Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Hätäkeskuslaitoksella on jälleen julkishallinnon paras maine
T-Median toteuttaman Luottamus & Maine -tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella ja Rajavartiolaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon paras maine. Vertailussa oli mukana 81 julkishallinnon organisaatiota.
Tehdyn analyysin mukaan kaikkien tutkittujen organisaatioiden mainekeskiarvo on 3,35 (asteikolla 1-5). Hätäkeskuslaitoksen maineen keskiarvo oli tutkimuksen mukaan 3,90 (3,84 vuonna 2020).
Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainion mukaan luottamus Suomen eri turvallisuusviranomaisiin on erityisen korkealla tasolla. Luottamuksen ylläpitäminen vaatii kuitenkin paljon työtä.
- Olen erittäin tyytyväinen, että palveluumme luotetaan ja voimme omalta osaltamme olla vahvistamassa yhteiskuntamme turvallisuuden tunnetta. Hyvä maine synnyttää myös luottamusta. On tärkeää, että olemme pystyneet vaikuttamaan palveluidemme ja viestinnän kautta ihmisten käsityksiin siitä, millainen virasto hätäkeskustoiminnan takana on. Tämän tunnuksen myötä 20-vuotiaan virastomme juhlavuosi saa todella arvokkaan päätöksen. Hätänumero 112 koskettaa jokaista ihmistä Suomessa ja se konkretisoituu, kun tarvitsemme kiireellistä viranomaisapua. Nopean avun saaminen on usein elämän ja kuoleman kysymys, Vainio sanoo.
Hätäkeskuslaitos tarjoaa ympärivuorokautisesti hätäkeskuspalvelua numerosta 112, jonka tunnettavuus on Suomessa jopa 97 prosenttia. Hätäilmoitukset käsitellään tänä päivänä yhdenvertaisesti kaikkialla Suomessa, ja viime vuosina hätänumerosta saatavaa palvelua on kehitetty eri kohderyhmille ja kanaville.
- Palveluistamme tunnetuin on varmasti lähes 2 miljoonalta suomalaiselta löytyvä 112 Suomi -mobiilisovellus. Lisäksi erityisryhmien palveluun on tehty iso harppaus viime vuosina. Meille on tärkeää, että verkottuneen toiminnan avulla pystymme tarjoamaan kansalaisille yhdenvertaista palvelua kaikkialla Suomessa.
Henkilöstö on toiminnan ydin
Hätäkeskuslaitoksen nykyisen strategiakauden keskiössä ovat henkilöstön hyvinvointi, työkavereiden tukeminen ja korkea ammatillinen osaaminen. Tavoitteena on lisätä hätäkeskuspäivystäjän työn tunnettuutta ja samalla arvostusta. Vainion mukaan maine ansaitaan, ja siitä iso kiitos kuuluu Hätäkeskuslaitoksen koko henkilöstölle sekä sujuvalle yhteistyölle sidosryhmien kanssa.
- Hätäkeskuslaitoksen toiminnan tavoitteena on oikeanlaisen avun hälyttäminen oikeaan paikkaan mahdollisimman nopeasti. Tämä tarkoittaa sitä, että vastaamme hätäilmoituksiin, annamme toimintaohjeita ilmoittajille, teemme oikean riskiarvion ja hälytämme riskiarvion mukaisen vasteen paikalle. Tämän ydintehtävämme pidämme jatkossakin kirkkaana mielessä, sillä näin lunastamme paikkamme avun ja turvan ensimmäisenä lenkkinä auttamisen ketjussa myös tulevaisuudessa. 112-ammattilaiset tekevät merkittävää työtä ja heidän ammattitaitoonsa voi luottaa hädän hetkellä. Se on meillä Hätäkeskuslaitoksessa toimintamme ydin, Vainio toteaa.
EDIT: Muutettu tutkittujen organisaatioiden määrä vastaamaan T-Median tiedotetta.