Hätäilmoitusten määrä nousi koronakriisiä edeltävälle tasolle

Hätäkeskuslaitos vastaanotti tammi-kesäkuun 2022 aikana 1 396 000 hätäilmoitusta. Määrä on yli 5 % suurempi kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.
Koronakriisi rajoituksineen on kahden viime vuoden aikana vaikuttanut laskevasti hätäilmoitusten määrään. Tammi-kesäkuun 2022 aikana hätäilmoitusten kokonaismäärä nousi jälleen pandemiaa edeltävälle tasolle.
Vs. suunnittelupäällikkö Tommi Hopearuohon mukaan Hätäkeskuslaitos välitti vuoden ensimmäisellä puoliskolla 1 396 000 hätäilmoitukseen perustuen 721 000 tehtävää muille viranomaisille. Loput tehtävistä hoidettiin hätäkeskuksen neuvonnan ja opastuksen avulla. Hopearuohon mukaan välitettyjen tehtävien kokonaismäärässä oli kasvua verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan (703 000 tammi-kesäkuussa 2021). Kasvua on nähtävissä erityisesti ensihoidon ja sosiaalitoimen tehtävämäärissä. Välitetyt tehtävät jakautuivat viranomaisille seuraavasti: ensihoito 57%, poliisi 33%, pelastus 6%, sosiaalipäivystys 4%.
- Hätäkeskuslaitoksen neuvonnalla ja opastuksella hoidettavien tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista on perinteisesti noin puolet. Hätä on ilmoittajan mukaan monesti hyvin iso, mutta huolellisella, hätääntymättömällä ja ammattimaisella riskinarvion tekemisellä hätäkeskuspäivystäjä voikin todeta, ettei tilanteessa ole paikalle hälytettävän viranomaisavun tarvetta. Tällöin ilmoittajalle neuvotaan, mihin hän voi olla yhteydessä tai miten hän voi omalla toiminnallaan ratkaista tilanteen.
Hätäpuheluihin vastattiin keskimäärin 3 sekunnissa
Hätäilmoitusten vastausaika parani tammi-kesäkuussa yhdellä sekunnilla viime vuoden vastaavan aikaan verrattuna ollen keskimäärin 3 sekuntia. Vastausajan kehittymisestä huolimatta yksittäisen hätäkeskuspäivystäjän työkuorma kasvoi alkuvuonna merkittävästi verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Vastattuja hätäilmoituksia toteutunutta henkilötyövuotta kohti oli tammi-kesäkuun aikana 6 430 kpl (5 660 kpl).
- Hätäkeskuspäivystäjien jo ennestään suuren työkuorman kasvuun vaikuttivat hätäilmoitusmäärän lisääntyminen, alkuvuoden heikompi virkojen täyttöaste verrattuna viime vuoteen sekä muut henkilöstön normaalit poistumat. Hyvä tulos vastausajassa saavutettiin kuitenkin henkilöstöresurssien tehokkaalla käytöllä sekä kehittämällä työvuorosuunnittelua ja verkottunutta toimintamallia.
Neljäsosa hätäilmoituksista ei kuulu hätäkeskuksen hoidettavaksi
Hätänumeron oikeassa ja asianmukaisessa käytössä on paljon parannettavaa. Tammi-kesäkuussa hätäkeskukset vastaanottivat noin 353 000 (308 000) sisältönsä puolesta hätäkeskukseen kuulumatonta puhelua. Näistä tahattomasti soitettuja virhepuheluita oli 333 000 (287 000) ja ilkivaltaisesti soitettuja 20 000 (21 000). Hätäkeskukseen kuulumattomien puhelujen määrä on 25 prosenttia kaikista hätäilmoituksista.
- Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta. Hätäkeskuksiin kuulumattomien puhelujen määrä on joka tapauksessa edelleen suuri ja ne vievät paljon ylimääräistä aikaa hätäkeskuspäivystäjien työstä. Jatkamme edelleen huomion kiinnittämistä hätänumeron oikeaan käyttöön ja pyrimme muun muassa viestinnän avulla vähentämään hätäkeskuksiin kuulumattomia puheluita.
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.