112 Suomi -mobiilisovellus apuna hätätilanteessa myös muualla Euroopassa
Yli 1,8 miljoonan käyttäjän 112 Suomi -mobiilisovellusta voi nyt käyttää eri puolilla Eurooppaa kiireellisessä hätätilanteessa. Soittajan sijaintitieto välittyy kohdemaan hätäkeskukseen, kun sovelluksen kautta soittaa Euroopan yhteiseen hätänumeroon 112.
Hätäkeskuslaitos kuuluu Euroopan hätänumerojärjestö EENA:n organisoimaan Pan-European Mobile Emergency Apps (PEMEA) -projektiin. Hätäkeskuslaitoksen hätäliikenneasiantuntija Dan Berlinin mukaan projektissa toteutetun arkkitehtuurin avulla eurooppalaiset 112-sovellukset toimivat yli maan rajojen. PEMEA otetaan portaittain käyttöön eri maissa ja Suomi on mukana heti ensimmäisessä vaiheessa.
- Uuden arkkitehtuurin avulla 112 Suomi -sovelluksesta soitettu hätäpuhelu ja tarkka sijaintitieto ohjautuvat Euroopassa kohdemaan hätäkeskukseen. Hätäkeskuksessa nähdään, kun soittajan sijaintitieto tulee ulkomaalaisesta puhelinnumeroista. Nämä ominaisuudet toimivat siitä lähtien, kun PEMEA on käytössä myös kohdemaassa.
PEMEA otetaan käyttöön vaiheittain eri maissa. Suomi ja Italia mukana ensimmäisessä käyttöönotossa.
PEMEA on arkkitehtuuri sovelluksen taustalla, eikä se varsinaisesti näy sovelluksen käyttäjille. Käyttäjien ei tarvitse tehdä sovellukseen ylimääräisiä asetuksia. Tärkeintä on tunnistaa hätätilanne ja soittaa hätäpuhelu Euroopassa 112 Suomi -sovelluksen kautta.
- Uudistus tuo varmasti paljon helpotusta matkailijoita kohdanneisiin hätätilanteisiin, sillä vieraassa maassa on hankala kertoa sijaintiaan. Hätäkeskuspäivystäjän ja avuntarvitsijan välillä saattaa monesti olla iso kielimuuri, mikä hankaloittaa sijainnin selvittämistä. Olemme iloisia, että nyt myös meillä Suomessa hätäkeskuspäivystäjä tietää, kun puhelu tulee toisen maan 112-sovelluksesta, kuvailee Berlin.
Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovelluksen osalta projekti on toteutettu yhteistyössä Deverywaren kanssa, joka toimii PEMEA:n ydinpalveluiden tuottajana. Hätäkeskuslaitoksen yhteistyökumppani Digia Oyj on toteuttanut sovellukseen liittyvät asennukset.
Tutustu myös
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.
Ammattikunnan edustajana Linnan juhlissa
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniina Takala viettää itsenäisyyspäivää Presidentinlinnassa. Hän kokee kutsun olevan kunnianosoitus koko ammattikunnalle.
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.