Inom den offentliga förvaltningen har Nödcentralsverket igen bästa anseendet

I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media gällande organisationerna inom den offentliga förvaltningen ger medborgarna Nödcentralsverket det högsta betyget för anseendet. I jämförelsen ingick 81 organisationer inom den offentliga förvaltningen.
Enligt analysen var det genomsnittliga betyget för anseendet för alla undersökta organisationer 3,35 (på skalan 1–5). Enligt enkäten var det genomsnittliga betyget för Nödcentralsverkets anseende 3,90 (3,84 år 2020).
Nödcentralsverkets direktör Taito Vainio anser att förtroendet för de olika säkerhetsmyndigheterna i Finland är på en speciellt hög nivå. Det krävs dock mycket arbete för att upprätthålla förtroendet.
- Jag är mycket nöjd över att man litar på vår service och att vi i vår tur kan bidra till att stärka trygghetskänslan i vårt samhälle. Ett gott anseende skapar också förtroende. Det är viktigt att vi genom våra tjänster och vår kommunikation har kunnat påverka människornas uppfattning om verket bakom nödcentralsverksamheten. I och med detta erkännande får verkets 20-årsjubileumsår ett mycket värdigt slut. Nödnumret 112 berör alla i Finland, vilket konkretiseras när vi behöver akuta hjälpinsatser av myndigheterna. Ofta kan det vara avgörande för liv och död att snabbt få hjälp, säger Vainio.
Nödcentralsverket tillhandahåller dygnet runt nödcentralstjänster på numret 112 som upp till 97 procent av medborgarna i Finland känner till. Nödmeddelandena behandlas i dag likvärdigt i hela Finland, och under de senaste åren har den service som ges på nödnumret utvecklats för olika målgrupper och kanaler.
- Den mest kända av våra tjänster är säkert mobilapplikationen 112 Suomi som laddats ned av närmare 2 miljoner finländare. Då det gäller tjänster för särskilda grupper har man dessutom tagit ett stort steg framåt under de senaste åren. Det är viktigt för oss att vi genom nätverket kan tillhandahålla likvärdig service för alla medborgare i hela Finland.
Medarbetarna är kärnan i verksamheten
Under Nödcentralsverkets nuvarande strategiperiod står medarbetarnas välbefinnande, stöd för arbetskompisarna och hög yrkeskompetens i fokus. Syftet är att öka medvetenheten om nödcentraloperatörens arbete och samtidigt uppskattningen för detta. Vainio anser att anseende ska förtjänas, och ett stort tack för detta går till alla Nödcentralsverkets medarbetare samt det smidiga samarbetet med intressentgrupperna.
- Målet för Nödcentralsverkets verksamhet är att larma rätt hjälp till rätt plats så snabbt som möjligt. Detta betyder att vi svarar på nödmeddelanden, ger instruktioner till dem som ringer, gör rätt riskbedömning och larmar respons enligt riskbedömningen till platsen. Också i fortsättningen håller vi denna vår viktigaste uppgift klart i sinnet. På detta sätt kan vi ta vår plats som den första assistans- och säkerhetslänken i hjälpkedjan också i framtiden. 112-proffsen utför ett betydande arbete, och man kan lita på deras yrkeskunskaper i nödens stund. Det är kärnan i vår verksamhet vid Nödcentralsverket, konstaterar Vainio.
Se även
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.