Nödcentralsverket inför en ny centraliserad nyhetstjänst
Nödcentralsverket börjar använda en ny nyhetstjänst för medierna i januari 2021. Till den nya tjänsten samlas allt material som är avsett för pressen, t.ex. pressmeddelanden, bildmaterial som får publiceras och inbjudningar till presskonferenser. I tjänsten finns också förhandsmeddelanden.
För att bli användare i nyhetstjänsten registrera dig på adressen uutispalvelu.112.fi. I anslutning till registreringen ber Nödcentralsverket om att få uppgift om användarens namn, e-post och det medium som användaren representerar. Vi autentiserar mediernas representanter per e-post. Av frilansjournalister begärs dessutom presskortsnumret och ett exempel på ett medium som personen representerat. Vi betraktar inte bloggar, nyhetsparodiwebbsajter, insändare eller tillfälliga publikationer som medier.
Efter registreringen får du en länk till din e-post. Med länken kan du prenumerera på olika tjänster från nyhetstjänsten: pressmeddelanden, nyheter, inbjudningar till pressen eller allt material som publiceras i nyhetstjänsten. Du kan avbryta eller redigera din prenumeration via dina egna uppgifter i tjänsten.
Vi skickar ut pressmeddelanden via det gamla systemet fram till januari. Därefter kommer alla pressmeddelanden endast att skickas ut till de registrerade medierepresentanterna.
Du kan läsa dataskyddsbeskrivningen för nyhetstjänsten här (på finska).
Medierepresentant, välkommen som användare av vår nya nyhetstjänst.
Se även
Det går att prata tryggt om självdestruktivitet
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Goda webben, dåliga webben
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.