Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
112-hätätekstiviestipalvelussa Telian liittymiä koskeva katkos 9. helmikuuta – hätäpuhelut toimivat normaalisti
Operaattorin muutostöistä johtuen 112-hätätekstiviestipalvelussa on noin 30 minuuttia kestävä katkos 9. helmikuuta klo 00:30. Katkos koskee Telian liittymiä.
Katkoksen vuoksi 112-hätätekstiviestit eivät ohjaudu hätäkeskukseen. Henkilöt, jotka eivät kiireellisessä hätätilanteessa pysty tuottamaan puhetta, voivat tehdä hätäilmoituksen katkoksen aikana tekstiviestillä numeroon: 050 518 7433. Numero on väliaikainen ja se on tarkoitettu vain kiireellisiä hätätilanteita varten.
Hätänumeroon 112 soittaminen toimii normaalisti kaikkien operaattorien liittymistä.
Älä soita hätänumeroon, kun saat tiedotteen 112 Suomi -sovellukseen
Hätäkeskuslaitos tiedottaa katkoksesta 112 Suomi -mobiilisovelluksen kautta lähetettävällä viranomaistiedotteella.
Viranomaistiedotteella tarkoitetaan erilaisia poikkeuksellisiin tilanteisiin, hälytystehtäviin, harjoituksiin tai olosuhteisiin liittyviä viestejä ja ohjeita ihmisille, joilla vähennetään esimerkiksi yhteydenottoja hätänumeroon tai opastetaan ihmisiä toimimaan oikein.
Voimassa olevat viranomaistiedotteet näkyvät 112 Suomi -sovelluksen Tiedotteet -välilehdeltä. Sovelluksen kautta saadusta tiedotteesta ei ole syytä soittaa hätänumeroon.