Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Päivitä 112 Suomi -sovelluksesi
Perjantaina 11.2.2022 sovelluskauppoihin tulee uusi päivitysversio 112 Suomi -sovelluksesta. Uudessa versiossa on parannettu ilmoitusasetuksia ja sovelluksen saavutettavuutta.
112-päivänä julkaistava päivitysversio 112 Suomi -sovelluksesta sisältää parannuksia sovelluksen ilmoitusasetuksiin. Käyttäjien palautteiden perusteella sovelluksen ilmoitusasetuksia on laajennettu.
– Meille on tärkeää kuunnella käyttäjien palautetta ja kehittää sovellusta sen mukaan. Olemme vuosien aikana saaneet paljon palautetta ja se on aina sovelluksen kehittämisen kannalta hieno asia. Tässä päivityksessä olemme huomioineet yhden pienen, mutta tärkeän seikan ilmoitusasetuksista, kertoo Hätäkeskuslaitoksen sovellusasiantuntija Sami Suomalainen.
Uusissa asetuksissa käyttäjä voi itse säätää vaara-, viranomais- ja liikennetiedotteiden ilmoitusten äänenvoimakkuutta. Liikennetiedotteista voi valita, haluaako niitä tiedotelistaukselle ja tuleeko niistä ilmoitusta vai ei. Vaaratiedotteita ei kuitenkaan saa täysin äänettömäksi, ja niistä sovellus antaa aina ilmoituksen.
Esteettömyys tavoitteena
Sovelluksen saavutettavuutta on parannettu uudessa versiossa huomattavasti. Käyttäjä voi itse päättää asetuksista näytön suunnan ja sovellusta voi käyttää jatkossa myös vaakatasossa. Sovelluksen palveluvalikoiden ja eri toimintojen ulkonäköä on muutettu niin, että kontrastit erottuvat nyt paremmin ja fontin kokoa voi suurentaa 200 prosenttia. Lisäksi sovellus toimii loogisemmin avustavalla teknologialla, kuten ruudunlukijalla. Yhdenvertainen hätäkeskuspalvelu on sovelluskehittämisen tavoite.
– Digipalvelulain mukaan viranomaisten sovelluksien on täytettävä saavutettavuuskriteerit. Olemme auditoineet sovelluksen käytettävyyttä ulkopuolisilla asiantuntijoilla ja palautteen perusteella olemme muuttaneet sovelluksen toimivuutta niin, että se huomioi nyt rajoitteet ja avustavan teknologian paremmin, Suomalainen toteaa.
– Työskentelyä saavutettavuuden parissa jatketaan ja seuraavaan päivitykseen on luvassa vielä lisää uudistuksia sovelluksen taustatoimintoihin. Yhdenvertaisuus ja esteettömyys on meidän tavoitteemme myös sovelluksen osalta.
112 Suomi -sovelluksella on jo noin kaksi miljoonaa aktiivista käyttäjää. Sen palveluvalikoimasta paikannetun hätäpuhelun lisäksi löytyvät muun muassa voimassa olevat vaara-, viranomais- ja liikennetiedotteet sekä ohjeita eri tilanteisiin, päivystysnumerot, etätulkkauspalvelu, lähimmän sydäniskurin paikannus ja ulkoministeriön matkustusilmoitus.
Lisää sovelluksen palveluista ja sen käyttöönotosta voit lukea Hätäkeskuslaitoksen verkkosivuilta. Tee turvallisuusteko ja päivitä tai lataa 112 Suomi -sovellus puhelimeesi.