Kort avbrott i 112-nödtextmeddelande hos Telias abonnemang inkommande - Nödsamtal fungerar normalt

Utgivningsdatum 8.2.2021 14.25
Pressmeddelande
Henkilön kädessä on puhelin, johon on näppäilty numero 112. Taustalla liikennettä.

På grund av ändringsarbeten kommer det att vara ett 30 minuters avbrott i 112-nödtextmeddelanden den 9 februari fr.o.m. kl. 00:30. Avbrottet gäller Telias abonnemang.

På grund av avbrottet styrs inte 112-nödtextmeddelanden till nödcentralen. De personer, vilka inte i brådskande situationer kan ringa ett normalt nödsamtal kan under avbrottet göra en nödanmälan med att skicka ett textmeddelande till 050 518 7433. Numret är ett tillfälligt nummer och det är enbart till för brådskande nödsituationer.

Samtal till 112 fungerar normalt från alla operatörers abonnemang.

Ring inte nödnumret när du får meddelandet till 112 Suomi-appen

Nödcentralverket meddelar om avbrott genom att sända myndighetsmeddelanden till 112 Suomi -appen .

Med 112 Suomi-appens myndighetsmeddelanden avses olika meddelanden angående exceptionella situationer, larmuppdrag, övningar eller förhållanden samt anvisningar till människor för att till exempel minska ryktesspridning och kontakter till nödnumret eller anvisningar om hur man ska agera rätt.

Gällande myndighetsmeddelanden syns i 112 Suomi -appens Meddelanden -sidan.  Meddelanden man fått via 112 Suomi -appen kräver inga samtal till nödnumret.