Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Henkilöstökertomus 2020: Lähtövaihtuvuus puolittui
Hätäkeskuslaitoksen vuosi 2020 sujui tavoitteisiin nähden kokonaisuudessaan hyvin, haastavasta operatiivisesta henkilöstötilanteesta ja koronakriisistä huolimatta. Lähtövaihtuvuus puolittui vuoteen 2019 verrattuna.
Hätäkeskuslaitoksessa oli käytettävissä vuoden 2020 aikana 635 henkilötyövuotta. Henkilötyövuosien täyttöaste oli 92,2 %, eli 51,5 henkilötyövuotta jäi käyttämättä, valtaosin operatiivisella puolella.
- Vuoden aikana henkilöstövaje laski viidellä henkilötyövuodella, joten suunta on positiivinen. Erittäin myönteistä oli se, että vakituisen henkilöstön lähtövaihtuvuus puolittui vuoteen 2019 verrattuna, jolloin se oli 13,2%. Lisäksi kaikki vuoden aikana valmistuneet 47 hätäkeskuspäivystäjää saatiin rekrytoitua töihin hätäkeskuksiin, sanoo henkilöstöpäällikkö Antti Koskela.
Henkilöstövajeesta huolimatta hätäkeskuspalvelut tuotettiin vuonna 2020 laadukkaasti ja toiminnan tuloksellisuus säilyi tulostavoitteiden edellyttämällä tasolla. Hätäilmoitusten kokonaismäärä määrä laski 6 % edelliseen vuoteen verrattuna, mitä selittää koronakriisi ja sen yhteiskunnalliset vaikutukset.
- Hätäpuheluiden vastausnopeustavoite saavutettiin sekä 10 että 30 sekunnin aikatavoitteen osalta. Hätäkeskuslaitoksen verkottuneen toimintamallin avulla hätäkeskustoiminta kyettiin turvaamaan aiempaa paremmin jakamalla työvuorosuunnittelun kautta resurssia ja koordinoimalla johtokeskuksen kautta päivittäistoimintaa.
Panostusta psykososiaalisten kuormitustekijöiden hallintaan
Henkilöstön sairauspoissaolot olivat edelleen korkealla tasolla, mutta ne laskivat hieman vuoden 2019 tasosta 16,7:sta 16,6 päivään henkilötyövuotta kohden. Operatiivisen henkilöstön osalta nousua oli 0,8 päivää ja hallintohenkilöstön osalta laskua oli 2,9 pv henkilötyövuotta kohden.
- Henkilöstövajeen vaikutukset näkyvät mm. sairauspoissaoloissa, mitkä olivat edelleen huolestuttavan korkeat. Sairauspoissaolojen vähentämiseksi teemme tiivistä yhteistyötä mm. työterveyshuollon kanssa. Psykososiaalisia kuormitustekijöitä on kartoitettu ja puututtu niiden syihin entistä paremmin. Vuoden aikana defusing- eli psyykkisesti kuormittavan tilanteen purkukeskusteluja käytiin 127 kertaa. Lisäksi olemme satsanneet työnohjaukseen entistä enemmän. Syksyllä 2020 otettiin käyttöön työterveyshuollon tarjoamat sähköiset järjestelmät, Esimies- ja Työkyky-kompassi. Esimieskompassi tukee esimiehiä varhaisen tuen mallin mukaisessa esimiestyössä ja Työkyky-kompassin avulla mahdollistetaan työnantajan työkykyä tukeva oikea-aikainen toiminta jokaiselle työntekijälle, jonka työkyky on hetkellisesti tai pysyvästi heikentynyt. Teemme kaikkemme henkilöstömme työhyvinvoinnin kehittämiseksi, sanoo Koskela.