Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
Instruktionen för uppdragshantering för den prehospitala akutsjukvården förnyades i slutet av november 2023. Syftet med den nya instruktionen för uppdragshantering är att vägleda den hjälpbehövande till den rätta hjälpen redan i det första skedet.
Antalet nödmeddelanden gick över tremiljonersstrecket
År 2023 tog Nödcentralsverket emot i genomsnitt 8 300 nödmeddelanden varje dag. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Nödmeddelanden besvarades på i genomsnitt fyra sekunder.
Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen
Nödcentralsverket belönade det förebyggande arbetet vid polisinrättningen i Helsingfors för deras insatser för nödnumret 112. Dessutom tilldelades konstapel Michela Söderström ett hedersomnämnande för aktiv kommunikation om nödnumret 112.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 112-dagen
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2024 kl. 11.20.
Kort avbrott i 112-nödtextmeddelande hos Telias abonnemang inkommande - Nödsamtal fungerar normalt
På grund av ändringsarbeten kommer det att vara ett 30 minuters avbrott i 112-nödtextmeddelanden den 9 februari fr.o.m. kl. 00:30. Avbrottet gäller Telias abonnemang.
På grund av avbrottet styrs inte 112-nödtextmeddelanden till nödcentralen. De personer, vilka inte i brådskande situationer kan ringa ett normalt nödsamtal kan under avbrottet göra en nödanmälan med att skicka ett textmeddelande till 050 518 7433. Numret är ett tillfälligt nummer och det är enbart till för brådskande nödsituationer.
Samtal till 112 fungerar normalt från alla operatörers abonnemang.
Ring inte nödnumret när du får meddelandet till 112 Suomi-appen
Nödcentralverket meddelar om avbrott genom att sända myndighetsmeddelanden till 112 Suomi -appen .
Med 112 Suomi-appens myndighetsmeddelanden avses olika meddelanden angående exceptionella situationer, larmuppdrag, övningar eller förhållanden samt anvisningar till människor för att till exempel minska ryktesspridning och kontakter till nödnumret eller anvisningar om hur man ska agera rätt.
Gällande myndighetsmeddelanden syns i 112 Suomi -appens Meddelanden -sidan. Meddelanden man fått via 112 Suomi -appen kräver inga samtal till nödnumret.