Hätäkeskuslaitoksella on jälleen julkishallinnon paras maine

T-Median toteuttaman Luottamus & Maine -tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella ja Rajavartiolaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon paras maine. Vertailussa oli mukana 81 julkishallinnon organisaatiota.
Tehdyn analyysin mukaan kaikkien tutkittujen organisaatioiden mainekeskiarvo on 3,35 (asteikolla 1-5). Hätäkeskuslaitoksen maineen keskiarvo oli tutkimuksen mukaan 3,90 (3,84 vuonna 2020).
Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainion mukaan luottamus Suomen eri turvallisuusviranomaisiin on erityisen korkealla tasolla. Luottamuksen ylläpitäminen vaatii kuitenkin paljon työtä.
- Olen erittäin tyytyväinen, että palveluumme luotetaan ja voimme omalta osaltamme olla vahvistamassa yhteiskuntamme turvallisuuden tunnetta. Hyvä maine synnyttää myös luottamusta. On tärkeää, että olemme pystyneet vaikuttamaan palveluidemme ja viestinnän kautta ihmisten käsityksiin siitä, millainen virasto hätäkeskustoiminnan takana on. Tämän tunnuksen myötä 20-vuotiaan virastomme juhlavuosi saa todella arvokkaan päätöksen. Hätänumero 112 koskettaa jokaista ihmistä Suomessa ja se konkretisoituu, kun tarvitsemme kiireellistä viranomaisapua. Nopean avun saaminen on usein elämän ja kuoleman kysymys, Vainio sanoo.
Hätäkeskuslaitos tarjoaa ympärivuorokautisesti hätäkeskuspalvelua numerosta 112, jonka tunnettavuus on Suomessa jopa 97 prosenttia. Hätäilmoitukset käsitellään tänä päivänä yhdenvertaisesti kaikkialla Suomessa, ja viime vuosina hätänumerosta saatavaa palvelua on kehitetty eri kohderyhmille ja kanaville.
- Palveluistamme tunnetuin on varmasti lähes 2 miljoonalta suomalaiselta löytyvä 112 Suomi -mobiilisovellus. Lisäksi erityisryhmien palveluun on tehty iso harppaus viime vuosina. Meille on tärkeää, että verkottuneen toiminnan avulla pystymme tarjoamaan kansalaisille yhdenvertaista palvelua kaikkialla Suomessa.
Henkilöstö on toiminnan ydin
Hätäkeskuslaitoksen nykyisen strategiakauden keskiössä ovat henkilöstön hyvinvointi, työkavereiden tukeminen ja korkea ammatillinen osaaminen. Tavoitteena on lisätä hätäkeskuspäivystäjän työn tunnettuutta ja samalla arvostusta. Vainion mukaan maine ansaitaan, ja siitä iso kiitos kuuluu Hätäkeskuslaitoksen koko henkilöstölle sekä sujuvalle yhteistyölle sidosryhmien kanssa.
- Hätäkeskuslaitoksen toiminnan tavoitteena on oikeanlaisen avun hälyttäminen oikeaan paikkaan mahdollisimman nopeasti. Tämä tarkoittaa sitä, että vastaamme hätäilmoituksiin, annamme toimintaohjeita ilmoittajille, teemme oikean riskiarvion ja hälytämme riskiarvion mukaisen vasteen paikalle. Tämän ydintehtävämme pidämme jatkossakin kirkkaana mielessä, sillä näin lunastamme paikkamme avun ja turvan ensimmäisenä lenkkinä auttamisen ketjussa myös tulevaisuudessa. 112-ammattilaiset tekevät merkittävää työtä ja heidän ammattitaitoonsa voi luottaa hädän hetkellä. Se on meillä Hätäkeskuslaitoksessa toimintamme ydin, Vainio toteaa.
EDIT: Muutettu tutkittujen organisaatioiden määrä vastaamaan T-Median tiedotetta.
Tutustu myös
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.