Mobilappen 112 Suomi till hjälp i nödsituationer även på andra håll i Europa
Mobilappen 112 Suomi med över 1,8 miljoner användare kan nu användas i olika delar av Europa i en akut nödsituation. Uppringarens positionsuppgifter förmedlas till nödcentralen i destinationslandet, när man via appen ringer Europas gemensamma nödnummer 112.
Nödcentralsverket hör till projektet Pan-European Mobile Emergency Apps (PEMEA) som organiseras av den europeiska nödnummerorganisationen EENA. Enligt Dan Berlin, expert på nödtrafik vid Nödcentralsverket, fungerar de europeiska 112-apparna över riksgränserna tack vare arkitekturen som förverkligas i projektet. PEMEA införs stegvis i olika länder och Finland är med redan i den första fasen.
- Ett nödsamtal som rings från 112-appen samt exakta positionsuppgifter förmedlas med hjälp av den nya arkitekturen till destinationslandets nödcentral i Europa. Nödcentralen ser när uppringarens positionsuppgifter kommer från ett utländskt telefonnummer. Dessa funktioner fungerar när PEMEA införts även i destinationslandet.
PEMEA är arkitekturen bakom appen och är i själva verket inte synlig för användarna. Användarna behöver inte göra några extra inställningar för appen. Det viktigaste är att identifiera en nödsituation och ringa nödsamtal i Europa via appen 112 Suomi.
- Reformen medför säkert en stor lättnad i de nödsituationer som turister ställs inför, eftersom det är svårt att säga var man befinner sig i ett främmande land. Det kan ofta finnas en stor språkbarriär mellan nödcentralsoperatören och den hjälpbehövande personen, vilket gör det svårt att fastställa positionen. Vi är glada att nödcentralsoperatören nu även i Finland vet när samtalet kommer från ett annat lands 112-app, berättar Berlin.
För Nödcentralsverkets app 112 Suomi har projektet genomförts i samarbete med Deveryware som är PEMEA:s leverantör av kärntjänster. Nödcentralsverkets samarbetspartner Digia Oyj har realiserat installationerna i anknytning till appen.
Se även
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Det går att prata tryggt om självdestruktivitet
Tusentals nödmeddelanden som gäller självmord eller självmordsförsök görs årligen till nödcentralen. Målet med den suicidpreventiva dagen är att berätta att det finns hjälp att få för självdestruktiva tankar och att självmord kan diskuteras tryggt.
Nya egenskaper till 112 Suomi -appen
112 Suomi -appen får en programuppdatering den 3 september. I uppdateringen får mobilappen en ny widget-egenskap. Funktionerna kring hur varningsmeddelanden visas har också förbättrats.
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Under januari–juni 2024 förmedlade Nödcentralsverket ungefär hälften av nödmeddelandena till hjälpande myndigheter. Statistiken för det första halvåret visar att antalet uppdrag som förmedlats till den prehospitala akutsjukvården minskade med tio procent jämfört med motsvarande period i fjol.
Ändring i den allmänna momssatsen – Påverkar larmanordningarnas fakturering från 1.9.
Den allmänna momssatsen höjs från 24 procent till 25,5 procent den 1 september. Kommersiellt prissatta larmanordningar som ansluts till Nödcentralsverket efter 1.9 kommer att faktureras enligt den nya skattesatsen.
Goda webben, dåliga webben
I år är temat för Polisens dag Goda webben, dåliga webben. Farorna med webben hörs ibland också på nödlinjen.