Henkilöstökatsaus 2021: Työhyvinvointiin panostaen

Hätäkeskuslaitoksen henkilöstökertomus on valmistunut. Vuosi 2021 sujui tavoitteisiin nähden kokonaisuudessaan hyvin, haastavasta operatiivisesta henkilöstötilanteesta ja koronakriisistä huolimatta. Vuoteen sisältyi paljon panostuksia henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio on tyytyväinen siihen, että henkilöstön määrää saatiin hieman lisättyä ja näin jokaisen päivystyshenkilön työkuormaa hieman pienennettyä. Päivystyshenkilöstöön luetaan kuuluvaksi henkilöt, jotka osallistuvat hätäilmoitusten käsittelyyn. Heitä ovat hätäkeskuspäivystäjät, ylipäivystäjät ja vuoromestarit.
– Vuoden 2021 aikana käsiteltiin hätäkeskuksissa 2 782 980 hätäilmoitusta, joista hätäpuheluita oli 2 754 870. Hätäilmoitusten kokonaismäärä pysyi kutakuinkin samalla tasolla vuoteen 2020 verrattuna. Koska henkilöstön määrä hieman kasvoi ja hätäkeskukset toimivat verkottuneesti, pienentyi yhden päivystyshenkilön työkuorma noin 160 hätäpuhelun verran vuoteen 2020 verrattuna, mitä pidän oikeana suuntana työssäjaksamisen kannalta. Jokainen päivystyshenkilö käsitteli vuoden aikana keskimäärin 6160 hätäilmoitusta, kertoo Vainio.
Vuonna 2020 hätäilmoitusten määrä yhtä päivystyshenkilöä kohden oli 6320 ja vuonna 2021 vastaava luku oli 6160. Hätäkeskuslaitoksessa työskenteli vuoden 2021 lopussa 607 henkilöä, ja henkilövajetta on noin 32 henkilötyövuoden verran. Tavoitteena on, että henkilöstöresurssit olisivat 630 henkilötyövuotta. Vuoden 2021 aikana operatiivisesta henkilöstöstä irtisanoutui 39 henkilöä, ja koko henkilöstön lähtövaihtuvuus oli noin 8 prosenttia. Lähtövaihtuvuus kasvoi edellisvuoden 6 %:n tasosta.
– Koulutusmääriä on lisätty ja parhaillaan on menossa ylimääräinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi, joten ensi vuonna pääsemme todennäköisesti lähelle 630 henkilötyövuotta. Niin meillä kuin muissakin valtion virastoissa ikäjakauma on sellainen, että tulevina vuosina tapahtuu merkittävän paljon eläkkeelle siirtymisiä. Lisäksi samassa työpaikassa ei enää pysytä vuosikymmeniä, kuten aiemmin oli tapana. Myös tämä vaikuttaa siihen, että hätäkeskuspäivystäjien koulutusmääriä tulee lisätä, jotta voimme päästä tavoitteena olevaan henkilöstömäärään, Vainio sanoo.
Organisaatiokulttuurin kehittämistä
Henkilöstön työhyvinvoinnin ja työssäjaksamisen tueksi tehtiin vuonna 2021 useita erilaisia toimenpiteitä. Vuonna 2021 toteutetun VMBaro-henkilöstötutkimuksen tulokset paranivat. Työtyytyväisyys oli 3,25, kun se vuonna 2019 oli 3,16. Erityisesti vuoden aikana panostettiin osaamisen kehittämiseen.
– Tarjoamme henkilöstöllemme paljon täydennyskoulutusta. Yhteenlaskettu henkilöstökoulutuksen laajuus vuonna 2021 oli 4371 oppimistyöpäivää eli 7,3 päivää henkilötyövuotta kohden. Lisäksi mm. laadimme tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa, aloitimme työyhteisötaitojen ja johtamistapojen ja -osaamisen kehittämisen ja rekrytoimme työhyvinvoinnin asiantuntijan henkilöstöömme.
Vainio pitää organisaatiokulttuurin kehittämisessä erityisen tärkeänä osallistamisen lisäämistä. Tähän liittyen vuonna 2021 valmisteltiin henkilöstön aloitetoimintaa, joka käynnistyi vuoden 2022 alussa.
– Pidän tärkeänä, että oma henkilöstö ja yhteistyöviranomaiset ovat mukana työn ja toimintatapojen jatkuvassa kehittämisessä. On otettava aikaa asioiden tarkastelulle eri näkökulmista. Onnistuneen muutoksen edellytys on avoin keskustelu ja sen myötä syntyvä yhteinen ymmärrys yhteisestä suunnasta, Vainio toteaa lopuksi.
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Appen 112 Suomi 10 år
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.