Nödcentralsverket inför en ny centraliserad nyhetstjänst
Nödcentralsverket börjar använda en ny nyhetstjänst för medierna i januari 2021. Till den nya tjänsten samlas allt material som är avsett för pressen, t.ex. pressmeddelanden, bildmaterial som får publiceras och inbjudningar till presskonferenser. I tjänsten finns också förhandsmeddelanden.
För att bli användare i nyhetstjänsten registrera dig på adressen uutispalvelu.112.fi. I anslutning till registreringen ber Nödcentralsverket om att få uppgift om användarens namn, e-post och det medium som användaren representerar. Vi autentiserar mediernas representanter per e-post. Av frilansjournalister begärs dessutom presskortsnumret och ett exempel på ett medium som personen representerat. Vi betraktar inte bloggar, nyhetsparodiwebbsajter, insändare eller tillfälliga publikationer som medier.
Efter registreringen får du en länk till din e-post. Med länken kan du prenumerera på olika tjänster från nyhetstjänsten: pressmeddelanden, nyheter, inbjudningar till pressen eller allt material som publiceras i nyhetstjänsten. Du kan avbryta eller redigera din prenumeration via dina egna uppgifter i tjänsten.
Vi skickar ut pressmeddelanden via det gamla systemet fram till januari. Därefter kommer alla pressmeddelanden endast att skickas ut till de registrerade medierepresentanterna.
Du kan läsa dataskyddsbeskrivningen för nyhetstjänsten här (på finska).
Medierepresentant, välkommen som användare av vår nya nyhetstjänst.
Se även
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.