Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
Instruktionen för uppdragshantering för den prehospitala akutsjukvården förnyades i slutet av november 2023. Syftet med den nya instruktionen för uppdragshantering är att vägleda den hjälpbehövande till den rätta hjälpen redan i det första skedet.
Antalet nödmeddelanden gick över tremiljonersstrecket
År 2023 tog Nödcentralsverket emot i genomsnitt 8 300 nödmeddelanden varje dag. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Nödmeddelanden besvarades på i genomsnitt fyra sekunder.
Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen
Nödcentralsverket belönade det förebyggande arbetet vid polisinrättningen i Helsingfors för deras insatser för nödnumret 112. Dessutom tilldelades konstapel Michela Söderström ett hedersomnämnande för aktiv kommunikation om nödnumret 112.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 112-dagen
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2024 kl. 11.20.
AVH-oireiden tunnistaminen löytyy nyt 112 Suomi -mobiilisovelluksesta
Aivoverenkiertohäiriön sattuessa oireiden tunnistaminen ja hoitoon pääsyn nopeus ovat elintärkeitä. AVH-oireiden tunnistaminen löytyy nyt 112 Suomi -mobiilisovelluksen toimintaohjeista.
112 Suomi -sovelluksen suosio on saanut monet turvallisuustoimijat kehittämään palvelujaan yhteistyössä Hätäkeskuslaitoksen kanssa.
- On tärkeää, että ihminen löytää helposti tarvitsemansa tiedon, kun avuntarve yllättää. Olemme tyytyväisiä, että palveluvalikoimaa saadaan jälleen kasvatettua. Sovelluksella on tällä hetkellä runsaat 1,8 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja toivommekin, että yhä useampi muistaa käyttää sovellusta tarpeen vaatiessa, sanoo sovellusasiantuntija Sami Suomalainen Hätäkeskuslaitokselta.
Aivoverenkiertohäiriössä oireiden tunnistaminen on tärkeää
Aivoverenkiertohäiriön sattuessa, nopeus on hoidon ja toipumisen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Muun muassa tukosten liuotushoidoille on aikarajat, ja siksi oireiden tunnistaminen ja nopea apu on kirjaimellisesti elintärkeää. Sovelluksen toimintaohjeista löytyy nyt apu aivoverenkiertohäiriön oireiden tunnistamiseen. Ohje on saatavilla myös ilman verkkoyhteyksiä.
Nopea hoitoon pääsy edellyttää, että sairastunut itse tai muut paikalla olevat henkilöt tunnistavat aivoverenkiertohäiriön oireet ja osaavat soittaa heti hätänumeroon.
- Aivoverenkiertohäiriö on aina hätätilanne. Nopea hoitoon pääsy kuitenkin edellyttää, että sairastunut itse tai muut paikalla olevat henkilöt tunnistavat aivoverenkiertohäiriön oireet ja osaavat soittaa heti hätänumeroon. Jatkossa oireiden tunnistamisen apuna toimii onneksi myös 112 Suomi -mobiilisovellus. Kun muistaa vielä soittaa sovelluksen kautta hätänumeroon, lähin ja tarkoituksenmukaisin apu voidaan hätäkeskuksesta välittää nopeasti oikeaan paikkaan, toteaa Aivoliiton yhteisömanageri Sanna Reuna.
Aivoverenkiertohäiriöiden yleisimmät oireet ovat:
- Halvausoireet: Yleensä toispuoleinen käden ja/tai jalan voima- ja/tai tuntoheikkous.
- Suupielen roikkuminen: Suupieli roikkuu toispuoleisesti. Hymyileminen ei pyydettäessä onnistu.
- Puhehäiriö: Puheen puuromaisuus tai sanojen löytämisen/ymmärtämisen vaikeus.
- Näköhäiriö: Molemmilla silmillä nähtävät kaksoiskuvat tai näkökentän puutokset.