Införandet av tjänsten ILTA senareläggs till våren 2025
Införandet av tjänsten ILTA, som utvecklas för självständig testning av larmanordningar, senareläggs. Systemet införs enligt uppskattning våren 2025.
Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
112-päivää vietetään jälleen 11.2.2024
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio arjen turvallisuuteen ja sen parantamiseen. Hätänumeroviikkoa vietetään 5.-11. helmikuuta ja se huipentuu 112-päivään sunnuntaina 11.2.
Vuonna 2024 kampanjaa vietetään teemalla ”Hätänumeron oikea käyttö”. Kampanjan avulla halutaan parantaa hätätilanteiden tunnistamista ja vähentää hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrää. Erityisenä kohderyhmänä tänä vuonna on lapset ja nuoret.
Kampanjassa turvallisuustoimijat sekä esimerkiksi koulut, työpaikat, harrasteseurat ja yhdistykset voivat jakaa arvokasta turvallisuustietoutta. Lisäksi jokainen meistä voi parantaa omaa ja läheistensä turvallisuutta kiinnittämällä huomion arjen turvallisuuteen.
Näin osallistut
- Yleisötapahtuma: Järjestä yleisölle suunnattu tapahtuma yhteistyössä turvallisuustoimijoiden, järjestöjen tai vaikka yritysten kanssa. Tapahtumia voi järjestää esimerkiksi kauppakeskuksissa, kävelykaduilla tai paloasemilla. Ilmoita tapahtuma kampanjan verkkosivuille.
- Teemapäivä: Huomioi teemapäivä hätänumeroviikolla esimerkiksi työpaikalla, koulussa tai harrastustoiminnassa.
- Some: Jaa turvallisuustietoa sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #112paiva #112dagen #112day.
112-päivä on perinteisesti eri turvallisuusviranomaisten, järjestöjen sekä vapaaehtoistyöntekijöiden yhteinen tapahtuma. Tapahtumia on järjestetty vuosittain eri puolilla Suomea ja somessa kampanjointi on ollut aktiivista. Kampanjointia voi tehdä koko hätänumeroviikon (viikko 6) ajan.
Toivomme, että mahdollisimman moni turvallisuustoimija osallistuu kampanjaan myös tänä vuonna. Voimme kaikki yhdessä edistää arjen turvallisuutta jakamalla turvallisuusvinkkejä niin paikallisissa tapahtumissa kuin esimerkiksi sosiaalisen median kanavilla.
Muista seurata 112-päivän sosiaalisen median kanavia ja verkkosivuja.
Hyödynnä valmiita materiaaleja
- Lataa valmiit somekuvat käyttöösi
- Tutustu tapahtumajärjestäjän ohjepakettiin
- Lataa lapsille suunnattu 112-tehtäväpaketti
- Hyödynnä 112-päivän sosiaalisen median kanaville ladattavat videot ja tietoiskut
Edit 19.01.2024: tyhjä riviväli poistettu.