Tänään valmistuneita hätäkeskuspäivystäjiä odotetaan jo töihin hätäkeskuksiin

Pelastusopiston hätäkeskuspäivystäjäkurssilta valmistui tänään 21 henkilöä, joille kaikille on tarjolla töitä hätäkeskuksissa. Valmistuva kurssi helpottaa Hätäkeskuslaitoksen päivystyshenkilöstön tilannetta hätäkeskuksissa.
Tammikuussa 2020 opintonsa aloittaneet uudet hätäkeskuspäivystäjät saivat tutkintotodistuksensa perjantaina 3.6. Pelastusopistolla Kuopiossa. Valmistuneita hätäkeskuspäivystäjiä odotetaan jo hätäkeskuksissa.
– Meillä on toiveena saada kaikki kurssilta valmistuneet töihin hätäkeskuksiin. Turussa oli nyt avoimena 10 virkaa ja muissa viidessä keskuksessa yhteensä 20 vuoden mittaista määräaikaista virkasuhdetta, joten valmistuvien näkökulmasta tilanne on hyvä – kaikille on heti töitä tarjolla, Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöpäällikkö Antti Koskela kertoo.
Julkisessa haussa olleiden 10 hätäkeskuspäivystäjän viran ja 20 määräaikaisen virkasuhteen hakuaika päättyi tänään kello 12. Valmistuvan kurssin lisäksi myös muut hätäkeskuspäivystäjän tutkinnon tai poliisin koulutuksen saaneet ovat voineet hakea tehtäviä.
– Pyrimme toimimaan nopeasti ja tekemään rekrytointipäätökset valmistuvien osalta jo tänään. Asiakirjat hoidetaan kuntoon ensi viikolla, Koskela toteaa.
Työt kutsuvat jo reilun viikon päästä
Valmistuvien kesäloma jää lyhyeksi, sillä töihin heitä odotetaan jo 13. kesäkuuta. Työt alkavat 2-3 viikon perehdytyksellä hätäkeskuksissa, jonka jälkeen uudet hätäkeskuspäivystäjät saavat vähitellen työskennellä itsenäisesti.
Olemme olleet pitkään huolestuneita päivystyshenkilöstön riittävyydestä. Tänä vuonna tilanteeseen on luvassa helpotusta, kun perinteisen kahden valmistuvan hätäkeskuspäivystäjäkurssin sijaan valmistuu kolme kurssia, yksi keväällä ja kaksi joulukuussa.
– Henkilöstötilanteemme paranee pienen askelin ja lähitulevaisuus näyttää valoisammalta. Kannamme huolta myös henkilöstön hyvinvoinnista ja teemme pitkäjänteistä työtä työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hätäkeskuspäivystäjän työssä psykososiaaliset kuormitustekijät ovat korkeat, joten perehdytys ja työkyvyn ylläpitämisen tukemin ovat merkittävässä asemassa, Koskela sanoo.
Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio toivottaa valmistuneet hätäkeskuspäivystäjät tervetulleeksi työyhteisöön.
– Uudet hätäkeskuspäivystäjät aloittavat ammatissa, jonka osaamista ja ammattitaitoa suomalaiset tutkimustenkin mukaan arvostavat, ja joilta he kokevat saavansa yhdenvertaista ja tasa-arvoista palvelua. Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osaaminen ovatkin meille äärimmäisen tärkeitä arvoja myös sisäisessä kehittämisessämme, Vainio kertoo.
Se även
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Nödnumret ger säkerhet för barn och ungdomar
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.