Uppdatera 112 Suomi-appen
Fredagen den 11 februari 2022 blir en ny version av applikationen 112 Suomi tillgänglig i applikationsbutikerna. Den nya versionen har bättre aviseringsinställningar och tillgänglighet.
Uppdateringsversionen av appen 112 Suomi blir tillgänglig på 112-dagen. Den nya versionen har förbättrade aviseringsinställningar. Vi har lyssnat på användarnas respons och ökat aviseringsinställningarna i appen.
– Det är viktigt för oss att lyssna på användarrespons och utveckla appen efter den. Vi har fått mycket respons under åren och det är alltid bra för applikationens utveckling. I den här uppdateringen har vi tagit hänsyn till en liten men viktig punkt i aviseringsinställningarna, säger Sami Suomalainen, applikationsexpert vid Nödcentralsverket.
De nya inställningarna gör det möjligt för användaren att justera volymen för varnings-, trafik-, och myndighetsmeddelanden. Du kan välja om du vill ha trafikmeddelanden på listan över meddelanden och om du också vill ha aviseringar för dem. Varningsmeddelanden går dock inte att göra helt ljudlösa, och applikationen skickar alltid aviseringar om dem.
Målet är tillgänglighet
Applikationens tillgänglighet har förbättrats avsevärt i den nya versionen. Användaren kan själv välja skärmriktningen i inställningarna och nu kan applikationen också användas horisontalt. Utseendet av applikationens servicemenyer och olika funktioner har ändrats så att kontrasten är bättre. Teckenstorleken kan nu ökas med 200 procent. Dessutom fungerar applikationen mer logiskt tillsammans med tekniska hjälpmedel såsom med skärmläsare. Målet för applikationsutvecklingen är jämlika nödcentralstjänster.
– Enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster ska myndigheternas applikationer uppfylla tillgänglighetskriterierna. Vi har låtit externa experter granska applikationens användbarhet. Utifrån deras respons har vi nu ändrat appens funktioner så att appen bättre tar hänsyn till olika begränsningar och tekniska hjälpmedel, säger Suomalainen.
– Tillgänglighetsarbetet fortsätter, och i nästa uppdatering införs ytterligare ändringar i appens bakgrundsfunktioner. Vårt mål är jämlikhet och tillgänglighet också i fråga om appen.
Appen 112 Suomi har cirka två miljoner aktiva användare. Utöver lokalisering av nödsamtal omfattar appens tjänsteutbud bland annat gällande varnings-, myndighets- och trafikmeddelanden samt instruktioner för olika situationer, journummer, distanstolktjänst, lokalisering av närmaste defibrillator och resemeddelanden från utrikesministeriet.
Du kan läsa mer om tjänsterna i appen och om ibruktagandet av den på Nödcentralsverkets webbplats. Tänk på säkerheten och uppdatera eller ladda ner 112 Suomi-appen till din telefon.
Se även
Nya egenskaper till 112 Suomi -appen
Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete
EU-projekt informerar barn om nödnummer
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.
Det går att prata tryggt om självdestruktivitet
Tusentals nödmeddelanden som gäller självmord eller självmordsförsök görs årligen till nödcentralen. Målet med den suicidpreventiva dagen är att berätta att det finns hjälp att få för självdestruktiva tankar och att självmord kan diskuteras tryggt.