Personalberättelse 2020: Avgångsomsättningen halverades
Sett till målen gick 2020 i sin helhet bra för Nödcentralsverket, trots den utmanande situationen för den operativa personalen och coronakrisen. Avgångsomsättningen halverades jämfört med 2019.
Nödcentralsverket hade under 2020 tillgång till 635 årsverken. Beläggningsgraden för årsverken var 92,2 %, dvs. 51,5 årsverken blev oanvända, till största delen på den operativa sidan.
- Under året minskade personalbristen med fem årsverken, så riktningen är positiv. Mycket positivt var att den fasta personalens avgångsomsättning halverades jämfört med 2019, då den var 13,2 %. Dessutom kunde alla 47 nödcentralsjourhavande som utexaminerades under året rekryteras till nödcentralerna, säger personalchef Antti Koskela.
Trots personalbristen producerades nödcentralstjänsterna år 2020 på ett kvalitativt sätt och verksamhetens resultat förblev på den nivå som resultatmålen förutsätter. Det totala antalet nödmeddelanden minskade med 6 % jämfört med året innan, vilket förklaras av coronakrisen och dess samhälleliga konsekvenser.
- Målet för svarstiden för nödsamtal uppnåddes i fråga om målen på både 10 och 30 sekunder. Med hjälp av Nödcentralsverkets nätverksbaserade verksamhetsmodell kunde nödcentralsverksamheten tryggas bättre än tidigare genom att fördela resurser genom arbetsskiftsplanering och genom att den dagliga verksamheten samordnades via ledningscentralen, säger Koskela.
Satsningar på hantering av psykosociala belastningsfaktorer
Personalens sjukfrånvaro låg fortfarande på en hög nivå, men den sjönk något från 16,7 till 16,6 dagar per årsverke jämfört med 2019. För den operativa personalen var ökningen 0,8 dagar och för förvaltningspersonalen var minskningen 2,9 dagar per årsverke.
- Konsekvenserna av personalbristen syns bl.a. i mängden sjukfrånvaro, vilket fortfarande var oroväckande hög. För att minska sjukfrånvaron samarbetar vi intensivt bl.a. med företagshälsovården. De psykosociala belastningsfaktorerna har kartlagts och man har allt bättre ingripit i orsakerna till dem. Under året fördes det 127 defusingdiskussioner, dvs. psykisk avlastning. Dessutom har vi satsat allt mer på arbetshandledning. På hösten 2020 togs de elektroniska systemen Esimies- och Työkykykompassi som företagshälsovården erbjuder i bruk. Esimieskompassi stöder cheferna i chefsarbetet enligt modellen för tidigt stöd, och med hjälp av Työkykykompassi möjliggörs för varje arbetstagare vars arbetsförmåga tillfälligt eller permanent är nedsatt rättidig av arbetsgivaren stödd verksamhet. Vi gör allt vi kan för att utveckla vår personals välbefinnande i arbetet, säger Koskela.
Se även
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.