Antalet anställda ökade något

I slutet av 2021 arbetade totalt 607 personer vid Nödcentralsverket. Av dessa hade 523 fast anställning medan 84 var anställda för viss tid. Det sammanlagda antalet årsverken var 598.
Nödcentralverkets direktör Taito Vainio berättar att ämbetsverket underskred målet som Nödcentralsverket avtalat om med inrikesministeriet med cirka 32 årsverken. Målet är att Nödcentralsverkets personalresurser utgör 630 årsverken.
– Utbildningsmängderna har ökat och just nu pågår en extra nödcentralsoperatörskurs, vilket betyder att vi sannolikt kommer nära 630 årsverken i början av nästa år. Antalet anställda ökade bara lite under 2021 eftersom antalet nödcentralsoperatörer som utbildas är endast något större än avgången. Totalt 39 personer från operativa personalen sade upp sig, och hela personalens avgångsomsättning var cirka 8 procent. År 2020 var avgångsomsättningen 6,3 procent.
Målet för verksamhetsåret 2021 var att utöka personalresurserna, minska antalet sjukfrånvarodagar och förbättra det allmänna arbetsvälbefinnandet.
– Personalresurserna och arbetsvälbefinnandet förbättrades lite, men mängden sjukfrånvaron ökade jämfört med år 2020. År 2021 uppgick personalens sjukfrånvaron till 18,2 arbetsdagar per årsverke. År 2020 var motsvarande siffra 16,6, berättar Vainio.
I arbetet för bättre arbetsvälbefinnande år 2021 betonades särskilt planeringen och genomförandet av åtgärder för att minska på de psykosociala belastningsfaktorerna.
– Åtgärderna med anknytning till den operativa personalens ork i arbetet effektiverades ytterligare. Sådana personalförvaltningsåtgärder var bland annat en effektivisering av rekryteringen och förebyggande av coronapandemin.
Statens personalundersökning VMBaro görs vid Nödcentralsverket vartannat år. Svarsprocenten för enkäten som gjordes 2021 var 82,2 procent, jämfört med 71,3 procent år 2019.
– Medeltalet för resultaten i VMBaro-undersökningen var 3,25, vilket var högre än medeltalet för år 2019 (3,16). I detta avseende har vi alltså gått i en bättre riktning. Coronapandemin, som fortsatte år 2021, och samhällets beredskapsåtgärder i anslutning till den återspeglades också i nödcentralsverksamheten. Som helhet gjorde bland annat den nätverksbaserade verksamhetsmodellen emellertid det möjligt för oss att hålla nödcentralsverksamheten jämnt på en god nivå under hela året.
Se även
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.