Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
Instruktionen för uppdragshantering för den prehospitala akutsjukvården förnyades i slutet av november 2023. Syftet med den nya instruktionen för uppdragshantering är att vägleda den hjälpbehövande till den rätta hjälpen redan i det första skedet.
Mobilappen 112 Suomi till hjälp i nödsituationer även på andra håll i Europa
Mobilappen 112 Suomi med över 1,8 miljoner användare kan nu användas i olika delar av Europa i en akut nödsituation. Uppringarens positionsuppgifter förmedlas till nödcentralen i destinationslandet, när man via appen ringer Europas gemensamma nödnummer 112.
Nödcentralsverket hör till projektet Pan-European Mobile Emergency Apps (PEMEA) som organiseras av den europeiska nödnummerorganisationen EENA. Enligt Dan Berlin, expert på nödtrafik vid Nödcentralsverket, fungerar de europeiska 112-apparna över riksgränserna tack vare arkitekturen som förverkligas i projektet. PEMEA införs stegvis i olika länder och Finland är med redan i den första fasen.
- Ett nödsamtal som rings från 112-appen samt exakta positionsuppgifter förmedlas med hjälp av den nya arkitekturen till destinationslandets nödcentral i Europa. Nödcentralen ser när uppringarens positionsuppgifter kommer från ett utländskt telefonnummer. Dessa funktioner fungerar när PEMEA införts även i destinationslandet.
PEMEA är arkitekturen bakom appen och är i själva verket inte synlig för användarna. Användarna behöver inte göra några extra inställningar för appen. Det viktigaste är att identifiera en nödsituation och ringa nödsamtal i Europa via appen 112 Suomi.
- Reformen medför säkert en stor lättnad i de nödsituationer som turister ställs inför, eftersom det är svårt att säga var man befinner sig i ett främmande land. Det kan ofta finnas en stor språkbarriär mellan nödcentralsoperatören och den hjälpbehövande personen, vilket gör det svårt att fastställa positionen. Vi är glada att nödcentralsoperatören nu även i Finland vet när samtalet kommer från ett annat lands 112-app, berättar Berlin.
För Nödcentralsverkets app 112 Suomi har projektet genomförts i samarbete med Deveryware som är PEMEA:s leverantör av kärntjänster. Nödcentralsverkets samarbetspartner Digia Oyj har realiserat installationerna i anknytning till appen.