Uusimmat uutiset
Kokeneen hätäkeskuspäivystäjän mieleenpainuvin tapaus on Estonian uppoaminen
- Oliskohan tämä kutsumustyö minulle, puntaroi Margareta. Keväällä 1983 Margaretan isä soitti tyttärelleen todeten, että nyt on tulossa hyvä työpaikka Kristiinankaupunkiin....
Hätäkeskuslaitos perustettiin 20 vuotta sitten
Laki valtiollisesta Hätäkeskuslaitoksesta tuli voimaan 1.1.2001, jolloin perustettiin uusi valtion virasto: Hätäkeskuslaitos. Viraston perustamista edelsi hätäkeskuskokeilu, jonka tehtävänä oli...
Vuonna 2001 perustettiin uusi toimija viranomaiskenttään
Alun perin hätäkeskuslaki valmisteltiin siten, että sen oli määrä kattaa koko maa, mutta valmisteluvaiheessa pääkaupunkiseudun poliisi- ja pelastustoimen johto esitti vaatimuksen pääkaupunkiseudun...
Kokeiluhätäkeskukset toimivat Hätäkeskuslaitoksen suunnannäyttäjinä
1990-luvun puoliväliin mennessä oli jokaiselle asiaa seuranneelle tullut selväksi, mihin suuntaan sisäasiainministeriö ja erityisesti sen pelastusosasto oli maan hätäkeskustoimintaa kehittämässä....
Henkilöstökertomus 2020: Lähtövaihtuvuus puolittui
Hätäkeskuslaitoksessa oli käytettävissä vuoden 2020 aikana 635 henkilötyövuotta. Henkilötyövuosien täyttöaste oli 92,2 %, eli 51,5 henkilötyövuotta jäi käyttämättä, valtaosin operatiivisella...
112 Suomi -mobiilisovellus apuna hätätilanteessa myös muualla Euroopassa

Yli 1,8 miljoonan käyttäjän 112 Suomi -mobiilisovellusta voi nyt käyttää eri puolilla Eurooppaa kiireellisessä hätätilanteessa. Soittajan sijaintitieto välittyy kohdemaan hätäkeskukseen, kun sovelluksen kautta soittaa Euroopan yhteiseen hätänumeroon 112.
Hätäkeskuslaitos kuuluu Euroopan hätänumerojärjestö EENA:n organisoimaan Pan-European Mobile Emergency Apps (PEMEA) -projektiin. Hätäkeskuslaitoksen hätäliikenneasiantuntija Dan Berlinin mukaan projektissa toteutetun arkkitehtuurin avulla eurooppalaiset 112-sovellukset toimivat yli maan rajojen. PEMEA otetaan portaittain käyttöön eri maissa ja Suomi on mukana heti ensimmäisessä vaiheessa.
- Uuden arkkitehtuurin avulla 112 Suomi -sovelluksesta soitettu hätäpuhelu ja tarkka sijaintitieto ohjautuvat Euroopassa kohdemaan hätäkeskukseen. Hätäkeskuksessa nähdään, kun soittajan sijaintitieto tulee ulkomaalaisesta puhelinnumeroista. Nämä ominaisuudet toimivat siitä lähtien, kun PEMEA on käytössä myös kohdemaassa.
PEMEA otetaan käyttöön vaiheittain eri maissa. Suomi ja Italia mukana ensimmäisessä käyttöönotossa.
PEMEA on arkkitehtuuri sovelluksen taustalla, eikä se varsinaisesti näy sovelluksen käyttäjille. Käyttäjien ei tarvitse tehdä sovellukseen ylimääräisiä asetuksia. Tärkeintä on tunnistaa hätätilanne ja soittaa hätäpuhelu Euroopassa 112 Suomi -sovelluksen kautta.
- Uudistus tuo varmasti paljon helpotusta matkailijoita kohdanneisiin hätätilanteisiin, sillä vieraassa maassa on hankala kertoa sijaintiaan. Hätäkeskuspäivystäjän ja avuntarvitsijan välillä saattaa monesti olla iso kielimuuri, mikä hankaloittaa sijainnin selvittämistä. Olemme iloisia, että nyt myös meillä Suomessa hätäkeskuspäivystäjä tietää, kun puhelu tulee toisen maan 112-sovelluksesta, kuvailee Berlin.
Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovelluksen osalta projekti on toteutettu yhteistyössä Deverywaren kanssa, joka toimii PEMEA:n ydinpalveluiden tuottajana. Hätäkeskuslaitoksen yhteistyökumppani Digia Oyj on toteuttanut sovellukseen liittyvät asennukset.