuun käsite liittyy tiiviisti kestävän kehityksen periaatteisiin. Hätäkeskuslaitos onkin sitoutunut tulevina vuosina tuottamaan hätäkeskuspalvelut entistä energiatehokkaammin, kiinnittämään huomiota viraston toimitilojen energiatehokkuuteen ja toteuttamaan hankinnat kestäviä tuotantotapoja edistäen sekä pyrkimällä vähentämään matkustamisesta aiheutuvia päästöjä.
Ensimmäinen vastuullisuusraportti
Nyt julkaistu vastuullisuusraportti on Hätäkeskuslaitoksen ensimmäinen, joten vertailua aiempien vuosien tavoitteiden toteutumiseen ei voitu tehdä. Yhtenä kehittämistarpeena Hätäkeskuslaitoksessa on tunnistettu lisätä vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyvien asioiden käsittelyä siten, että ne ovat osa päivittäistä agendaa organisaatiossa.
Tutustu myös
EU-hanke tuo hätänumerotietoutta lapsille
Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Juhannuksena 28 300 hätäilmoitusta
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 21.6. ja sunnuntain 23.6. välisenä aikana yhteensä noin 28 300 hätäilmoitusta (34 300 vuonna 2023), joista 14 000 välitettiin tehtäväksi viranomaisille.
Kesälomakaudella hätätilanteita tapahtuu tavallista enemmän
Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti päihteiden aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet.
Kesän tärkeimmät puhelinnumerot ja ohjeet
Kesällä ihmiset lomailevat mökeillä ja ulkomailla, liikkuvat vesillä, luonnonhelmassa ja yleisötapahtumissa sekä matkustavat tieliikenteessä. Mitä enemmän ihmiset tekevät, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Katso uutisesta mitä numeroita ja palveluita eri ongelmatilanteisiin on tarjolla.
EU-hanke tuo hätänumerotietoutta lapsille
Hätäkeskuslaitos osallistuu EU-hankkeeseen, jossa kadonneiden lasten auttamisjärjestelmää tehdään näkyväksi. Keskeisenä teemana on hätänumeron oikean käytön opettaminen lapsille.
Koulut päättyivät – hätänumeroon 15 900 ilmoitusta
Päättäjäisviikonloppuna juhlittiin koulujen päättymistä ja kesäloman alkua eri puolilla Suomea. Hätälinjalla päättäjäisviikonloppu näyttäytyi normaalia kesäviikonloppua vilkkaampana, ja nuoria koskevia tehtäviä oli tavallista enemmän.