Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
112-dagen firas igen 11.2.2024
112-dagen är en riksomfattande kampanj vars syfte är att fästa allmänhetens uppmärksamhet vid vardagssäkerhet och på hur den kan förbättras. Nödnummerveckan firas i år den 5–11 februari och kulminerar i 112-dagen söndagen den 11 februari.
År 2024 firas kampanjen med temat ”Rätt användning av nödnumret". Kampanjens syfte är att hjälpa känna igen nödsituationer, men också förminska antalet samtal som inte hör hemma på nödlinjen. I år riktas kampanjen speciellt till barn och ungdomar.
I kampanjen kan säkerhetsaktörer och till exempel skolor, arbetsplatser, hobbyklubbar och föreningar dela med sig av värdefull säkerhetsinformation. Dessutom kan var och en av oss förbättra vår egen och våra närståendes säkerhet genom att uppmärksamma små vardagliga gärningar och val.
Deltagande
- Offentligt evenemang: Ordna ett evenemang som riktar sig till allmänheten i samarbete med säkerhetsaktörer, organisationer eller till exempel företag. Evenemangen kan organiseras till exempel i köpcentrum, på gågator eller brandstationer. Anmäl evenemanget till kampanjens webbplats.
- Temadag: Uppmärksamma temadagen under nödnummerveckan till exempel på jobbet, i skolan eller hobbyverksamhet.
- Sociala medier: Dela med dig av säkerhetsinformation även i sociala medier med hashtaggarna #112paiva #112dagen #112day.
112-dagen är traditionellt sett ett gemensamt evenemang mellan olika säkerhetsmyndigheter, organisationer och volontärer. Varje år har det ordnats evenemang på olika håll i Finland, och dessutom aktiva kampanjer i sociala medier. Man kan delta i kampanjen under hela nödnummerveckan (vecka 6).
Vi hoppas att så många säkerhetsaktörer som möjligt ska delta i kampanjen även i år. Vi kan alla tillsammans främja säkerheten i vardagen genom att dela med oss av säkerhetstips både under lokala evenemang och till exempel på olika kanaler i sociala medier.
Kom ihåg att följa 112-dagen på Facebook och Instagram samt på vår webbplats.
Utnyttja färdigt material
- Ladda ner färdiga bilder för sociala medier
- Kolla in paketet för evenemangsarrangörer
- Ladda ner 112-uppgiftspaketet för barn
- Utnyttja videomaterialet som publiceras på kampanjens kanaler på sociala media