Näin käytät 112 Suomi -sovellusta

Katso ohjevideo Hätäkeskuslaitoksen You Tube-kanavalta.

Mitä hyötyä sovelluksesta on?

  1. Apua oikeaan paikkaan hätä- ja ongelmatilanteissa

    Muista hätätilanteessa soittaa hätäpuhelu sovelluksen kautta. Tällöin sijaintitietosi välittyy hätäkeskukseen automaattisesti. Se nopeuttaa hätäpuhelujen käsittelyä ja apua osataan lähettää paikalle lähimmästä mahdollisesta yksiköstä.

    Sijaintitieto välittyy myös silloin, kun soitat sovelluksen kautta Tienkäyttäjän linjalle tai Meripelastuskeskukseen. Sijaintitiedon lähetys aktivoituu silloin, kun soitat kyseisiin numeroihin sovelluksen kautta. Numerot löytyvät Päivystysnumerot-välilehdeltä.

  2. Apua eri tilanteisiin

    Löydät sovelluksen Palvelut-välilehdeltä päivystysnumeroita kiireettömään avuntarpeeseen. Lisäksi voit tarkistaa sovelluksen avulla lähimmän sydäniskurin sijainnin.

    Toimintaohjeista voit ladata veneilijöille suunnatut toimintakortit sekä tutustua aivoverenkiertohäiriön oireisiin. Lisäksi pääset sovelluksen kautta koronavirustaudin oirearvioon.

  3. Vältä vaaratilanteet

    Alueelliset vaara- ja viranomaistiedotteet välitetään sovelluksen kautta puhelimen sijaintitietoon perustuen. Tiedotteiden sisällöstä vastaa aina tiedotteen antava viranomainen.

    Saat uudesta vaara- ja viranomaistiedotteesta äänimerkin sekä ilmoituksen puhelimen näytölle. Kaikki avoimet tiedotteet löytyvät Tiedotteet-välilehdeltä. 

    Puhelinten omat käyttöjärjestelmät saattavat rajoittaa tiedotteiden läpituloa. Ilmoitus voi jäädä tulematta esimerkiksi silloin, jos ei ole antanut sovellukselle lupaa seurata sijaintia tai lähettää ilmoituksia, puhelin on virransäästötilassa tai paikannus ei ole jostain syystä onnistunut.