Nödcentralerna väntar redan på nödcentraloperatörer som utexamineras idag

Idag utexaminerades 21 personer från Räddningsinstitutet och alla erbjuds jobb vid nödcentralerna. De utexaminerade underlättar situationen för Nödcentralsverkets operativa personal vid nödcentralerna.
De nya nödcentraloperatörerna som inledde sina studier i januari 2020, fick sina examensbevis fredagen den 3 juni på Räddningsinstitutet i Kuopio. Nödcentralerna väntar redan på de utexaminerade nödcentraloperatörerna.
– Förhoppningen är att vi får alla utexaminerade på kursen till jobb på nödcentralerna. I Åbo fanns nu 10 lediga tjänster och vid de övriga fem centralerna fanns sammanlagt 20 tjänsteförhållanden för ett år, så situationen är bra för dem som utexamineras – det finns jobb för alla direkt, säger Antti Koskela, personalchef på Nödcentralsverket.
Ansökningstiden för de 10 tjänsterna som nödcentraloperatör och 20 tjänsteförhållandena för viss tid i den offentliga ansökningen löpte ut kl. 12 idag. Utöver kursdeltagare som nu utexamineras har även andra med en nödcentraloperatörsexamen eller polisutbildning också kunnat söka uppgifterna.
– Vi strävar efter att agera snabbt och fatta rekryteringsbeslut för de utexaminerade redan idag. Dokumenten ordnas nästa vecka, konstaterar Koskela.
Jobben kallar redan om drygt en vecka
Semestern för de utexaminerade blir kort, eftersom de förväntas börja jobba redan den 13 juni. Arbetet börjar med 2–3 veckors introduktion på nödcentralerna, varefter de nya nödcentraloperatörerna gradvis får börja arbeta självständigt.
Vi har länge varit oroade över att den operativa personalen inte är tillräcklig. I år underlättas situationen när tre kurser slutförs istället för de traditionella två kurserna för nödcentraloperatörer, en på våren och två i december.
– Vår personalsituation vid Nödcentralsverket blir bättre med små steg och den närmaste framtiden ser ljusare ut. Vi tar också hand om personalens välbefinnande och arbetar långsiktigt för att utveckla välbefinnandet på jobbet. De psykosociala belastningsfaktorerna är stora i nödcentraloperatörens arbete, så introduktion och stöd för upprätthållandet av arbetsförmågan har en stor betydelse, säger Koskela.
Taito Vainio, nödcentralsverkets direktör, välkomnar de nyutexaminerade nödcentraloperatörerna till arbetsgemenskapen.
– De nya nödcentraloperatörerna börjar i ett yrke där kunnandet och yrkesskickligheten värderas högt av finländarna, även enligt undersökningar, och som finländarna upplever att de får likvärdig och jämlik service av. Jämlikhet, likvärdighet och kunnande är också oerhört viktiga värden för oss i vår interna utveckling, berättar Vainio.
Se även
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Bemötande av människor är kärnan i nödcentraloperatörens arbete
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.