Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Hätäkeskuslaitoksella on jälleen julkishallinnon paras maine
T-Median toteuttaman Luottamus & Maine -tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella ja Rajavartiolaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon paras maine. Vertailussa oli mukana 81 julkishallinnon organisaatiota.
Tehdyn analyysin mukaan kaikkien tutkittujen organisaatioiden mainekeskiarvo on 3,35 (asteikolla 1-5). Hätäkeskuslaitoksen maineen keskiarvo oli tutkimuksen mukaan 3,90 (3,84 vuonna 2020).
Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainion mukaan luottamus Suomen eri turvallisuusviranomaisiin on erityisen korkealla tasolla. Luottamuksen ylläpitäminen vaatii kuitenkin paljon työtä.
- Olen erittäin tyytyväinen, että palveluumme luotetaan ja voimme omalta osaltamme olla vahvistamassa yhteiskuntamme turvallisuuden tunnetta. Hyvä maine synnyttää myös luottamusta. On tärkeää, että olemme pystyneet vaikuttamaan palveluidemme ja viestinnän kautta ihmisten käsityksiin siitä, millainen virasto hätäkeskustoiminnan takana on. Tämän tunnuksen myötä 20-vuotiaan virastomme juhlavuosi saa todella arvokkaan päätöksen. Hätänumero 112 koskettaa jokaista ihmistä Suomessa ja se konkretisoituu, kun tarvitsemme kiireellistä viranomaisapua. Nopean avun saaminen on usein elämän ja kuoleman kysymys, Vainio sanoo.
Hätäkeskuslaitos tarjoaa ympärivuorokautisesti hätäkeskuspalvelua numerosta 112, jonka tunnettavuus on Suomessa jopa 97 prosenttia. Hätäilmoitukset käsitellään tänä päivänä yhdenvertaisesti kaikkialla Suomessa, ja viime vuosina hätänumerosta saatavaa palvelua on kehitetty eri kohderyhmille ja kanaville.
- Palveluistamme tunnetuin on varmasti lähes 2 miljoonalta suomalaiselta löytyvä 112 Suomi -mobiilisovellus. Lisäksi erityisryhmien palveluun on tehty iso harppaus viime vuosina. Meille on tärkeää, että verkottuneen toiminnan avulla pystymme tarjoamaan kansalaisille yhdenvertaista palvelua kaikkialla Suomessa.
Henkilöstö on toiminnan ydin
Hätäkeskuslaitoksen nykyisen strategiakauden keskiössä ovat henkilöstön hyvinvointi, työkavereiden tukeminen ja korkea ammatillinen osaaminen. Tavoitteena on lisätä hätäkeskuspäivystäjän työn tunnettuutta ja samalla arvostusta. Vainion mukaan maine ansaitaan, ja siitä iso kiitos kuuluu Hätäkeskuslaitoksen koko henkilöstölle sekä sujuvalle yhteistyölle sidosryhmien kanssa.
- Hätäkeskuslaitoksen toiminnan tavoitteena on oikeanlaisen avun hälyttäminen oikeaan paikkaan mahdollisimman nopeasti. Tämä tarkoittaa sitä, että vastaamme hätäilmoituksiin, annamme toimintaohjeita ilmoittajille, teemme oikean riskiarvion ja hälytämme riskiarvion mukaisen vasteen paikalle. Tämän ydintehtävämme pidämme jatkossakin kirkkaana mielessä, sillä näin lunastamme paikkamme avun ja turvan ensimmäisenä lenkkinä auttamisen ketjussa myös tulevaisuudessa. 112-ammattilaiset tekevät merkittävää työtä ja heidän ammattitaitoonsa voi luottaa hädän hetkellä. Se on meillä Hätäkeskuslaitoksessa toimintamme ydin, Vainio toteaa.
EDIT: Muutettu tutkittujen organisaatioiden määrä vastaamaan T-Median tiedotetta.