Antalet anställda ökade något

I slutet av 2021 arbetade totalt 607 personer vid Nödcentralsverket. Av dessa hade 523 fast anställning medan 84 var anställda för viss tid. Det sammanlagda antalet årsverken var 598.
Nödcentralverkets direktör Taito Vainio berättar att ämbetsverket underskred målet som Nödcentralsverket avtalat om med inrikesministeriet med cirka 32 årsverken. Målet är att Nödcentralsverkets personalresurser utgör 630 årsverken.
– Utbildningsmängderna har ökat och just nu pågår en extra nödcentralsoperatörskurs, vilket betyder att vi sannolikt kommer nära 630 årsverken i början av nästa år. Antalet anställda ökade bara lite under 2021 eftersom antalet nödcentralsoperatörer som utbildas är endast något större än avgången. Totalt 39 personer från operativa personalen sade upp sig, och hela personalens avgångsomsättning var cirka 8 procent. År 2020 var avgångsomsättningen 6,3 procent.
Målet för verksamhetsåret 2021 var att utöka personalresurserna, minska antalet sjukfrånvarodagar och förbättra det allmänna arbetsvälbefinnandet.
– Personalresurserna och arbetsvälbefinnandet förbättrades lite, men mängden sjukfrånvaron ökade jämfört med år 2020. År 2021 uppgick personalens sjukfrånvaron till 18,2 arbetsdagar per årsverke. År 2020 var motsvarande siffra 16,6, berättar Vainio.
I arbetet för bättre arbetsvälbefinnande år 2021 betonades särskilt planeringen och genomförandet av åtgärder för att minska på de psykosociala belastningsfaktorerna.
– Åtgärderna med anknytning till den operativa personalens ork i arbetet effektiverades ytterligare. Sådana personalförvaltningsåtgärder var bland annat en effektivisering av rekryteringen och förebyggande av coronapandemin.
Statens personalundersökning VMBaro görs vid Nödcentralsverket vartannat år. Svarsprocenten för enkäten som gjordes 2021 var 82,2 procent, jämfört med 71,3 procent år 2019.
– Medeltalet för resultaten i VMBaro-undersökningen var 3,25, vilket var högre än medeltalet för år 2019 (3,16). I detta avseende har vi alltså gått i en bättre riktning. Coronapandemin, som fortsatte år 2021, och samhällets beredskapsåtgärder i anslutning till den återspeglades också i nödcentralsverksamheten. Som helhet gjorde bland annat den nätverksbaserade verksamhetsmodellen emellertid det möjligt för oss att hålla nödcentralsverksamheten jämnt på en god nivå under hela året.
Se även
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Översikt över 2024
Bemötande av människor är kärnan i nödcentraloperatörens arbete
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.