Nödcentralsverket inför en ny centraliserad nyhetstjänst
Nödcentralsverket börjar använda en ny nyhetstjänst för medierna i januari 2021. Till den nya tjänsten samlas allt material som är avsett för pressen, t.ex. pressmeddelanden, bildmaterial som får publiceras och inbjudningar till presskonferenser. I tjänsten finns också förhandsmeddelanden.
För att bli användare i nyhetstjänsten registrera dig på adressen uutispalvelu.112.fi. I anslutning till registreringen ber Nödcentralsverket om att få uppgift om användarens namn, e-post och det medium som användaren representerar. Vi autentiserar mediernas representanter per e-post. Av frilansjournalister begärs dessutom presskortsnumret och ett exempel på ett medium som personen representerat. Vi betraktar inte bloggar, nyhetsparodiwebbsajter, insändare eller tillfälliga publikationer som medier.
Efter registreringen får du en länk till din e-post. Med länken kan du prenumerera på olika tjänster från nyhetstjänsten: pressmeddelanden, nyheter, inbjudningar till pressen eller allt material som publiceras i nyhetstjänsten. Du kan avbryta eller redigera din prenumeration via dina egna uppgifter i tjänsten.
Vi skickar ut pressmeddelanden via det gamla systemet fram till januari. Därefter kommer alla pressmeddelanden endast att skickas ut till de registrerade medierepresentanterna.
Du kan läsa dataskyddsbeskrivningen för nyhetstjänsten här (på finska).
Medierepresentant, välkommen som användare av vår nya nyhetstjänst.
Se även
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.