Henkilöstön määrä lisääntyi hieman

Hätäkeskuslaitoksessa työskenteli vuoden 2021 lopussa 607 henkilöä. Näistä vakituisessa virassa oli 523 ja määräaikaisessa virkasuhteessa 84 henkilöä. Henkilötyövuosimäärä oli yhteensä 598.
Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio kertoo, että virasto jäi noin 32 henkilötyövuotta Hätäkeskuslaitoksen yhdessä sisäministeriön kanssa asettamasta tavoitteesta. Tavoitteena on, että Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöresurssit olisivat 630 henkilötyövuotta.
– Koulutusmääriä on lisätty ja parhaillaan on menossa ylimääräinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi, joten ensi vuoden alussa pääsemme todennäköisesti lähelle 630 henkilötyövuotta. Henkilöstömäärä lisääntyi vuoden 2021 aikana vain vähän, koska hätäkeskuspäivystäjien koulutusmäärä on vain hiukan suurempi kuin poistuma. Operatiivisesta henkilöstöstä irtisanoutui 39 henkilöä, ja koko henkilöstön lähtövaihtuvuus oli noin 8 prosenttia. Vuonna 2020 lähtövaihtuvuus oli 6,3 %.
Toimintavuonna 2021 tavoitteina olivat henkilöstöresurssien lisääminen, sairauspoissaolojen vähentäminen sekä yleisen työhyvinvoinnin parantaminen.
– Henkilöstövoimavarat ja työhyvinvointi paranivat lievästi, mutta sairauspoissaolojen määrä henkilöstön keskuudessa kasvoi vuoteen 2020 verrattuna. Henkilöstön sairauspoissaolot vuonna 2021 olivat 18,2 työpäivää yhtä henkilötyövuotta kohden. Vuonna 2020 vastaava luku oli 16,6, Vainio kertoo.
Työhyvinvoinnin parantaminen vuonna 2021 painottui erityisesti psykososiaalisten kuormitustekijöiden vähentämiseen liittyvien toimenpiteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
– Operatiivisen henkilöstön työssä jaksamiseen liittyviä toimenpiteitä tehostettiin edelleen. Tällaisia henkilöstöhallinnon toimenpiteitä olivat muun muassa rekrytoinnin tehostaminen ja koronapandemian ehkäisy.
Valtion henkilöstötutkimus, VMBaro, toteutetaan Hätäkeskuslaitoksessa joka toinen vuosi. Vuonna 2021 toteutetun kyselyn vastausprosentti oli 82,2 %, kun se vuonna 2019 oli 71,3 %.
– VMBaro -tutkimuksen tulosten keskiarvo oli 3,25, joka nousi vuoden 2019 keskiarvosta (3,16). Tämän osalta olemme siis edenneet parempaan suuntaan. Vuonna 2021 jatkunut koronapandemia ja siihen liittyneet yhteiskunnan varautumistoimenpiteet heijastuivat myös hätäkeskustoimintaan. Kuitenkin kokonaisuutena muun muassa verkottuneen toimintamallin avulla kykenimme pitämään hätäkeskustoiminnan hyvällä tasolla tasaisesti koko vuoden.
Se även
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Översikt över 2024
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.