Mobilappen 112 Suomi till hjälp i nödsituationer även på andra håll i Europa
Mobilappen 112 Suomi med över 1,8 miljoner användare kan nu användas i olika delar av Europa i en akut nödsituation. Uppringarens positionsuppgifter förmedlas till nödcentralen i destinationslandet, när man via appen ringer Europas gemensamma nödnummer 112.
Nödcentralsverket hör till projektet Pan-European Mobile Emergency Apps (PEMEA) som organiseras av den europeiska nödnummerorganisationen EENA. Enligt Dan Berlin, expert på nödtrafik vid Nödcentralsverket, fungerar de europeiska 112-apparna över riksgränserna tack vare arkitekturen som förverkligas i projektet. PEMEA införs stegvis i olika länder och Finland är med redan i den första fasen.
- Ett nödsamtal som rings från 112-appen samt exakta positionsuppgifter förmedlas med hjälp av den nya arkitekturen till destinationslandets nödcentral i Europa. Nödcentralen ser när uppringarens positionsuppgifter kommer från ett utländskt telefonnummer. Dessa funktioner fungerar när PEMEA införts även i destinationslandet.
PEMEA är arkitekturen bakom appen och är i själva verket inte synlig för användarna. Användarna behöver inte göra några extra inställningar för appen. Det viktigaste är att identifiera en nödsituation och ringa nödsamtal i Europa via appen 112 Suomi.
- Reformen medför säkert en stor lättnad i de nödsituationer som turister ställs inför, eftersom det är svårt att säga var man befinner sig i ett främmande land. Det kan ofta finnas en stor språkbarriär mellan nödcentralsoperatören och den hjälpbehövande personen, vilket gör det svårt att fastställa positionen. Vi är glada att nödcentralsoperatören nu även i Finland vet när samtalet kommer från ett annat lands 112-app, berättar Berlin.
För Nödcentralsverkets app 112 Suomi har projektet genomförts i samarbete med Deveryware som är PEMEA:s leverantör av kärntjänster. Nödcentralsverkets samarbetspartner Digia Oyj har realiserat installationerna i anknytning till appen.
Se även
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.