Päivitä 112 Suomi -sovelluksesi
![Metsässä istuvan henkilön kädessä on puhelin, jonka näytöllä on 112 Suomi -sovellus.](/documents/25150957/26717101/2020-112suomi-metsä.jpg/ab94ffb0-2720-8703-fc83-299a1ab7ea29?t=1615895790372&width=1200)
Perjantaina 11.2.2022 sovelluskauppoihin tulee uusi päivitysversio 112 Suomi -sovelluksesta. Uudessa versiossa on parannettu ilmoitusasetuksia ja sovelluksen saavutettavuutta.
112-päivänä julkaistava päivitysversio 112 Suomi -sovelluksesta sisältää parannuksia sovelluksen ilmoitusasetuksiin. Käyttäjien palautteiden perusteella sovelluksen ilmoitusasetuksia on laajennettu.
– Meille on tärkeää kuunnella käyttäjien palautetta ja kehittää sovellusta sen mukaan. Olemme vuosien aikana saaneet paljon palautetta ja se on aina sovelluksen kehittämisen kannalta hieno asia. Tässä päivityksessä olemme huomioineet yhden pienen, mutta tärkeän seikan ilmoitusasetuksista, kertoo Hätäkeskuslaitoksen sovellusasiantuntija Sami Suomalainen.
Uusissa asetuksissa käyttäjä voi itse säätää vaara-, viranomais- ja liikennetiedotteiden ilmoitusten äänenvoimakkuutta. Liikennetiedotteista voi valita, haluaako niitä tiedotelistaukselle ja tuleeko niistä ilmoitusta vai ei. Vaaratiedotteita ei kuitenkaan saa täysin äänettömäksi, ja niistä sovellus antaa aina ilmoituksen.
Esteettömyys tavoitteena
Sovelluksen saavutettavuutta on parannettu uudessa versiossa huomattavasti. Käyttäjä voi itse päättää asetuksista näytön suunnan ja sovellusta voi käyttää jatkossa myös vaakatasossa. Sovelluksen palveluvalikoiden ja eri toimintojen ulkonäköä on muutettu niin, että kontrastit erottuvat nyt paremmin ja fontin kokoa voi suurentaa 200 prosenttia. Lisäksi sovellus toimii loogisemmin avustavalla teknologialla, kuten ruudunlukijalla. Yhdenvertainen hätäkeskuspalvelu on sovelluskehittämisen tavoite.
– Digipalvelulain mukaan viranomaisten sovelluksien on täytettävä saavutettavuuskriteerit. Olemme auditoineet sovelluksen käytettävyyttä ulkopuolisilla asiantuntijoilla ja palautteen perusteella olemme muuttaneet sovelluksen toimivuutta niin, että se huomioi nyt rajoitteet ja avustavan teknologian paremmin, Suomalainen toteaa.
– Työskentelyä saavutettavuuden parissa jatketaan ja seuraavaan päivitykseen on luvassa vielä lisää uudistuksia sovelluksen taustatoimintoihin. Yhdenvertaisuus ja esteettömyys on meidän tavoitteemme myös sovelluksen osalta.
112 Suomi -sovelluksella on jo noin kaksi miljoonaa aktiivista käyttäjää. Sen palveluvalikoimasta paikannetun hätäpuhelun lisäksi löytyvät muun muassa voimassa olevat vaara-, viranomais- ja liikennetiedotteet sekä ohjeita eri tilanteisiin, päivystysnumerot, etätulkkauspalvelu, lähimmän sydäniskurin paikannus ja ulkoministeriön matkustusilmoitus.
Lisää sovelluksen palveluista ja sen käyttöönotosta voit lukea Hätäkeskuslaitoksen verkkosivuilta. Tee turvallisuusteko ja päivitä tai lataa 112 Suomi -sovellus puhelimeesi.
Tutustu myös
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
EU-hanke tuo hätänumerotietoutta lapsille
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
Viime aikoina on uutisoitu paljon sosiaali- ja terveyspalvelujen ruuhkautumisesta, ja se koskee myös päivystystä ja ensihoitoa. Yhä useammin ensihoidolle päätyy myös kiireettömiä tehtäviä, joiden hoitamiseen on eri puolilla maata kehitetty moniammatillisia lähestymistapoja.
Juhannuksena 28 300 hätäilmoitusta
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 21.6. ja sunnuntain 23.6. välisenä aikana yhteensä noin 28 300 hätäilmoitusta (34 300 vuonna 2023), joista 14 000 välitettiin tehtäväksi viranomaisille.
Kesälomakaudella hätätilanteita tapahtuu tavallista enemmän
Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti päihteiden aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet.
Kesän tärkeimmät puhelinnumerot ja ohjeet
Kesällä ihmiset lomailevat mökeillä ja ulkomailla, liikkuvat vesillä, luonnonhelmassa ja yleisötapahtumissa sekä matkustavat tieliikenteessä. Mitä enemmän ihmiset tekevät, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Katso uutisesta mitä numeroita ja palveluita eri ongelmatilanteisiin on tarjolla.
EU-hanke tuo hätänumerotietoutta lapsille
Hätäkeskuslaitos osallistuu EU-hankkeeseen, jossa kadonneiden lasten auttamisjärjestelmää tehdään näkyväksi. Keskeisenä teemana on hätänumeron oikean käytön opettaminen lapsille.