Päivitä 112 Suomi -sovelluksesi

Perjantaina 11.2.2022 sovelluskauppoihin tulee uusi päivitysversio 112 Suomi -sovelluksesta. Uudessa versiossa on parannettu ilmoitusasetuksia ja sovelluksen saavutettavuutta.
112-päivänä julkaistava päivitysversio 112 Suomi -sovelluksesta sisältää parannuksia sovelluksen ilmoitusasetuksiin. Käyttäjien palautteiden perusteella sovelluksen ilmoitusasetuksia on laajennettu.
– Meille on tärkeää kuunnella käyttäjien palautetta ja kehittää sovellusta sen mukaan. Olemme vuosien aikana saaneet paljon palautetta ja se on aina sovelluksen kehittämisen kannalta hieno asia. Tässä päivityksessä olemme huomioineet yhden pienen, mutta tärkeän seikan ilmoitusasetuksista, kertoo Hätäkeskuslaitoksen sovellusasiantuntija Sami Suomalainen.
Uusissa asetuksissa käyttäjä voi itse säätää vaara-, viranomais- ja liikennetiedotteiden ilmoitusten äänenvoimakkuutta. Liikennetiedotteista voi valita, haluaako niitä tiedotelistaukselle ja tuleeko niistä ilmoitusta vai ei. Vaaratiedotteita ei kuitenkaan saa täysin äänettömäksi, ja niistä sovellus antaa aina ilmoituksen.
Esteettömyys tavoitteena
Sovelluksen saavutettavuutta on parannettu uudessa versiossa huomattavasti. Käyttäjä voi itse päättää asetuksista näytön suunnan ja sovellusta voi käyttää jatkossa myös vaakatasossa. Sovelluksen palveluvalikoiden ja eri toimintojen ulkonäköä on muutettu niin, että kontrastit erottuvat nyt paremmin ja fontin kokoa voi suurentaa 200 prosenttia. Lisäksi sovellus toimii loogisemmin avustavalla teknologialla, kuten ruudunlukijalla. Yhdenvertainen hätäkeskuspalvelu on sovelluskehittämisen tavoite.
– Digipalvelulain mukaan viranomaisten sovelluksien on täytettävä saavutettavuuskriteerit. Olemme auditoineet sovelluksen käytettävyyttä ulkopuolisilla asiantuntijoilla ja palautteen perusteella olemme muuttaneet sovelluksen toimivuutta niin, että se huomioi nyt rajoitteet ja avustavan teknologian paremmin, Suomalainen toteaa.
– Työskentelyä saavutettavuuden parissa jatketaan ja seuraavaan päivitykseen on luvassa vielä lisää uudistuksia sovelluksen taustatoimintoihin. Yhdenvertaisuus ja esteettömyys on meidän tavoitteemme myös sovelluksen osalta.
112 Suomi -sovelluksella on jo noin kaksi miljoonaa aktiivista käyttäjää. Sen palveluvalikoimasta paikannetun hätäpuhelun lisäksi löytyvät muun muassa voimassa olevat vaara-, viranomais- ja liikennetiedotteet sekä ohjeita eri tilanteisiin, päivystysnumerot, etätulkkauspalvelu, lähimmän sydäniskurin paikannus ja ulkoministeriön matkustusilmoitus.
Lisää sovelluksen palveluista ja sen käyttöönotosta voit lukea Hätäkeskuslaitoksen verkkosivuilta. Tee turvallisuusteko ja päivitä tai lataa 112 Suomi -sovellus puhelimeesi.
Tutustu myös
Näin opastat hätänumeron käyttöä eri kohderyhmille
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
112 Suomi -sovellukseen uusia ominaisuuksia
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.